Senaste nytt

SAS points pooling

Status
Stängd för vidare inlägg.
When you start or join Point Sharing, all your existing EuroBonus points are transferred to the Point Sharing account. During the time you are part of the group all the EuroBonus points that you earn are transferred to the Point sharing account.

Hur fungerar detta med 2-4-1? Så att inte poängen hamnar på något vid-sidan-om-konto som inte godkänns för 2-4-1.

Vad är den stora fördelen med familjekonton? Jag förstår om den ena har lite skvättar med poäng, att det är bra att fösa ihop. Men om båda har några hundratusen poäng gör det väl ingen skillnad mot att man håller isär dem? Eller?

Vad är den stora fördelen med familjekonton? Jag förstår om den ena har lite skvättar med poäng, att det är bra att fösa ihop. Men om båda har några hundratusen poäng gör det väl ingen skillnad mot att man håller isär dem? Eller?
Finns folk som har konton för sina barn med massor av poäng som annars inte skulle komma till användning.

Hur fungerar detta med 2-4-1? Så att inte poängen hamnar på något vid-sidan-om-konto som inte godkänns för 2-4-1.

När man använder poängen syns hela poolen som ens egna, men bara den som har 2-4-1/premium kan utnyttja dem.

Jag har t ex ställt in så att jag själv och min fru kan använda poängen, men eftersom bara jag har 2-4-1/premium så kommer förstås jag att göra själva bokningarna.

Poängen verkar inte användas i den (omvända) ordningen dom går ut, som dom sa att det skulle fungera på SAS eventet i Frösundavik.
Poängen verkar istället förbrukas i den ordningen dom är intjänade. Dvs ingen hänsyn tas till att EBD poäng inte går ut.

Det är ju trist, då en av de klara fördelarna med detta hade varit möjligheten att använda poäng från andra familjemedlemmar först för att undvika att de går ut. Inte helt förvånande dock då det i all kommunikation kring detta stått att "äldst poäng används först", även om även jag explicit frågade om detta i Frösundavik och fick dem att hävda att poängen skulle användas efter utgångsdatum istället.

Jag kan tänka mig en möjlig workaround kring detta. Antag att jag som EBD har 60k poäng som är äldre än 5 år (och alltså de i poolen som har tidigaste intjäningsdatum), men jag vill spendera säg 10k poäng som en familjemedlem har som snart kommer att gå ut.
Då borde jag först kunna boka en godtycklig longhaul-award i Go (som då använder upp mina äldsta 60k poäng), och därefter bokar jag den award som jag egentligen vill ha, vilken då bokas med de poäng som håller på att gå ut. När denna resa är bokad så bokar jag av den första awardbokningen (longhaul Go) och får tillbaka mina "gamla" 60k poäng. Onödigt knöligt, men alltid något...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen