Senaste nytt

SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

Pratade med markpersonal i CPH i helgen och vad de visste så skulle inte long haul-trafik påverkas. Har dock själv CPH-AGP den 15e och AGP-CPH den 17e. Dålig tid på hemresan så en ombokning hade inte varit helt fel där.

Parterna verkar (om man ska tro SAS) stå långt ifrån varandra (betalväggsartikel).

“Vi er optaget af, at vores medarbejdere har gode vilkår, men når vi bliver mødt med et krav næste år på mellem 20 og 25 procent i yderligere omkostninger, så er det 10 gange mere end arbejdsmarkedet og det samfund, vi lever i. Piloterne er i forvejen velbetalte kolleger, så kravene er helt ude af trit med samfundet og konkurrencesituation i øvrigt,” lyder det fra koncerndirektøren."

SAS om DPF-krav: Helt ude af trit med samfundet - CHECK-IN.dk

Ska åka ARN/LIN (Milano) den 12/9. Tror ni man blir påverkad av norrmännens strejk på den sträckan? Jag tänker på tillgång på flygplan och personal.

Ska åka ARN/LIN (Milano) den 12/9. Tror ni man blir påverkad av norrmännens strejk på den sträckan? Jag tänker på tillgång på flygplan och personal.
Om detta blir strejk finns det helt klart risk att din flight drabbas, kan mycket väl bli så att svensk personal får ta över en del norska flighter och svenska flighter ställs in.

Jag sitter nog i skiten med LHR-OSL och OSL-ARN den 15 september...

Aldrig hamnet i strejk förut. Så undrar, om det är så att flighten LHR-OSL ställs in... Vad kan jag göra på plats för att få mig till ARN så fort som möjligt? Har en flight vidare bara några timmar senare från ARN, så kan inte bli allt för försenad dit.

Aldrig hamnet i strejk förut. Så undrar, om det är så att flighten LHR-OSL ställs in... Vad kan jag göra på plats för att få mig till ARN så fort som möjligt? Har en flight vidare bara några timmar senare från ARN, så kan inte bli allt för försenad dit.

Om du verkligen behöver komma fram en viss tid (som i ditt fall för att komma med en annan flight) så skulle jag nog rekommendera att boka någon form av full-flex återbetalningsbar biljett som backup, typ LGW-ARN med Norwegian eller LHR-ARN med BA. Om du bara dyker upp på Heathrow så kommer de förhoppningsvis att lyckas få hem dig, men du lär inte vara den enda som skulle ha åkt med ursprungliga flighten, så det är risk att du inte kommer fram samma tid (eller kanske ens samma dag) som din ursprungliga bokning.

Om detta blir strejk finns det helt klart risk att din flight drabbas, kan mycket väl bli så att svensk personal får ta över en del norska flighter och svenska flighter ställs in.

Får man göra så? Anses det inte vara strejkbryteri om man sätter in andra personer i strejkandes ställe? Jag menar inte att det bryter mot lagen, men mot de spelregler (etik & moral?) som gäller vid arbetsmarknadskonflikter.

Toppen