SAS piloter i strejk?

pep skrev:Ikke kun "svenske" og "skandivaviske" model.."Fanden hytter sine..."Nyt fraSAS-piloter om deres strejke: 'Piloternes strejke er et forsvar for den danske model' | Seneste nyt | DRSAS-piloter om deres strejke: 'Piloternes strejke er et forsvar for den danske model'.. For piloterne er der en højere mening med strejken, siger forhandlingschef Keld Bækkelund Hansen fra Dansk Metal, som piloterne i Dansk Pilotforening er organiseret under. Kernen i den danske model er jo, at ledelse og medarbejdere forhandler sig frem til en aftale om løn- og arbejdsvilkår, og så overholder begge parter det. Men ledelsen i SAS har oprettet datterselskaber og brugt dem til at bryde de aftaler, de har indgået med deres egne medarbejdere. SAS vil ikke garantere, at de ikke vil gøre det igen. Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere.Hvis SAS kan få lov til det, så frygter vi, det kan sprede sig til andre brancher på det danske arbejdsmarked. Derfor er den her konflikt vigtig for alle lønmodtagere i Danmark, og piloternes strejke er et forsvar for den danske model, siger Keld Bækkelund Hansen.Klicka för att utvidga...
Som vilket större byggbolag som helst med Lettisk och polsk arbetskraft
 
Sir Lemon skrev:1. Piloternas strejk har inget med den svenska modellen att göra 2. Det en del här refererar till som den svenska modellen handlar inte om den, utan om en variant av industripolitik som s-regeringar drev på 60-70-talen. 3. Den svenska modellen bygger på kamp men också kompromiss, av vilka de närmast syndikalistiska piloterna bara anammat den förra.Klicka för att utvidga...


Om det inte var tydligt så var jag en smula sarkastisk. Självklart gör Piloterna inte detta för att de värna om arbetare.
 
Tomas E skrev:Fast det är väl uppsägning p.g.a. arbetsbrist som är aktuellt, vilket i Sverige kostar max 6 månadslöner enligt LAS.Klicka för att utvidga...
Det går ju att permittera dem först på grund av arbetsbrist och sedan säga upp dem pga samma orsak
 
Trumis skrev:Ja, kom rätt fort efter mailet med att de ställt in flyget. Ja, ser ut som det är C både SAS-flyget och sedan BA-flyget. Dock verkar det som att det inte är bekräftat med BA.Klicka för att utvidga...
Blev biljetten bekräftat med BA eller hur ser det ut nu?
 
Kicka piloterna.

Tag kostnaden.

Anställ de som har insett läget till normala för branschen villkor.

Till de som är cry babies - du grävde gropen själv..

Då kanske SAS kan börja om på riktigt..

Jag har 0 respekt för beteendet. Inflation och post pandemi.

Riktiga "slackers".
 
pep skrev:Ikke kun "svenske" og "skandivaviske" model.."Fanden hytter sine..."Nyt fraSAS-piloter om deres strejke: 'Piloternes strejke er et forsvar for den danske model' | Seneste nyt | DRSAS-piloter om deres strejke: 'Piloternes strejke er et forsvar for den danske model'.. For piloterne er der en højere mening med strejken, siger forhandlingschef Keld Bækkelund Hansen fra Dansk Metal, som piloterne i Dansk Pilotforening er organiseret under. Kernen i den danske model er jo, at ledelse og medarbejdere forhandler sig frem til en aftale om løn- og arbejdsvilkår, og så overholder begge parter det. Men ledelsen i SAS har oprettet datterselskaber og brugt dem til at bryde de aftaler, de har indgået med deres egne medarbejdere. SAS vil ikke garantere, at de ikke vil gøre det igen. Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere.Hvis SAS kan få lov til det, så frygter vi, det kan sprede sig til andre brancher på det danske arbejdsmarked. Derfor er den her konflikt vigtig for alle lønmodtagere i Danmark, og piloternes strejke er et forsvar for den danske model, siger Keld Bækkelund Hansen.Klicka för att utvidga...
Detta är för att köpa sympati hos de som sliter för att få lön till dagligabrödet.
 
