Senaste nytt

SAS Plus jämfört med British Airways Business?

Vilka av SAS flyg har extra benutrymme? Har provat SAS plus, business, economy extra rad 1 till 26 och aldrig upplevt nagot extra benutrymme..? Hur stor skillnad ar det da pa BA och DYs benutrymme vs SAS short haul?
På en del plan där det varit "gamla" stolar hos SAS så har jag upplevt det som bättre benutrymme, om det är något som jag intalar mig eller inte låter jag vara osagt. Är dock helt inne på samma som @fcx med att benutrymmet är betydligt bättre på SAS än med BA, jag har heller aldrig slagit emot stolen framför (när den varit i uppfällt läge) när jag åkt SAS och jag är ca 185.

På en del plan där det varit "gamla" stolar hos SAS så har jag upplevt det som bättre benutrymme, om det är något som jag intalar mig eller inte låter jag vara osagt. Är dock helt inne på samma som @fcx med att benutrymmet är betydligt bättre på SAS än med BA, jag har heller aldrig slagit emot stolen framför (när den varit i uppfällt läge) när jag åkt SAS och jag är ca 185.

Vad i din upplevelse ar da benutrymmet "oceaner" battre an BA, DY och FR? Mig veterligen finns bara skillnad i benutrymme pa KLM i den framre delen av kabinen (har provat de flesta bolag) Men du som moderator och 1.85 och massor av SAS leg kanske vet battre? (jag har +1000 stackor i puls, business and you name it.. med SAS.... men jag ar iof bara 1.8)

Vad i din upplevelse ar da benutrymmet "oceaner" battre an BA, DY och FR? Mig veterligen finns bara skillnad i benutrymme pa KLM i den framre delen av kabinen (har provat de flesta bolag) Men du som moderator och 1.85 och massor av SAS leg kanske vet battre? (jag har +1000 stackor i puls, business and you name it.. med SAS.... men jag ar iof bara 1.8)
Det är min uppfattning att det är bättre utrymme på SAS plan. Senast jag flög Ryanair (vilket är 2005 tror jag) satt knäna fastlimmade i stolen framför mer eller mindre. Senast med Norwegian så slog jag inte i stolen framför men gick inte att få in benen under stolen framför för att det var någon plast-detalj där som effektivt stoppade det. På BA i helgen så tog knäna i stolen framför i business.
Det är hur jag upplever det. Nödutgångsplats på BA är ljusår bättre än deras business, enda skillnaden är väl att man marginellt får sämre "mat" och ingen champagne.
På SAS har jag inte problemet att jag slår i sätet framför och har någorlunda bra med plats för benen. Oceaner av plats ska kanske inte tolkas bokstavligen men benutrymmet är betydligt bättre där för mig.

men jag ar iof bara 1.8

Tror det är det som gör skillnaden faktiskt. Så länge man inte har knäna i stolen framför upplever man det som bra benutrymme men när de börjar ta i blir varje mm viktig. Jag som är 1,97 upplever att både BA och SAS är rätt usla men att SAS kabin kanske har aningen bättre utrymme.

Det här är benutrymmet i BA business på en A320 (plats 2A)
Sitter helt upprätt och rak i ryggen, föredrar dock att kunna sjunka ner lite vilket inte går här.
502cdb79-b069-40a2-8186-d9228ae957ea.jpg

Det är min uppfattning att det är bättre utrymme på SAS plan. Senast jag flög Ryanair (vilket är 2005 tror jag) satt knäna fastlimmade i stolen framför mer eller mindre. Senast med Norwegian så slog jag inte i stolen framför men gick inte att få in benen under stolen framför för att det var någon plast-detalj där som effektivt stoppade det. På BA i helgen så tog knäna i stolen framför i business.
Det är hur jag upplever det. Nödutgångsplats på BA är ljusår bättre än deras business, enda skillnaden är väl att man marginellt får sämre "mat" och ingen champagne.
På SAS har jag inte problemet att jag slår i sätet framför och har någorlunda bra med plats för benen. Oceaner av plats ska kanske inte tolkas bokstavligen men benutrymmet är betydligt bättre där för mig.

Kul att du upplever det som battre pa de framre raderna pa SAS... (vad stoder detta???? fragar du mig ar det....)

Last edited by a moderator:

Kul att du upplever det som battre pa de framre raderna pa SAS... (vad stoder detta???? fragar du mig ar det....)

Tror det skulle vara for allas tillgang pa forumet om aven moderatorerna holl sig til verkligheten?!

Tittade lite på seatguru över vilket benutyrmme som anges på SAS plan.
A320: 31-32
B737-700: 30-32 eller 31-33
B737-800: 30-32 eller 30-31

Nu är inte Seatguru den mest pålitliga källa, men enligt dom så är det onekligen skillnad i seat pitch beroende på var i planet man sitter.

Ursakta men hur kan man da gora en publik jamforelse? Om allt annat visar sig vara en helt subjektiv betraktelse... Koper helt enkelt inte smutskastningen som gors av DY

Om vi enbart ska ha objektiva jämförelser så kan vi lägga ner det här forumet. Specifikationerna finns väl att få från tillverkarna och de är ju tydligen allt du vill jämföra.

Personligen är jag mer intresserat av att höra hur olika produkter uppfattas i praktiken vilket i slutändan är det viktiga. Tycker nog att @palmen har gjort en bra och relevant jämförelse som även motiveras. Har du andra åsikter får du gärna presentera dessa men det känns lite drygt att bara nedvärdera och hacka på Palmen som presenterat sin syn på det hela.

Last edited by a moderator:
Om jag inte tar helt fel så har SAS lite bättre benutrymme på rad 1 till 3 på vissa av sina 737 or, vi skall komma ihåg att SAS har ändrar på sina layout flera gånger på 737 or, när de kom i slutet av 90 talet så var vissa 737-600 för inrikes de med två toaletter bak, de med en toalett fram och en bak var för Europa, dessa hade bättre benutrymme i den främre delen. I Sverige hade vi början av 737 eran 700 or som hade bättre benutrymme men dessa flyttades över till Norge, därefter så var det några år där SAS inte hade några 700 or baserade i Sverige,
Jag hade på den tiden en mail växling med dåvarande SAS Sverigechef Anders Ehrling om benutrymme skillnader mellan norsk baserade och svensk baserade maskiner , och det tog lång tid innan han också kom fram till detta, men det är en annan lång historia, som kan berättas vid någon Monksträff.

• Gilla
Reactions: doc
Min upplevelse är att i vissa typer av 737 (tror det är 737-700) så är det sämre benutrymme i den bakre delen.

Nu är inte jag så fasligt lång men vissa flighter har jag flugit med knäna limmande mot stolen framför. Sen om det har med min dagsform och sittställning just där och då låter jag vara osagt.

Toppen