Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Svensk naivitet.
Vi har varit förskonade från riktiga kriser under lång tid så vi har tappat förståelsen över att det finns en verklighet.
Klart man måste ställa sig frågan hur man gör om man inte kan ta det planerade flyget hem eller om det har skitigt sig med hotel bokningen.
Det behöver dock inte innebära bombastiska reservplaner.
Reservkapital och mental förberedelse räcker väldigt långt.
När jag t. Ex åker till Polen hyr jag bil vid Arrival medan kollegorna åker kundtaxi då de inte orkar de extra 30 min det tar att fixa det.
Jag hyr för att kunna känna mig trygg med att om ryssen råkar göra ngt mot Polen så tar det mig 3 hr till Tyskland.
Kollegorna i det fallet önskar jag lycka till med att då hitta en hyrbil i den staden eller en tågbiljett.
Visst. Sannolikhet är låg men då jag sysslar med risk management är utfallet av en ev sannolikhet nog.

Får kollegorna inte åka med i din bil? :p

Absolut inte tal om någon naivitet. Vi har god beredskap här hemma för eventuella tekniska haverier som slår ut kortbetalningar, säkerställt att vi kan äta samt värma vår bostad om elen slås ut. Jag är absolut en förespråkare för beredskap.

Det jag vände mig emot var just att man ifrågasatte boendesituationen vid inställda flyg. Hur ska man lösa det? Boka upp hotell etc på förhand?

Mental förberedelse ger faktiskt inget tak över huvudet.
Givetvis inte.
Men med pengar på fickan fixar man lätt ett nytt boende på en charterort.
Det mentala är mer för att ta bort den mänskliga reaktionen från alla så blir själva problemlösnkngsfasen enklare om man samtidigt slipper hantera besvikelse och det som följer med.
Då kan man få lite mer lugn och ro när man skall analysera och samtidigt lösa situationen.
Har man haft små eller mindre barn vet man hur jobbigt det kan bli att försöka trösta dem och samtidigt hålla lugnet.
Det är det jag syftar på med mental förberedelse.

Fast det är är ju helt och hållet fel. Oseriöst skrivet.

En busschaufför behöver till att börja med körkort för fordonslaget. (inga konstigheter).

Sedan för att få utföra persontransporter med buss, så krävs det att föraren genomgår en utbildning för att få yrkeskompetensbevis.

Vad omfattar denna utbildningen? Utbildningen är 280 (140*) timmar, och innefattar minst 20 (10*) timmars körträning. Även ett prov ska avläggas vid trafikverkets förarprovskontor.

*beroende på ålder och erfarenhet.

Därefter så måste busschauffören göra en kommande fortbildning var femte år, för att förnya sitt yrkeskompetensbevis. Forsättningskursen omfattar 35 timmars utbildning.

mao, du är helt ute och cyklar.

Slut på OT.

Ok, 1-2 månaderss utbildning då. Och en vecka vart femte år. Dock inte i närheten av en pilots utbildning och fortbildning skulle jag fortfarande mena.

Ok, 1-2 månaderss utbildning då. Och en vecka vart femte år. Dock inte i närheten av en pilots utbildning och fortbildning skulle jag fortfarande mena.
Så är det ju, pilot är 2 år plus 6 mån praktik, ungefär som en plåtslagare eller murare. Steppar vi upp till en ingenjör med 4.5 år utbildning som jobbar som skiftansvarig på ett kärnkraftverk så har den ingenjören dubbelt så lång utbildning som en pilot och ansvar för några hundra tusen människors liv.
Så en pilot bör rimligen ligga nånstans mellan busschaffören och ingenjören. :) Kanske med viss kompensation för egenbetald utbildning, ca 1MSEK delat på (35år*12 mån)= 2800:- per månad över muraren kanske.

Så är det ju, pilot är 2 år plus 6 mån praktik, ungefär som en plåtslagare eller murare. Steppar vi upp till en ingenjör med 4.5 år utbildning som jobbar som skiftansvarig på ett kärnkraftverk så har den ingenjören dubbelt så lång utbildning som en pilot och ansvar för några hundra tusen människors liv.
Så en pilot bör rimligen ligga nånstans mellan busschaffören och ingenjören. :) Kanske med viss kompensation för egenbetald utbildning, ca 1MSEK delat på (35år*12 mån)= 2800:- per månad över muraren kanske.
Ahh. Det är så det ligger till.
Jag har både läkarutbildning och "hatt" i virologi. Med min master har jag 14 års utbildning.
Då borde jag boka ett lönesamtal och hänvisa till Lex SAS :)
Då kan ju jag ha 2 båtar :)

Ahh. Det är så det ligger till.
Jag har både läkarutbildning och "hatt" i virologi. Med min master har jag 14 års utbildning.
Då borde jag boka ett lönesamtal och hänvisa till Lex SAS :)
Då kan ju jag ha 2 båtar :)

Nja vad vi borde göra nu när SPF sannolikt kommer sluta existera är erbjuda dessa personer att ersätta ledningen för SLF, så kanske vi får ett förbund som faktiskt står upp för sin yrkeskår ;) tills dess blir det inte en spänn till Sveriges Lamaste (host host.. Läkare) Förbund.

Oavsett hur man reser har man alltid en 10K på reservkontot och 2-3 dagars marginal mellan hemkomst och jobb. Sedan när shit happens så löser man det själv bara. Vänta inte på att något charterbolag/flygbolag/mamma ska hjälpa en.
Hmm, så alla de gångerna man tagit en glad helg i Hong Kong och gått från nattflyget direkt till jobbet på måndag morgon var alltså totalt oansvarigt och ökade bara mitt beroende av morsan? ;)
Vilken tur HK är dött som resmål så att man inte lockas göra om det!

Toppen