Senaste nytt

SAS-plan slog av ena vingen på Newark

Hmm, jag ska ju precis flyga med SK908 i början oå Juni, hoppas detta inte tokar till min schedule.

Det här illustrerar dock var farorna med flyg ligger, på mark, landning och start. När man väl är uppe i luften så är man tämligen säker.

Ser ju inte alls så farligt ut, speciellt på bilden från kabinen. Borde max ta nån dag innan den är i luften igen beroende på vad som behövs bytas ut...

Jag kan faktiskt inte se en enda skada på SAS vingen. Kärran flyger säkert hem ikväll efter lite omplåstring.

Undra om någon kan hitta när det hände på live atc så man får höra hur det gick till kanske...

Man fick ju höra lite i CBS reportaget, från ett annat plan?.

Last edited:
Om SAS har "tur" är det bara skador på ena wingletsen.
Har man däremot otur har det uppstått sprickor i vingen längst ut. Sådana strukturskador kan vara svåra att se direkt vid en första inspektion...då de kan vara mikroskopiska.
Vi får hålla tummarna för det förstnämda. Jag har själv sett både A330 & 747-400 flyga passagerare med endast 1 winglet monterad.
Vid stukturella skador på vingen kan det däremot bli både kostsamt och ta en längre tid att reparera.

Vilka kvällstidningsrubriker, att det ska vara så svårt att förmedla nyheter utan att överdriva och skandalisera hela tiden. Det är snart dags att para ihop journalist med mytoman i synonymordboken ;)

Toppen