Det spelar väl egentligen ingen roll vad piloterna haft för lön historiskt. Den lönen bygger på historik och vad som gällde i branschen tidigare. Det har hänt rätt mycket de senaste 20 åren, ja, de senaste fem faktiskt.
Från att det historiskt varit dyrt att flyga till en bransch som är extremt prispressad, där det många gånger är billigare att flyga till sydeuropa än att åka SJ tåg 50 mil. Det påverkar naturligtvis SAS, och om priserna går ner, ja, då måste ju kostnaderna gå ner, på alla ställen, inkl personalkostnaderna.
Jag är ingen expert på flygbranschen som så men mot skillnad i andra branscher så går det nog inte "skala" ner antalet personer i cockpit från nuvarande situation, det finns säkert regler för det. Kabin och markpersonal har man ju redan dragit ned på. Kostnaderna för att leasa plan osv är pressade till botten. Så då återstår väl att ändra personalkostnaderna, svårare än så är det inte, de måste också ner.
Många piloter måste nog inse att den bransch de en gång sökte sig till, ett högstatus jobb i en bransch som tar rejält betalt ser helt annorlunda ut idag. Piloternas kunder, dvs vi, är helt enkelt inte beredda att betala de priser man tidigare gjorde för deras tjänster - så enkelt är det.