Senaste nytt

SAS points pooling

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thornado

Medlem
Nu när det (kanske) börjar röra på sig kring detta igen (info gavs på Diamondeventet i Köpenhamn och vi kommer antagligen få samma info igen ikväll i Stockholm) så kan det ju vara läge att samla informationen och ta diskussionen om denna funktion i den här tråden istället för i tråden om Diamondeventet, så citerar några inlägg från den tråden.

Det funkade som så att man kan slå ihop sitt konto med upp till 7 pers. Det finns ingen begränsning i vem det kan vara (familj/vänner/kollegor). En person blir huvudägare som fritt kan disponera den totala summan av poäng. Varje användare kan se sin andel av poängen samt totalsumman. När en användare lämnar poolen tar den med sig sina poäng. Förbrukningen av poäng funkade som så att de äldsta poängen förbrukas först. Det är alltså inte jämnt fördelat. De var medvetna om att det kanske inte var helt önskvärt men vill gärna släppa något fort och sen jobba på att förfina det.

Trevligt att det kommer då jag förstått att många längtat efter denna funktion, och med denna implementering av det (att även existerande poäng, och inte bara sådana som intjänas som nya kan användas av poolen) så gör det ju i någon mening mindre att det har dröjt litegrann då poäng som samlats in under tiden nu ändå kan delas. Som en person som inte har en stor familj så har jag ju inte direkt haft något större behov av det, men välkomnar därmed även möjligheten att poola med andra som inte är familj.
Förhoppningsvis leder det inte till några större/akuta försämringar av awardtabellerna trots att detta bör medföra en klar extrakostnad för SAS då färre poäng kommer att gå ut.

Bättre att äldsta poängen dras först (än procentuellt).
Bara hoppas att pooling blir av den här ggn....:rolleyes:

Man kan ju hoppas att äldsta betyder "kortast giltighetstid kvar", fast det är väl risk att så inte är fallet. Annars blir det ju problematiskt om jag som Diamond (med obegränsad livstid på poängen) har poäng som är äldre än 5 år, och vill poola med familjemedlemmar eller vänner som har poäng som håller på att gå ut. Deras poäng kommer ju att vara yngre än 5 år, så de kommer aldrig att användas innan jag har spenderat ett antal poäng från mitt konto.

En funktion där man kan välja, % eller äldsta poängen, hade ju varit det bästa såklart :)

Eller att ha möjligheten att säga "dra först från konto A, sedan C, sedan B, osv". Det skulle dock vara lite för förmånligt och skulle t.ex. möjliggöra att alla mina vänner poolar med mig inför en awardbokning i longhaul och låter mig boka den med deras poäng (då jag har högsta nivån i FlyPremium). Oavsett denna funktion eller ej så skulle jag kunna tänka mig att det vore rimligt med en viss "tröghet" i systemet där man inte kan ändra pool-tillhörighet hur ofta som helst för att undvika den typen av scenarion (och att folk säljer sina poäng).
 

mha321

Medlem
Man kan ju hoppas att äldsta betyder "kortast giltighetstid kvar", fast det är väl risk att så inte är fallet. Annars blir det ju problematiskt om jag som Diamond (med obegränsad livstid på poängen) har poäng som är äldre än 5 år, och vill poola med familjemedlemmar eller vänner som har poäng som håller på att gå ut. Deras poäng kommer ju att vara yngre än 5 år, så de kommer aldrig att användas innan jag har spenderat ett antal poäng från mitt konto.

Det kan ju snabbt rinna över till att alla som poolar med en Diamond i praktiken får poäng som aldrig går ut. Det är ju oftast även så att det är "Diamonden i gruppen" som drar in mest poäng.

Tycker också det är rimligt att det borde betyda "kortast giltighetstid kvar" principiellt, men det matchar dåligt med Diamond. Det som du beskriver är ju lite väl fördelaktigt. Men det blir intressant att ser hur det fungerar.

Eller att ha möjligheten att säga "dra först från konto A, sedan C, sedan B, osv". Det skulle dock vara lite för förmånligt och skulle t.ex. möjliggöra att alla mina vänner poolar med mig inför en awardbokning i longhaul och låter mig boka den med deras poäng (då jag har högsta nivån i FlyPremium). Oavsett denna funktion eller ej så skulle jag kunna tänka mig att det vore rimligt med en viss "tröghet" i systemet där man inte kan ändra pool-tillhörighet hur ofta som helst för att undvika den typen av scenarion (och att folk säljer sina poäng).

Det får man nog både utgå ifrån och hoppas. Kan ju vara något så enkelt som att man inte får "byta pool" mer än max en gång per år, och att när man väl gått in i en pool så kan man inte omedelbart gå ur den igen. Det borde ju räcka för att stoppa "sälja-poängen missbruk".

Just sådant som att väldigt många får tag i FlyPremium högsta nivå kan ju göra det hela extremt dyrt. Frågan är om den kostnaden landar på SAS eller SEB/Mastercard...
 