Tomas E skrev:Fast det är väl uppsägning p.g.a. arbetsbrist som är aktuellt, vilket i Sverige kostar max 6 månadslöner enligt LAS.Klicka för att utvidga...


Det är uppsägningstiden (som dessutom kan vara ännu längre än sex månader med kollektivavtal). Skadestånd för felaktig uppsägning är 6-36 månadslöner (beroende på anställningstid).
 
Så vad händer nu mån tro… Tror att SAS nånstans måste haft med detta i beräkningen. Annars är det tjänstefel. Oavsett rätt eller fel juridiskt såväl som moraliskt så kan det inte vara en chock för någon att SPF skulle ställa till med det här med tanke på historiken.
 
Tomas E, post: 994622, member: 30878"]Strejken har varit igång i över tre timmar, och så vitt jag kan se har Svensk pilotförening märkligt nog inte lagt upp någon info på FB eller Twitter (de verkar ju inte använda sin webbplats för att kommunicera).Svensk Pilotförening - Startpaginahttps://twitter.com/svenskpilotSå de har hittills inte valt att återpublicera sina omdömeslösa personpåhopp på SAS-ledningen? Eller kommunicerar de via andra kanaler?Klicka för att utvidga...


Stackarna ligger nog på stranden och tar igen sig, de har ju suttit på möte i flera timmar. Nu ska vi ladda batterierna, äta gott och njuta av lite extra ledighet. Sen tar vi nya tag i slutet av veckan.
 
Flög med familjen från Göteborg till Split i torsdags morse och kom tillbaks precis innan kl 12 idag. Har varit spännande dagar med både risk för att ut- och hemresa skulle ställas in på grund av strejken. Nu gick det bra med tanke på att strejken sköts upp flera gånger och att den kickade in först 3 minuter efter att vi slagit i backen i Göteborg. Dock, fick precis meddelade från SAS att hemflighten blivit inställd. Flighten är redan avklarad, men antar att de har tämligen mycket att ordna med och att det kommer begås en del misstag med informationsutskick till resenärer.
 
Robert flysas skrev:0% sympati för de SAS piloter som strejkar. Facket har gått ut i media, köpt plats som reklam för sympati. Nej, SAS kan inte bara återanställa de 500+ som blev av med jobbet. Det bör även facken förstå. Mitt i sommaren när många samlat och sparat, vad skall facket och de piloter säga till dom, förutom det som de gång på gång säger…..Klicka för att utvidga...
Kan iofs sympatisera med att dom blir förbannade när 1) stora flertalet blir uppsagda pga corona 2) när corona är över återanställer SAS andra piloter i andra bolagskonstellationer med andra villkor, medan piloterna i 1) går utan jobb....
 
Gweilo_2 skrev:Kan iofs sympatisera med att dom blir förbannade när 1) stora flertalet blir uppsagda pga corona 2) när corona är över återanställer SAS andra piloter i andra bolagskonstellationer med andra villkor, medan piloterna i 1) går utan jobb....Klicka för att utvidga...
Du glömde

3) annars går bolaget i konkurs
 
Man skulle viljat haft alla lyx-piloternas fritidsbåtar på en lista i Marine Traffic, så man nu kumnat följa hur snabbt efter att strejken bröt ut som de drog iväg på "semester" //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji41.png
 
fcx skrev:Tumregeln är två årslöner, dvs runt två miljarder kronor totalt. Sen är ju då problemet att man står helt utan piloter...Klicka för att utvidga...


Det lustiga är ju att facket får boten, piloterna inte en spänn. Det blir ett rikt fackförbund med medlemmar som inte har något jobb.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Man skulle viljat haft alla lyx-piloternas fritidsbåtar på en lista i Marine Traffic, så man nu kumnat följa hur snabbt efter att strejken bröt ut som de drog iväg på "semester"Klicka för att utvidga...
Inte första gången du nämner piloter och fritidsbåtar. Hur många piloter är det egentligen som har fritidsbåtar och hur står det sig i en jämförelse med tex mellanchefer i börsbolag?
 
Back
Top