Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

SAS egen information om vad som gäller vid inställda flyg är intressant:

If you are rebooked to a flight that departs more than 24 hours of your original departure but cannot travel according to the new itinerary, you may book a ticket with another airline, take a train, bus, or rent a car. You must cancel your booking in My bookings / your travel agent before you make your own travel arrangement. We will reimburse the difference between your unused flight ticket and the alternative travel transportation. The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.

Canceled flights | SAS
Spännande, undrar hur de menar med hyrbil. Hyra bil för att åka ner till Italien två veckor? Inklusive soppa?
 
Ja, mycket märkligt. På E-ticketen står det klart och tydligt ”operated by Air Baltic” men det verkar ju konstigt att de skriver ”troligtvis inställd om det blir strejk”.
Inte ett dugg märkligt. Antingen har SAS fel på sina IT system, det vore i så fall inte första gången det händer. Eller så är det så att vid en eventuell strejk, kommer SAS naturligtvis att tala om för sina underleverantörer, såsom XFly, Air Baltic med flera att "vi vill att ni tar era plan och flyger sträckorna 1, 2 och 3, som ger oss mest vinst. Istället för att ställa in bra linjer, flyttar vi kapacitet från mindre lönsamma linjer till de fullsatta."

Därför, kan även linjer som beflygs av en underleverantör - möjligen - vara i fara för att ställas in vid en strejk. Det är fullt möjligt att SAS redan nu har valt ut vilka linjer man helst vill flyga och vilka man kan tänka sig att offra.
 
Enligt flightradar så är 28 & 30 planerade att utföras Air Baltic medan 29 och 1 av SAS-maskiner. Intressant om SAS helt plötsligt byter om i programmet vilket inte är helt otroligt med tanke på att följdeffekter kan uppstå efter andra ändringar

Capture.PNG


Men i princip borde ju SAS låta slingningen vara enligt ursprungligt avtal med Air Baltic då allt annars skulle kunna ses som olika sätt att runda strejkens effekter. Något facken inte brukar gilla.

Utöver det har jag för mig att ett flygbolag inte hur enkelt som helst (enligt EU-lagar) kan ändra operatör på en sträcka utan att informera kunderna som skall ges möjlighet att boka om i det fall man inte gillar den nya operatören. Så att hålla på och trixa med vem som flyger vad kan leda till ytterligare problem för SAS (om nu inte strejk undantar dessa regler).

Dock har jag förståelse för att SAS försöker lindra effekterna för så många kunder som möjligt - med der irriterande resultatet av att vissa drabbas lite extra.

Hoppas det löser sig och låt oss veta hur det går
 
Serviceklass är ett begrepp som används i förordning 261/2004 och syftar just på ekonomiklass, business, första klass och så vidare. Det är rimligen vad SAS menar.

Men visst, har du bokat en Plus till Spanien för säg 2000 kr enkel - ersätter SAS då en business med Lufthansa för 6 000 kr? Det kommer att bli som vanligt med SAS, ibland och ibland inte.

SAS plus är ju premium ekonomi, inte samma serviceklass som business.
 
Eller så är det så att vid en eventuell strejk, kommer SAS naturligtvis att tala om för sina underleverantörer, såsom XFly, Air Baltic med flera att "vi vill att ni tar era plan och flyger sträckorna 1, 2 och 3, som ger oss mest vinst. Istället för att ställa in bra linjer, flyttar vi kapacitet från mindre lönsamma linjer till de fullsatta."

Därför, kan även linjer som beflygs av en underleverantör - möjligen - vara i fara för att ställas in vid en strejk. Det är fullt möjligt att SAS redan nu har valt ut vilka linjer man helst vill flyga och vilka man kan tänka sig att offra.
Undrar om de verkligen kan välja enbart utifrån "teoretisk lönsamhet per linje" bedömd utifrån ett läge när hela linjenätet är igång? Måste de inte hålla viss trafikvolym på huvudstadstriangeln CPH-ARN-OSL igång, och kanske några tyngre inrikesrutter i Norge och Sverige, för att övriga "strödelar" av linjenätet (som normalt "råkar" flygas av Connect, Link, Xfly, Cityjet eller Air Baltic) överhuvudtaget ska funka rimligt? Särskilt som det kommer att fortsätta att dyka upp förseningar och inställda flyg i den återstående trafiken, denna "härliga" kaossommar. Genom att öppna för att resenärerna bokar om själva har de nog lite tappat kontrollen över att kunna förutse kabinfaktorn för respektive avgång någon dag framåt, så jag tror inte det går så enkelt att få fram pålitliga data för respektive avgång.

Vore jag SAS skulle jag direkt lägga en planering för en "resttrafik" som kan halta sig fram i minst en månad eller två, snarare än att behöva planera om igen när det visar sig att strejken inte bara varar i några dagar. Det är ju faktiskt inte säkert att SAS Scandinavia någonsin börjar flyga igen! När det inte gått att få pilotfacket att acceptera huvuddragen i SAS Forward (smärre kompromisser kan det nog fortfarande finnas plats för under kommande dagar) är nog enda lösningen att presentera en ännu mer omfattande spar- och omstruktureringsplan.
 
Inte ett dugg märkligt. Antingen har SAS fel på sina IT system, det vore i så fall inte första gången det händer. Eller så är det så att vid en eventuell strejk, kommer SAS naturligtvis att tala om för sina underleverantörer, såsom XFly, Air Baltic med flera att "vi vill att ni tar era plan och flyger sträckorna 1, 2 och 3, som ger oss mest vinst. Istället för att ställa in bra linjer, flyttar vi kapacitet från mindre lönsamma linjer till de fullsatta."

Därför, kan även linjer som beflygs av en underleverantör - möjligen - vara i fara för att ställas in vid en strejk. Det är fullt möjligt att SAS redan nu har valt ut vilka linjer man helst vill flyga och vilka man kan tänka sig att offra.
Frågan är väl isåfall bara varför SAS vill att jag bokar om till ett flyg som ändå kommer att bli inställt. Ser inte vad SAS har att vinna på det.
 
Toppen