Jag tänker mig att när ett plan under Mayday kommer in för landning så finns det väl ingen anledning att inte aktivera ILS, eller finns det någon nackdel? Information overload är ju a thing, och därför försöker ju ATC generellt initiera minimalt med kommunikation med ett plan i nöd som jag förstått det - men om inflygning hade skett visuellt hade piloterna ens märkt att ILS var aktiverad? [Inte för att ifrågasätta, utan för att jag är genuint nyfiken]
Ny fråga: squawkade 1049 någonsin 7700? Och är det SOP att göra/inte göra det?
Nej det var inte ett krav på att ha i gång ILS för bana 14 men av ren självbevarelsedrift borde den vara igång vid ett nödläge. Det var inte heller någon stor deal i det hela men ATS urskuldade sej ändå.
Av radarbilden på filmen är inte transpondern inställd på 7700. Det är inte heller något krav, det var inte så många flygplan att hantera vid denna tiden så det spelade ingen roll. Det var ju fullgod kommunikation och nödläge deklarerat så det var bara att åka.