Just sådant som att väldigt många får tag i FlyPremium högsta nivå kan ju göra det hela extremt dyrt. Frågan är om den kostnaden landar på SAS eller SEB/Mastercard...

Eller så kommer FlyPremium räknas per eurobonusnummer som i dagsläget och att det fortsättningsvis inte heller räknas med poäng man erhållit av någon annan. Detta borde inte vara något problem eftersom det man ser i poolingen är en mashup av allas saldo men i bakgrunden är dom ändå uppdelade eftersom personerna kan välja att gå ur en pooling-grupp.
 

mha321

Medlem
Eller så kommer FlyPremium räknas per eurobonusnummer som i dagsläget och att det fortsättningsvis inte heller räknas med poäng man erhållit av någon annan. Detta borde inte vara något problem eftersom det man ser i poolingen är en mashup av allas saldo men i bakgrunden är dom ändå uppdelade eftersom personerna kan välja att gå ur en pooling-grupp.
Det räknas nog åt det hållet.

Poängen är att om Kalle, som överhuvudtaget inte har ett MasterCard, går med i min pool, så kan jag ju helt plötsligt boka en bonusresa åt honom, med hans poäng, till halva priset. Utan att det har blivit en spänn extra intäkt till varken SAS eller Mastercard.
 
Det räknas nog åt det hållet.

Poängen är att om Kalle, som överhuvudtaget inte har ett MasterCard, går med i min pool, så kan jag ju helt plötsligt boka en bonusresa åt honom, med hans poäng, till halva priset. Utan att det har blivit en spänn extra intäkt till varken SAS eller Mastercard.

Jag förstår. Jag menade bara att alla i poolen ej får högre FlyPremium nivå i detta exempel. Det var så jag fick för mig att du menade.
 

seat56f

Medlem
Kan ju bli så att för personliga erbjudanden (Amex 2-4-1, FlyPremium) så kan man bara använda medlemmens egna poäng, oavsett pool.
 

Mr Basic

Medlem
Kan ju bli så att för personliga erbjudanden (Amex 2-4-1, FlyPremium) så kan man bara använda medlemmens egna poäng, oavsett pool.
Då blir det ju betydligt sämre än senast SAS hade familjekonto.
Tanken (jag har :D) är ju att ”poola” hela familjen för att de vuxna sedan ska kunna få en långhelg någonstans med hjälp av 2-4-1
@Thornado Tänkte inte på att EBD:s poäng inte går ut :oops: Såg allt ur en Basic/Silvermedlems synvinkel.
 
Då blir det ju betydligt sämre än senast SAS hade familjekonto.
Tanken (jag har :D) är ju att ”poola” hela familjen för att de vuxna sedan ska kunna få en långhelg någonstans med hjälp av 2-4-1
@Thornado Tänkte inte på att EBD:s poäng inte går ut :oops: Såg allt ur en Basic/Silvermedlems synvinkel.

Ja, jag tror att de flesta familjer som samlar poäng tillsammans även vill resa på bonusresor (helt eller delvist) tillsammans, så att säga att vissa typer av bokningar inte får ske med pool-poäng skulle för ganska många göra familjekontot rätt meningslöst.

Men tror ni att det här verkligen är ett problem i praktiken? När man kan poola poängen är det ju mindre risk att det går 5 år utan att man har kunnat nyttja dem, så jag skulle gissa att det snarare är färre poäng som sparas mer än 5 år av Diamond-medlemmen om denne tillhör en familjepool.
 

Thornado

Medlem
Nu är jag tillbaka från Diamondeventet i Stockholm och pratade ett tag med personen från Eurobonus som körde demo och informerade om points pooling. Jag frågade explicit om vad "äldst" poäng betydde, och enligt henne så innebär det "kortast giltighetstid kvar", så om det stämmer så innebär det alltså att om en Diamond poolar med ett antal icke-Diamonds så kommer alla icke-Diamondpoäng att brännas först innan några av Diamondmedlemmens poäng används.

Som jag har tolkat det som postats här tidigare så verkade det som att bara "huvudpersonen" i poolen kunde använda de poolade poängen, men som jag förstod personen jag pratade med idag så blir en person admin för poolen och den kan sen bestämma vilka i poolen som ska kunna nyttja de gemensamma poängen.

Nu får vi väl se exakt hur det faktiskt blir när det går live. De lovade att det skulle komma innan slutet på året (och jag frågade för säkerhets skull även *vilket* år och de påstod att det skulle vara detta år).
 

Berglund

Medlem
@Thornado jag tror fullt och fast på vad du har fått sagt till dig men ansvarige för Eurobonus, J... M..., som jag själv tillsammans med @agehall och @NotRyan pratade med ganska länge, vidhöll väldigt fast att det är de poängen som är intjänade längst tillbaka i tiden, det vill säga de äldsta poängen, oavsett vilket konto de kommer ifrån, som dras först vid en poolbokning. Vidare ska man inte kunna vara med i mer än en pool åt gången och i dagsläget tänker de sig att man bara ska kunna byta pool var sjätte månad, vilket är bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen