Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Enligt samma tariffer för EU 261 som vid förseningar?
Kompensation gäller mer än 2 timmar tidigare km man får reda på det mer än 7 dagar i förväg zmer än 1 timme tidigare om man får reda på det mindre än så i förväg. Mig veterligen finns det ingen 50% nedräkning på en flight som går tidigare, på det sätt som finns för förseningar. Men ja i övrigt samma tariffer.
 
Är dock något osäker på om det även gäller infant (under 2 utan eget säte).
Det har prövats i EU-domstolen och slutsatsen blev att om en infant antingen betalat någonting för biljetten (d.v.s. inte rest helt gratis), flugit för poäng eller haft boardingkort (jag vet att det låter märkligt - det är nog inte många flyg var en infant inte behöver boardingkort) så gäller förordningen även infants.
 
Till alla er som nu diskuterar ersättning enligt EU261/2004, vänlig fortsätt konversationen i följande tråd.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Det är även att rekommendera att faktiskt läsa förordningen. Den är inte direkt svår, man behöver inte vara jurist för att förstå.
EUR-Lex - 32004R0261 - EN
Flight Compensation Regulation - Wikipedia

Denna tråd handlar om SAS piloter som eventuellt ska strejka, inte hur mycket ersättning man får.

/Moderator
 
Nej, det är väl snarare "inga nyheter är dåliga nyheter"? Kommer inga nyheter blir det strejk 29 juni. Det måste hända något för att det inte ska bli strejk.
Så är det ju, men det är ju också så att om parterna stod långt ifrån varandra och inte förde några förhandlingar, utan bara väntar in strejken så hade vi sett betydligt fler utspel i media från bägge parter. Just nu är det tyst från både piloterna och från SAS, vilket normalt betyder att förhandling pågår (och då håller man tyst utåt).
 
Så är det ju, men det är ju också så att om parterna stod långt ifrån varandra och inte förde några förhandlingar, utan bara väntar in strejken så hade vi sett betydligt fler utspel i media från bägge parter. Just nu är det tyst från både piloterna och från SAS, vilket normalt betyder att förhandling pågår (och då håller man tyst utåt).
Senaste uppdateringen 5,25 in i sändningen
Källa EKOT SR
Nyheter från Ekot 27 juni 2022 - Nyhetsuppdatering från Ekot | Sveriges Radio
 
Så är det ju, men det är ju också så att om parterna stod långt ifrån varandra och inte förde några förhandlingar, utan bara väntar in strejken så hade vi sett betydligt fler utspel i media från bägge parter. Just nu är det tyst från både piloterna och från SAS, vilket normalt betyder att förhandling pågår (och då håller man tyst utåt).
Eller att de varken pratat eller jobbat utan firat midsommar? :D
Edit: hör i Ekot-sändningen att medlaren Jan Sjölin uppger att de förhandlat (eller åtminstone pratat) under midsommarhelgen, bl.a. igår.
 
Vi har bokat flyg till Nice (från Arlanda via Oslo den 4/7). Flighten görs av SAS och blir med andra ord sannolikt inställd vid strejk. Har bokat black up biljetter med med eurowings för att säkerställa att vi kommer ner. Resan hem veckan efter trafikeras av air baltic och enligt kundtjänst kan man avboka utresa men behålla hemresa. Nu börjar jag fundera på om detta är ett för stort risktagande. Vi vill ju komma iväg till varje pris då vi planerat så mycket kring denna vecka och sett fram emot redan efter uppehåll under pandemin.
 
Vi har bokat flyg till Nice (från Arlanda via Oslo den 4/7). Flighten görs av SAS och blir med andra ord sannolikt inställd vid strejk. Har bokat black up biljetter med med eurowings för att säkerställa att vi kommer ner. Resan hem veckan efter trafikeras av air baltic och enligt kundtjänst kan man avboka utresa men behålla hemresa. Nu börjar jag fundera på om detta är ett för stort risktagande. Vi vill ju komma iväg till varje pris då vi planerat så mycket kring denna vecka och sett fram emot redan efter uppehåll under pandemin.
Det är fullt möjligt att avboka utresa men behålla hemresa om det är det du menar med risken.
Sen finns det ju andra risker i att Eurowings också verkar ha lite problem med kapaciteten just nu med flera inställda flighter. Huruvida de får ordning på detta till nästa vecka står ju skrivet i stjärnorna. Men det är bra att ni varit proaktiva i alla fall med potentiella lösningar.
Finns ju dock inte så många alternativ just nu, om ni inte är sugna på att köra 24h för att komma ner.
 
Det är fullt möjligt att avboka utresa men behålla hemresa om det är det du menar med risken.
Sen finns det ju andra risker i att Eurowings också verkar ha lite problem med kapaciteten just nu med flera inställda flighter. Huruvida de får ordning på detta till nästa vecka står ju skrivet i stjärnorna. Men det är bra att ni varit proaktiva i alla fall med potentiella lösningar.
Finns ju dock inte så många alternativ just nu, om ni inte är sugna på att köra 24h för att komma ner.
Ja jag tänkte även på risken i att hemresan kan ställas in men borde ju vara rätt säker då det är Air baltic som flyger då…. Som det ser ut nu iaf.
Så trist att man inte bara kan njuta av en förestående resa utan all osäkerhet. Att köra ner känns inte som ngt alternativ då vi bara skall vara borta en vecka.
 
Toppen