Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Den minnesgode minns att Pro-biljetter alltid har följt ett helt automatiserat flöde ända tills de inte gjorde det längre. Ett-tu-tre under pandemin hamnade de i manuell hantering med mer än 6 måndaders väntetid. Dvs att något fungerar automatiskt i dag betyder inte nödvändigtvis att det fungerar automatiskt i morgon.
FWIW så bokade jag just av en SAS Plus Pro biljett som skulle gått i morgon (av anledningar helt orelaterade till strejken, och helt relaterade till anledningen att jag bokade Plus Pro från början). Fick Refund Notice inom mindre än en minut. Återstår väl att se när de faktiska pengarna landar på Amex, men mitt minne av att med den manuella hanteringen fick man inte någon refund notice förrän "i slutet på processen" och när den väl kom var det bara några dagar innan pengarna var tillbaka.

En strejk på SAS kan bara pågå några ytterst få dagar, annars kommer ledningen att försätta SK i konkurs!
Nej, strejken kan pågå mer än några få dagar. Nu vet jag inte hur du definierar "få" men den kan definitivt pågå en vecka eller längre om det blir så. Sen kanske det kommer resultera i konkurs/rekonstruktion men det är en helt annan sak.

Drar mitt ministrå till stacken och vill bara säga att jag precis snackade med ABC på kundtjänsten i Danmark (gissar jag på av dialekten på engelskan att döma).

TLDR: Lita inte helt på SAS Flight Info-sidan. Vår resa trafikeras av SAS Connect även om den sidan visar SAS.

Jag och min sambo åker på onsdag till Malaga och undrar givetvis om vi kommer iväg. Har dock sett på våra bokningar att vi åker SAS Connect vilket ju innebär att vi inte ska drabbas. Samma SAS Connect dyker upp om man söker på att boka vår flight igen via bokningsverktyget. Men om man går via Flight Info funktionen står det att det är SAS som trafikerar och att det troligen blir inställt. ABC sa dock att det är fel på hemsidan efter att ha varit bort ett tag och kollat med någon överordnad som sa att det är Connect som gäller och att det står felaktigt på Flight Info. Så ta den sidan med en nypa salt om ni kollar då det inte verkar vara helt hundra på alla flighter.

Vidare sa han, halvcitat, "det är på grund av SAS Connect som SAS-piloterna strejkar". Undermeningen verkade vara att Connect har lägre löner eller villkor och är anställda utomlands vilket ju gör bolat ännu mindre villiga att satsa på de gamla rävarna som har kanonvillkor i vanliga SAS. Risken för någon typ av sympatistrejt bedömde alltså både han (och jag efter ha hört detta) vara mycket låg. Så jag litar på hans 99% chans att vi kommer iväg och håller tummarna i 36 timmar till!

Drar mitt ministrå till stacken och vill bara säga att jag precis snackade med ABC på kundtjänsten i Danmark (gissar jag på av dialekten på engelskan att döma).

TLDR: Lita inte helt på SAS Flight Info-sidan. Vår resa trafikeras av SAS Connect även om den sidan visar SAS.

Jag och min sambo åker på onsdag till Malaga och undrar givetvis om vi kommer iväg. Har dock sett på våra bokningar att vi åker SAS Connect vilket ju innebär att vi inte ska drabbas. Samma SAS Connect dyker upp om man söker på att boka vår flight igen via bokningsverktyget. Men om man går via Flight Info funktionen står det att det är SAS som trafikerar och att det troligen blir inställt. ABC sa dock att det är fel på hemsidan efter att ha varit bort ett tag och kollat med någon överordnad som sa att det är Connect som gäller och att det står felaktigt på Flight Info. Så ta den sidan med en nypa salt om ni kollar då det inte verkar vara helt hundra på alla flighter.

Vidare sa han, halvcitat, "det är på grund av SAS Connect som SAS-piloterna strejkar". Undermeningen verkade vara att Connect har lägre löner eller villkor och är anställda utomlands vilket ju gör bolat ännu mindre villiga att satsa på de gamla rävarna som har kanonvillkor i vanliga SAS. Risken för någon typ av sympatistrejt bedömde alltså både han (och jag efter ha hört detta) vara mycket låg. Så jag litar på hans 99% chans att vi kommer iväg och håller tummarna i 36 timmar till!
Det stora misstaget här är att du litar på SAS kundtjänst tyvärr.

Ringde SAS kundtjänst och frågade om man kan bli ombokad med Star Alliance om ens flyg blir inställt, hon kunde inte säga något om det mer än ”vi ska göra vårt bästa att hitta ett alternativ eller så får du pengarna tillbaka”
Pengarna tillbaka gör ju inte mycket nu med tanke på vad det kostar att boka en ny resa såhär tätt inpå.

Budade precis på en uppgradering så håller tummarna för ingen strejk och en härlig resa i business!

Pressmeddelande från SAS nyss:
SAS vidtar förebyggande åtgärder för att hjälpa kunder vid potentiell pilotstrejk - SAS
Inget nytt i substans, "Medling pågår men om ingen överenskommelse nås före den 29 juni 2022 kommer piloternas fackföreningar att strejka."
Ombokningsmöjlighet för flyg 27 juni-3 juli (det är väl två dagar längre fram än tidigare?), och det är hög tryck på kundtjänst.

Undrar om nattmangling pågår eller om detta är vad SAS hade att säga idag? Mindre än 28 h kvar till strejken börjar, om inga nyheter tillstöter. Om medlarna skulle försöka få pilotfacket att skjuta upp strejken trodde jag besked om detta skulle komma idag snarare än imorgon, men det var en ren gissning och så är ju dagen inte slut än.

Ringde SAS kundtjänst och frågade om man kan bli ombokad med Star Alliance om ens flyg blir inställt, hon kunde inte säga något om det mer än ”vi ska göra vårt bästa att hitta ett alternativ eller så får du pengarna tillbaka”
Pengarna tillbaka gör ju inte mycket nu med tanke på vad det kostar att boka en ny resa såhär tätt inpå.

Budade precis på en uppgradering så håller tummarna för ingen strejk och en härlig resa i business!
Hon sa också att det måste finnas tillgängliga poängresor för att boka om till en ny resa vilket det ju inte gör nu.. så fattar inte riktigt hur det ska gå till..

Är det någon som provat att boka om en biljett? När jag går in står det att man får betala mellanskillnaden själv. Isåfall är ju värdet av gratis ombokning eventuellt inte värt så mycket.

REBOOKING POSSIBLE
We understand that flexibility is critical for our travelers, which is why we’re now offering the possibility to rebook your flight. The rebooking fee will be waived, but any price difference between the existing booking and new booking must be paid if the new fare is higher.

Toppen