Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Den kan hålla på till sas går i konkurs om de inte kommer överens. Tidigare strejker har ofta varit 10-14 dagar så det är nog vad man ska räkna med. Sas kan inte bara anställa nya, men de kan öka på mängden piloter hos underleverantörer, och det är ju bland annat det konflikten handlar om.

Ååh..har det pratats om NÅGRA lösningar eller är det totalt tvärnit?
Älskar att flyga med SAS vore så tråkigt om som gick i konkurs..

Ååh..har det pratats om NÅGRA lösningar eller är det totalt tvärnit?
Älskar att flyga med SAS vore så tråkigt om som gick i konkurs..
Du får nog prata med pilotfacket eller sas för att få reda på det.
Pilotfacket har orimliga krav och säger att de inte kommer ge vika, då blir det totalstopp. Men när de riskerar att göra Alla piloter arbetslösa så kommer de nog vara villiga att förhandla lite.

Det går inte att driva flygbolag med miljardförlust och samtidigt ha anställda som vill ha mer betalt.

SAS Scandinavia kabinpersonal har my ket att förlora på en konkurs.
Många där har jobbat länge, ända sedan Janne Calzons dagar och har relativt höga löner för ett arbete som kräver en kortare internutbildning.
Jag kan inte föreställa mig att de kan få ett annat jobb med motsvarande lön någon annanstans.
Sannolikheten är nog ytterst liten att en 50-60 åring kan få nytt arbete som kabinpersonal på andra flygbolag.

Är det någon som vet, vid strejk och man är tvungen att boka om en business longhaul till USA, om det är möjligt att ändra slutdestination.

Exempel: CPH-ORD med SAS och sen vidare med United till SFO på separat bokning och sen ändra denna till CPH-LHR-SFO med United. Priset från CPH via LHR till ORD eller SFO i business med United är ungefär detsamma. Spelar det någon roll?

SAS Scandinavia kabinpersonal har my ket att förlora på en konkurs.
Många där har jobbat länge, ända sedan Janne Calzons dagar och har relativt höga löner för ett arbete som kräver en kortare internutbildning.
Jag kan inte föreställa mig att de kan få ett annat jobb med motsvarande lön någon annanstans.
Sannolikheten är nog ytterst liten att en 50-60 åring kan få nytt arbete som kabinpersonal på andra flygbolag.
Kabinpersonalen skall väl börja förhandla sina av tal senare i år
Tråkigt att inte @Alf skriver på tråden längre, jag skulle ha frågat honom var det strejker på Janne Carzons tid?

Hur påverkar detta flygningar som trafikeras av Air Baltic? Vågar man boka en sådan flight med avgång på onsdag? På Flight status så står det "Schemalagt" än så länge på SK1583 ARN-AGP... Tror bristen på avgångar med andra bolag såklart beror på att många bokat upp "backup flyg" i händelse av att strejken blir av. Verkligen en mardrömssituation för en som är ute efter biljetter efter redan inställt flyg...

Toppen