Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
Finns det någon källa på att de 560 piloterna ska återanställas? Hittar inget i det jag läst som nämner det.
SvT hänvisar till en artikel i NRK. Men i den NRK-artikeln som de hänvisar till står det inget sådant, utan det står bara om det gamla avtalet från före pandemin (om återanställning). Kanske kan vara SvT som har feltolkat där, eller så har NRK dragit tillbaks något.
 

Lalaland

Medlem
Så...det finns ett avtal, enligt Dilling, som inte är påskrivet, enligt kommunikationschefen.
Endera ett tecken på osäkerhet att pilotföreningarna faktiskt skriver på eller så är det bara formalia, men en ordförande som 'pratar på sidan om' och sidosteppar kommunikationschefen mfl...
 

Tomas E

Medlem
Finns det någon källa på att de 560 piloterna ska återanställas? Hittar inget i det jag läst som nämner det.
Det stod tidigare på NRK att 450 piloter skulle få tillbaka jobbet (de som återstår av 560 efter att ett 100-tal tidigare återanställts?). Detta är dock ändrat nu:
"Ikke avklart hvor mange som får tilbake jobben: Aleksander Wasland, leder i Norsk Flygerforbund, sier til NRK at de likevel ikke kan bekrefte at 450 piloter får tilbake jobben etter forhandlingene mellom SAS og pilotene."
Annars är väl Aftonbladets rubrik mest talande: "Just nu: Total förvirring - ännu inget avtal enligt SAS"
 

ekf

Medlem
SvT hänvisar till en artikel i NRK. Men i den NRK-artikeln som de hänvisar till står det inget sådant, utan det står bara om det gamla avtalet från före pandemin (om återanställning). Kanske kan vara SvT som har feltolkat där, eller så har NRK dragit tillbaks något.
Jag läste det i en av de artiklar som länkats härifrån, fick för mig att det var NRK.. så tror att de ändrat.
 
Från Dagens Industri nu, förmodar hon vågar inte säga något fören allt är påskrivet.

"Nu dementerar dock SAS kommunikationschef uppgifterna från ordförande Carsten Dilling.
”Det finns inget avtal”, säger SAS kommunikationschef Karin Nyman till Di."

Källa; SAS bekräftar: Vi har nått en överenskommelse
Bra när en kommunikationschef säger emot koncernledningens bekräftelse om uppgifter :rolleyes:

Säger kanske en del om företagets struktur.....
 

mha321

Medlem
En riktig soppa in i det sista (hoppas åtminstone att det är det sista, vad gäller denna strejk).

Dilling har visserligen inte sagt att det finns påskrivet avtal. Så i den punkten säger de inte emot varandra. Däremot säger han att det finns ett icke-påskrivet avtal.

Men pilot-föreningen i Norge åtminstone har ju också bekräftat det, så något har man uppenbarligen.

Fasen, popcornen börjar ta slut!
 

Jannes

Medlem
Huset är ju inte SAS som bolag. Vi har två hus, det ena är pilotens hus och det andra är SAS hus. Att det går dåligt för SAS hushåll gör ju att SAS får flytta. Piloten blir kvar i sin bostad och börjar jobba i en annan bransch eller bolag. Om SAS vill att piloten arbetar för dennes hushåll så har piloten vissa (på intet sätt orimliga) krav på hur det ska gå till.

Du är väldigt nära att ha snavat över sanningen.
Det går ju dåligt för SAS, och de VILL flytta. Men piloterna vägrar, och strejkar för att stoppa SAS från att flytta.
 

JAM(1)777

Medlem
Bra när en kommunikationschef säger emot koncernledningens bekräftelse om uppgifter :rolleyes:

Säger kanske en del om företagets struktur.....

Fast jag tycker hon gör rätt, man kan inte som noterat företag gå ut och säga att det finns ett avtal när något inte är påskrivit. Kan få rätt dåliga följder för kursen imorgon om detta sen faller på att inga signaturer kommer.
 
Toppen