Senaste nytt

SAS points pooling

Status
Stängd för vidare inlägg.

jumbooze

Medlem
Som familjen med stora barn skulle det vara enorm uppskattat om alla 4 i familjen kunde poola status till ”kaptenen” i poolen. Alltså inte att alla ska få status i poolen. I ett familjesammanhang skulle detta betyda att man får större incitament att vara lojal mot sas och fortsätta köpa 4x fullprisbiljetter till ett lite högre pris, för att kunna ta med familjen in i sas loungen och fast track som EBG.

Nu får vi istället ingen som helst belöning för att poola poäng, eftersom de poolade poängen från just flyg inte kommer generera något anmärkningsvärt.

Nu blir family pooling mer en AMEX/AVIS-pool.
Ja annars kunde ju jag som typ ligger på 120k baspoäng bjuda in någon statusbadare till min pool i någon form av diamant eller guldfeber om jag kan dela med mig
Hur som helst gäller att inte bli avis på poolen
 

Berglund

Medlem
Som familjen med stora barn skulle det vara enorm uppskattat om alla 4 i familjen kunde poola status till ”kaptenen” i poolen. Alltså inte att alla ska få status i poolen. I ett familjesammanhang skulle detta betyda att man får större incitament att vara lojal mot sas och fortsätta köpa 4x fullprisbiljetter till ett lite högre pris, för att kunna ta med familjen in i sas loungen och fast track som EBG...

Nu är Eurobonus och mig veterligen alla/de flesta andra bonusprogrammen personliga och bör så vara. Det hade blivit helt värdelöst om ”alla” familjer hade fått ihop en Guld- eller Diamantmedlem varje år genom att göra en enda familjeresa.

Jag känner inte till något annat stort flyg-/hotellprogram som tillåter statusintjäning från flera individer att slås ihop till gynnandet av en individ i familjen/gruppen. Varför skulle då SAS vara överlägset mest generösa i klassen?

Se bara hur det gick för Sverige med Europas mest generösa asylregler, vi fick abrupt och plötsligt stänga gränsen. SAS riskerar med ett sådant förslag att få ett massivt inflöde av medlemmar, som i poäng-/statussyfte flyger med andra bolag, exempelvis Lufthansa vars flighter ger mer poäng än SAS egna men därefter kvitterar ut status från SAS som får betala loungebesöken för hela familjen. Det blir nog inte så lönsamt...
 

agehall

Medlem
Nu är Eurobonus och mig veterligen alla/de flesta andra bonusprogrammen personliga och bör så vara. Det hade blivit helt värdelöst om ”alla” familjer hade fått ihop en Guld- eller Diamantmedlem varje år genom att göra en enda familjeresa.

Jag känner inte till något annat stort flyg-/hotellprogram dom tillåter statusintjäning från flera individer att slås ihop till gynnandet av en individ i familjen/gruppen. Varför skulle då SAS vara överlägset mest generösa i klassen? Se bara hur det gick för Sverige med Europas mest generösa asylregler, vi fick abrupt och plötsligt stänga gränsen. SAS riskerar med ett sådant förslag att få ett massivt inflöde av medlemmar, som i poäng-/statussyfte flyger med andra bolag, exempelvis Lufthansa vars flighter ger mer poäng än SAS egna men därefter kvitterar ut status från SAS som får betala loungebesöken för hela familjen. Det blir nog inte så lönsamt...
Har inte något av gulf-bolagen pooling där huvudkontoägaren får allt som familjen reser ihop? Har för mig att vi kommenterade att det vore smidigt om man hade 7 fruar och gjorde en resa eller något sådant. Men det kanske inte gällde status-poäng - la det inte helt på minnet för det kändes inte direkt användbart av någon anledning.
 

Berglund

Medlem
Har inte något av gulf-bolagen pooling där huvudkontoägaren får allt som familjen reser ihop? Har för mig att vi kommenterade att det vore smidigt om man hade 7 fruar och gjorde en resa eller något sådant. Men det kanske inte gällde status-poäng - la det inte helt på minnet för det kändes inte direkt användbart av någon anledning.
Jag har inte sju fruar och flyger av princip inte med gulf-bolagen så hur det går till där vet jag inte...
 
