Senaste nytt

SAS-plan från Kiruna tvingas nödlanda i Luleå (2018-09-28)

Ja det är ju klart att Mayday-anropet kommer tidigare. Jag poängterade ut ett tillfälle där man eventuellt borde kunna ha hört mer exakt vad felet var, eftersom man inte hör radion med SWEDEN CTRL.

Compressor stall är en möjlighet i detta fall, men en sådan händelse går att ta sig ur och motorn behöver nödvändigtvis inte stängas ner. Piloterna hade inte haft indikationer om engine fire, så jag gör bäst i att vänta på utredningen och se vad de får fram.
De säger något mer på marken på Kallax också. Minns inte exakt, men tror att det just var något i stil med att det inte var motorbrand.

En bra sammanställning och visning av flygningen med förklarande bra grafik. Synd att man inte hörde Sweden Control.

Lite klantigt av flygledningen att glömma aktivera ILS för bana 14 när den banan efterfrågas och dom fått klart för inflygning till den banan. Det var visserligen IFR väder men man vill ju ändå ha en ILS som stöttning, speciellt i detta läge.

En bra sammanställning och visning av flygningen med förklarande bra grafik. Synd att man inte hörde Sweden Control.

Lite klantigt av flygledningen att glömma aktivera ILS för bana 14 när den banan efterfrågas och dom fått klart för inflygning till den banan. Det var visserligen IFR väder men man vill ju ändå ha en ILS som stöttning, speciellt i detta läge.
Visst fick man känslan att Kallax skämdes gaaanska mycket över det misstaget? Snyggt och vänligt från 1049 dock.

• Gilla
Reactions: Alf

Visst fick man känslan att Kallax skämdes gaaanska mycket över det misstaget? Snyggt och vänligt från 1049 dock.

Vänta lite nu; avsikten är en visuell inflygning till bana 14 vilket meddelas tidigt. SAS1049 styr mot PA950, och är klarerad höjden 3.000 ft och anmodas att anmäla fältet i sikte. Vid 3:57 så uppmärksammas det att ILS14 inte är till, vilket ej heller är något krav vid visuell inflygning.

ATC startar då ILS14 och där någonstans ändras avsikten, utan att det uttlas, att genomföra ILS-inflygning istället för tidigare avsedd visuellinflygning . Strax därefter ges klar ILS-inflygning till SAS1049.

Så får jag summera det hela så skedde egentligen inget misstag i att ILS:en inte var till i det första läget när avsikten var att genomföra inflygningen visuellt. En ILS är inget mer än just stöttning vid en visuell inflygning, som Alf redan tagit upp. :)

Jag tänker mig att när ett plan under Mayday kommer in för landning så finns det väl ingen anledning att inte aktivera ILS, eller finns det någon nackdel? Information overload är ju a thing, och därför försöker ju ATC generellt initiera minimalt med kommunikation med ett plan i nöd som jag förstått det - men om inflygning hade skett visuellt hade piloterna ens märkt att ILS var aktiverad? [Inte för att ifrågasätta, utan för att jag är genuint nyfiken :) ]

Ny fråga: squawkade 1049 någonsin 7700? Och är det SOP att göra/inte göra det?

Toppen