Senaste nytt

SAS policy för vad gäller för anställda i sociala medier

Märkligt. Även om han har promotat sin bok så har han, i stort, varit ett mycket bra ansikte för SAS.
Sticker man ut och gör något bra ska man tryckas ned i skoskaften. Verkligen trist.

Baktalar man sin arbetsgivare offentligt så kan man nog räkna med att det blir någon form av åtgärd.
Det är nog här skon klämt mest på slutet.
Illojalitet mot sin arbetsgivare är i sig underlag för avsked och han gjorde sig rätt omöjlig med sitt beteende nu sista månaderna.

Hela denna story är ju tragisk för båda parter.
SAS hade kunnat göra så mycket bättre här, men så som det hela utvecklade sig med den anställdes beteende på sociala medier så finns det inte så mycket andra val än att gå skilda vägar när man onekligen står så långt ifrån varandra och ingen vill göra avkall på "sina principer".

Förhoppningsvis lägger man nu detta kapitel åt sidan och startar nya kapitel där man inte ser tillbaka och fortsätter någon form av smutskastningskampanj. Istället kan vi förhoppningsvis få ta del av mycket kul framöver, framtiden får utvisa vad som händer helt enkelt.

Vet vi den egentliga orsaken? Arbetsbrist?
Det här är ett personalärende, det är inget som arbetsgivaren går ut och pratar öppet om varför en persons anställning har avslutats. Men alla kan nog dra sina egna slutsatser om vad som hänt.

Vet vi den egentliga orsaken? Arbetsbrist?
Baktalar man sin arbetsgivare offentligt så kan man nog räkna med att det blir någon form av åtgärd.
Min spontana gissning är en kombination av dem.

I dessa tider är det ju generellt arbetsbrist och de behöver göra nedskärningar. Och har man då redan satt sig en sådan situation som han gjort, så är det ju lättare för bolaget att välja vem som ska få gå. Hade marknaden varit glödhet och det varit svårt att få tag i piloter så hade man kanske hittat andra åtgärder.

Min spontana gissning är en kombination av dem.

I dessa tider är det ju generellt arbetsbrist och de behöver göra nedskärningar. Och har man då redan satt sig en sådan situation som han gjort, så är det ju lättare för bolaget att välja vem som ska få gå. Hade marknaden varit glödhet och det varit svårt att få tag i piloter så hade man kanske hittat andra åtgärder.
Jag bara tänker att han kan ju göra en liten grej av att ha fått gå ihop med ett gäng andra piloter som också varslats. Vore inte olikt honom. Men så är det nog inte.

Jag har läst det berörda inlägget och jag har svårt att få det till att det handlar om att någon har "sparkat" någon. Speciellt med tanke på tonläget de senaste månaderna så borde ett ensidigt ingripande från den ena parten rimligtvis ha lett till ett mycket mer kraftfullt inlägg från motparten, om nu "broarna är brända".

Som läsövning rekommenderas inlägget från SAS PR-avdelning för någon vecka sedan apropå awardbokningskäbblet hos SAS. Det inlägget är av karaktären att allt som står i det är sant, men att läsaren efteråt uppfattar sig har läst något annat än vad som faktiskt stod. Efter denna läsövning kan man läsa inlägget som denna tråd handlar om igen.

I övrigt håller jag låg profil i denna diskussion.

Toppen