Nu är Eurobonus och mig veterligen alla/de flesta andra bonusprogrammen personliga och bör så vara. Det hade blivit helt värdelöst om ”alla” familjer hade fått ihop en Guld- eller Diamantmedlem varje år genom att göra en enda familjeresa.

Jag känner inte till något annat stort flyg-/hotellprogram som tillåter statusintjäning från flera individer att slås ihop till gynnandet av en individ i familjen/gruppen. Varför skulle då SAS vara överlägset mest generösa i klassen?

Se bara hur det gick för Sverige med Europas mest generösa asylregler, vi fick abrupt och plötsligt stänga gränsen. SAS riskerar med ett sådant förslag att få ett massivt inflöde av medlemmar, som i poäng-/statussyfte flyger med andra bolag, exempelvis Lufthansa vars flighter ger mer poäng än SAS egna men därefter kvitterar ut status från SAS som får betala loungebesöken för hela familjen. Det blir nog inte så lönsamt...

Hur menar du? Att sas inte vill ha ett massivt inflöde av medlemmar?

Jag förste inte heller hur du räknar med att en familj skulle nå EBG på en resa. Med en intjäning på låt säga 1000p per resenär så skulle min familj tjäna in 4000p (4pax) på billigaste biljetterna.

För att komma upp i en intjäning av 45000p skulle vi behöva köpa biljetter för ca 40000kr (4x plus saver longhaul).

Om du ensam köper två resor i business för totalt 40,000kr så har du också EBG.

Som familj har man sällan 4 inkomster, oftast två, men ibland bara 1.

Varför ska vi som familj välja sas och betala mer, än att välja konkurrenten? Family pool skulle kunna vara en orsak.

Sedan anser jag förövrigt det smått osmakligt att jämföra asylpolitik med ett bonusprogram - men det hör inte hit, lika lite som din jämförelse
 
Last edited:
Jag kanske ska tillägga att jag inte någonstans förväntar mig att en sådan pool skulle finnas, min poäng var att det skulle uppskattas, eftersom jag inte har råd att köpa businessclassbiljetter 3 gånger per år till alla i familjen....
 

Jainzar

Medlem
Har inte något av gulf-bolagen pooling där huvudkontoägaren får allt som familjen reser ihop? Har för mig att vi kommenterade att det vore smidigt om man hade 7 fruar och gjorde en resa eller något sådant. Men det kanske inte gällde status-poäng - la det inte helt på minnet för det kändes inte direkt användbart av någon anledning.
MS+ har Family Miles.
Family Miles
 

Kimmen00

Medlem
Hur menar du? Att sas inte vill ha ett massivt inflöde av medlemmar?

Jag förste inte heller hur du räknar med att en familj skulle nå EBG på en resa. Med en intjäning på låt säga 1000p per resenär så skulle min familj tjäna in 4000p (4pax) på billigaste biljetterna.

För att komma upp i en intjäning av 45000p skulle vi behöva köpa biljetter för ca 40000kr (4x plus saver longhaul).

Om du ensam köper två resor i business för totalt 40,000kr så har du också EBG.

Som familj har man sällan 4 inkomster, oftast två, men ibland bara 1.

Varför ska vi som familj välja sas och betala mer, än att välja konkurrenten? Family pool skulle kunna vara en orsak.

Sedan anser jag förövrigt det smått osmakligt att jämföra asylpolitik med ett bonusprogram - men det hör inte hit, lika lite som din jämförelse

En familjeresa i Plus Saver till tex Miami ger ju 12000 per pers = 48000 för familjen = EBG.
Kostnad vid F&F-kampanj ~25000 sek.
(vi har betalat från 18k-25k de senaste årens F&F till diverse long haul-destinationer, 2vuxna, 2 barn).
 

palmen

Moderator
En familjeresa i Plus Saver till tex Miami ger ju 12000 per pers = 48000 för familjen = EBG.
Kostnad vid F&F-kampanj ~25000 sek.
(vi har betalat från 18k-25k de senaste årens F&F till diverse long haul-destinationer, 2vuxna, 2 barn).
Nu tror jag att du utgår från någon av SAS hubbar, för de som startar ute i landet blir det betydligt dyrare.
Men 5200 i plus till LA var riktigt nice.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen