Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Följt tråden en del och måste säga jag är lite osäker på regelverket här - vi flyger HEM från Alicante till GOT den 30:e Juni och har fått ett SMS om strejken. Vi har inga möjligheter att tidigarelägga resan hem, så vår plan just nu är att avvakta och se om flyget ställs in eller inte.

Givet det ställs in, vad har man egentligen rätt till från SAS? Jag känner ju till kompensation för försening upp till 600EUR. Men i det här fallet handlar det snarare om andra saker i första hand, då vi reser med våra barn. Innebär inställt flyg att vi själva får "lägga ut" för andra flygbiljetter med andra bolag för att ta oss hem, eller går detta genom SAS - dvs dom kan alltså boka ett star alliance-flyg och ta kostnaden direkt via kundtjänst?

Samma, vad gäller hotell då vi eventuellt kommer behöva logi i Alicante i väntan på en fungerande rutt hem - ska vi boka det själva, eller kan även SAS kundtjänst "lösa" denna biten, dvs sköta bokning och allt åt oss? Vi har inte superbrådis hem, så att ligga över någon natt eller två i Alicante är egentligen inget större problem, jag vill egentligen bara veta att dom "löser" detta åt oss med tanke på barn och allt...

Tacksam för input.

EDIT:
Jo, och jag antar vi gör bäst i att vänta och se om det ställs in innan vi agerar då vi har "starkare" rättigheter vid ett faktiskt inställt flyg?
SAS bör boka flyg åt er. Hotell måste ni lösa själva och få ersatt. Boka upp hotell redan med möjlighet till avbokning, kan ju vara svårt nu i högsäsong att bara stanna kvar två-tre nattar.

SAS bör boka flyg åt er. Hotell måste ni lösa själva och få ersatt. Boka upp hotell redan med möjlighet till avbokning, kan ju vara svårt nu i högsäsong att bara stanna kvar två-tre nattar.
Tack, bra förslag - får försöka boka något just in case.

Är lite inne på att boka i Elche istället för Alicante - närhet till flygplats plus lite mindre stad. Nån här på forumet som varit i Elche och har lite input? Är inte jätteförtjust i Alicante måste jag säga, om det nu blir att vi måste stanna över så känns Elche som ett bättre alternativ.

EDIT:
Vilka summor per natt ska man försöka lägga sig på när man bokar ett hotell så man kan förvänta sig ersättning i efterhand? Kollade lite snabbt och med 2 barn blir det inte direkt några bra priser så här nära inpå. 5-6k / natten verkar vara rätt vanligt...

Last edited:
SAS kommer förmodligen ställa all longhaul från och med måndag för att inte riskera att ha någon kärra med besättning ståendes i Nordamerika eller Asien om SPG går i strejk på onsdag.

Tja, eller så kan ju besättningen strejka på plats utomlands och ta sina egna omkostnader ur strejkkassan...
Det diskuterades väl runt förra strejken också? Men jag kommer inte ihåg vad resultatet blev.

Personalen är en sak men de vill nog ha hem flygplanen. Dels för att det är dyrt att ha dem stående där, dels för att det är bättre att ha den på hemmaplan vid en eventuell rekonstruktion/konkurs.

Måste det vara Star Alliance eller inkluderar det alla andra bolag?
SAS "kan/vill" inte boka on till vissa bolag. Det är lättare att bryts sig ur ett fängelse med sked än att få rätt i en sådan diskussion.
Keep it simple, håll dig inom alliansen utan konstiga routings mm så brukar det gå att boka om.

Men det här är ju så bisarrt.. kommer dom inte överens? Låt säga att dom går i strejk då måste dom ju komma överens förr eller senare.. blir ju väldigt mycket billigare och smidigare för alla att komma överens NU? Finns det nån information om hur förhandlingarna går?

Men det här är ju så bisarrt.. kommer dom inte överens? Låt säga att dom går i strejk då måste dom ju komma överens förr eller senare.. blir ju väldigt mycket billigare och smidigare för alla att komma överens NU? Finns det nån information om hur förhandlingarna går?
Förhandlingarna går inte alls, piloterna har en del rimliga krav och en del orimliga. Så här är det varje år i sas, vartannat år piloterna, andra året kabin.
SAS kommer inte ge med sig på något som kommer kosta miljarder över tid, de behöver ju spara typ 10 miljarder, inte slösa extra.

Piloterna har ju redan ekonomin klarad till pension, fina hus, bilar och båtar, men mycket vill ha mer. De vet ju om att staten puttar till pengar om det behövs.

Så hur kan det lösas då? Om SAS inte går med hur länge kan strejken hålla på? Kan SAS anställa nya piloter?
Den kan hålla på till sas går i konkurs om de inte kommer överens. Tidigare strejker har ofta varit 10-14 dagar så det är nog vad man ska räkna med. Sas kan inte bara anställa nya, men de kan öka på mängden piloter hos underleverantörer, och det är ju bland annat det konflikten handlar om.

Toppen