Senast det begav sig 2019 så varade den i 7 dagar.Någon som har en känsla för hur länge detta kommer att pågå? Har en US trip på söndag och det ser inte ut att ha löst sig till dess, eller?
Känslan är att denna gången är det mer på spel så min gissning är att det kommer dra ut på tidenSenast det begav sig 2019 så varade den i 7 dagar.
Vet vi ens om det sker några mer förhandlingar? Kan inte hitta något i gammelmedia och social media är tyvärr fylld med tyckande och dåligt frundad hittepå.
FAKTA: DÄRFÖR GÅR SAS-PILOTERNA UT I STREJK
Piloterna hos SAS hade varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.
Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.
Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.
Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.
Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni.
(TT)
De flesta marknader har tvingats till diverse anpassningar efter t ex pandemin och flera kommer sannolikt i förestående konjukturnedgång. Måste ju vara så att man har väsentligt generösare villkor än marknaden generellt erbjuder. Att man driver verksamhet i flera org nr i koncerner av den storleken är ju inget nytt under solen, inte heller att villkoren skiljer sig åt. Några går normalt bättre och andra får man arbeta med lönsamheten på. Det är normalläge. Jag skulle vilja se något som får håret att resa sig på mig som gör att jag kan ge mitt stöd och välja bort SAS till förmån för alternativ. Säg att de måste sova i planet med 80 tim arbetsvecka utan dräglig lön men jag tror inte det är så till dess jag blivit motbevisad. Jag tycker personligen de verkar driva saker alldeles för långt av antalet strejker att döma genom åren.
Nja det finns nog en del sakfel i den artikeln. Sas Connect är SAS Ireland och de var uppe på tapeten redan förra strejken. Sedan är ju inte detta ett svenskt företag. Hörde 8000 anställda varav nu 900 piloter strejkar, reservation för siffrorna. 11% av personalen och def gruppen med högst löner hur många som indirekt drabbas som en konsekvens kanske man skulle fundera över också. 5% låter lite då personalkostnader är en betydande post och ja jag begriper att flygplan och lokalhyra kostar också.Att säga upp folk pga arbetsbrist och sedan ha behov av att återanställa efteråt, men då göra ngn variant så att man kan välja vilka som ska få jobb och då till sämre villkor, är väl inte så det normalt ser ut på den svenska arbetsmarknaden.
kan man ju sparka alla var tredje år eller nåt, och helt kringgå turordningsregler, göra sig av med alla som fackliga, föräldralediga, sjuka etc och ständigt ha de som är villiga att jobba för lägst lön.
för övrigt står pilotlönerna bara för 5% av SAS utgifter.
Piloterna på SAS har rätt - arbetsgivaren har lurat dem - Travel News
Ja men om SAS ska minska kostymen bör ju dessa ned också, fortfarande kanske 5% men 5% av en mindre utgiftskostym.för övrigt står pilotlönerna bara för 5% av SAS utgifter.