wokeupweird
Medlem
När jag kollade på flygstatus så står att den trafikeras av SASJa
Ja, det står Air Baltic både på bokningsbekräftelsen och under bokningsprocessen.
När jag kollade på flygstatus så står att den trafikeras av SASJa
Ja, det står Air Baltic både på bokningsbekräftelsen och under bokningsprocessen.
Spännande, undrar hur de menar med hyrbil. Hyra bil för att åka ner till Italien två veckor? Inklusive soppa?SAS egen information om vad som gäller vid inställda flyg är intressant:
If you are rebooked to a flight that departs more than 24 hours of your original departure but cannot travel according to the new itinerary, you may book a ticket with another airline, take a train, bus, or rent a car. You must cancel your booking in My bookings / your travel agent before you make your own travel arrangement. We will reimburse the difference between your unused flight ticket and the alternative travel transportation. The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.
Canceled flights | SAS
Ja, mycket märkligt. På E-ticketen står det klart och tydligt ”operated by Air Baltic” men det verkar ju konstigt att de skriver ”troligtvis inställd om det blir strejk”.När jag kollade på flygstatus så står att den trafikeras av SAS
Inte ett dugg märkligt. Antingen har SAS fel på sina IT system, det vore i så fall inte första gången det händer. Eller så är det så att vid en eventuell strejk, kommer SAS naturligtvis att tala om för sina underleverantörer, såsom XFly, Air Baltic med flera att "vi vill att ni tar era plan och flyger sträckorna 1, 2 och 3, som ger oss mest vinst. Istället för att ställa in bra linjer, flyttar vi kapacitet från mindre lönsamma linjer till de fullsatta."Ja, mycket märkligt. På E-ticketen står det klart och tydligt ”operated by Air Baltic” men det verkar ju konstigt att de skriver ”troligtvis inställd om det blir strejk”.
Det är fullt möjligt att SAS redan nu har valt ut vilka linjer man i så fall helst vill flyga och vilka man kan tänka sig att offra.
Serviceklass är ett begrepp som används i förordning 261/2004 och syftar just på ekonomiklass, business, första klass och så vidare. Det är rimligen vad SAS menar.
Men visst, har du bokat en Plus till Spanien för säg 2000 kr enkel - ersätter SAS då en business med Lufthansa för 6 000 kr? Det kommer att bli som vanligt med SAS, ibland och ibland inte.
Undrar om de verkligen kan välja enbart utifrån "teoretisk lönsamhet per linje" bedömd utifrån ett läge när hela linjenätet är igång? Måste de inte hålla viss trafikvolym på huvudstadstriangeln CPH-ARN-OSL igång, och kanske några tyngre inrikesrutter i Norge och Sverige, för att övriga "strödelar" av linjenätet (som normalt "råkar" flygas av Connect, Link, Xfly, Cityjet eller Air Baltic) överhuvudtaget ska funka rimligt? Särskilt som det kommer att fortsätta att dyka upp förseningar och inställda flyg i den återstående trafiken, denna "härliga" kaossommar. Genom att öppna för att resenärerna bokar om själva har de nog lite tappat kontrollen över att kunna förutse kabinfaktorn för respektive avgång någon dag framåt, så jag tror inte det går så enkelt att få fram pålitliga data för respektive avgång.Eller så är det så att vid en eventuell strejk, kommer SAS naturligtvis att tala om för sina underleverantörer, såsom XFly, Air Baltic med flera att "vi vill att ni tar era plan och flyger sträckorna 1, 2 och 3, som ger oss mest vinst. Istället för att ställa in bra linjer, flyttar vi kapacitet från mindre lönsamma linjer till de fullsatta."
Därför, kan även linjer som beflygs av en underleverantör - möjligen - vara i fara för att ställas in vid en strejk. Det är fullt möjligt att SAS redan nu har valt ut vilka linjer man helst vill flyga och vilka man kan tänka sig att offra.
Ja, släng in Nice där också!Ska man tippa på att typ Malaga/Alicante/Palma hör till intäktsinbringande destinationer?
Frågan är väl isåfall bara varför SAS vill att jag bokar om till ett flyg som ändå kommer att bli inställt. Ser inte vad SAS har att vinna på det.Inte ett dugg märkligt. Antingen har SAS fel på sina IT system, det vore i så fall inte första gången det händer. Eller så är det så att vid en eventuell strejk, kommer SAS naturligtvis att tala om för sina underleverantörer, såsom XFly, Air Baltic med flera att "vi vill att ni tar era plan och flyger sträckorna 1, 2 och 3, som ger oss mest vinst. Istället för att ställa in bra linjer, flyttar vi kapacitet från mindre lönsamma linjer till de fullsatta."
Därför, kan även linjer som beflygs av en underleverantör - möjligen - vara i fara för att ställas in vid en strejk. Det är fullt möjligt att SAS redan nu har valt ut vilka linjer man helst vill flyga och vilka man kan tänka sig att offra.