lillemannen
New member
Det börja spåra ut här. Bara mer vedklabbar på elden.cantona skrev:Presentera fakta. Hur vet du vad de begär? Källa på det! Hur vet du vad de är erbjudna? Gissa kan ju vem som helst göra.Klicka för att utvidga...
Det börja spåra ut här. Bara mer vedklabbar på elden.cantona skrev:Presentera fakta. Hur vet du vad de begär? Källa på det! Hur vet du vad de är erbjudna? Gissa kan ju vem som helst göra.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Är detta jämförbara siffror dock? Så vitt jag visste, men det kan vara olika och tex beroende på bas, så är Ryan piloter till största egenföretagare? Vilket isåfall innebär att tex egenavgifter och pensionsavsättningar ska dras av från dessa 1.5 miljoner, vilket gör att faktiska inkomsten hamnar rejält under vad sas piloterna får I snitt...Klicka för att utvidga...
cantona skrev:Presentera fakta. Hur vet du vad de begär? Källa på det! Hur vet du vad de är erbjudna? Gissa kan ju vem som helst göra.Klicka för att utvidga...
Det håller jag helt med. Ville bara göra den viktiga poängen om det där med att jämföra äpplen och päron.Fredrik skrev:Visst, men jag är mer ute efter att jämföra med Norwegian då de har samma hemmamarknad m.m.Det vore ju nämligen bra om vi kunde se om det är SAS piloter som har orimliga krav eller om det är något på arbetsgivarsidan som är skevt.Klicka för att utvidga...
Svenskpilotförening skrev:SAS hävdar att deras piloter i snitt har en månadslön på 93 000 kronor.– "Den siffran är oärlig och osann. Det faller på sin egen orimlighet. Det kan bara inte vara sant, säger Rawaz Nermany, ordförande för Svensk pilotförening, som företräder de svenska SAS-piloterna."Men vad ligger snittlönen på enligt er?– "Det är svårt att säga en snittlön. Vi räknar inte snittlön, det är inte intressant för oss. Ingångslön, slutlön och livslön, det är de tre aspekterna vi diskuterar."Men kan man inte bara plussa ihop alla lönerna och räkna på ett snitt, det kan väl inte vara så svårt?– "Det skulle man säkert kunna göra men vi ser inte värdet i att göra det."Klicka för att utvidga...
Fast just nu är det ju piloterna som klagar, så med ditt resonemang så kan jag inte förstå hur piloterna kan reta sig på att SAS kämpar för sin sak. Varför är piloterna irriterade? Piloterna borde ju i så fall se till att de inte är piloter utan hitta ett annat yrke där de kan tjäna i snitt 93k i månaden genom att jobba halvtid.cantona skrev:Sitter över Kräkland just nu men kan inte förstå konceptet att man retar sig på att piloterna kämpar för sin sak. Precis som du eller ngn annan får kämpa för sin sak. Varför denna avundsjuka? Se till att ni är piloter i så fall.Klicka för att utvidga...
Ger ju inte direkt hopp för framtiden. Den ena parten säger mer eller mindre rakt ut att den andra ljuger. Den andra partnen säger att de är de enda i bolaget som gör något för att rädda det...GOTBound skrev:Både representant från SAS ledning och Pilotfacket representant intervjuades i P1 Morgon nu strax före halv nio.P1-morgon | Sveriges RadioKlicka för att utvidga...
Men vaddå, piloterna måste väl kunna ha råd med både sin Tesla, sin BMV, sin villa i Båstad och en Hallberg Rassy-båt! //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.pngJohanGE skrev:Tycker det hela är så provocerande. Dags för pilotkåren att anpassa sig efter verkligheten och inse att PanAm-tiden är över - för länge sedan.Klicka för att utvidga...
majoren skrev:Jag förstår piloternas ilska, även om jag inte har någon förståelse för den.Många av dem anställdes i ett annat SAS än det som finns i dag. Ett monopolbolag med ytterst generösa villkor. Inte då bara lön, utan även förmåner i övrigt. Syftar då på nedkortad arbetstid, långa semestrar, låg pensionsålder. Kort sagt: både glamouröst och generöst! Dessutom ett bolag där piloterna av hävd hade mycket hög status. Så hög att det var accepterat att de hade ett avgörande inflytande i frågor som i andra företag avgörs av styrelsen.När nu SAS, under loppet av ett par decennier, därtill nött och tvunget, förändrats, känner piloterna inte igen sig. Den låga pensionsåldern höjs, kraven på effektivitet ökar, de långa ledigheterna naggas i kanten, arbetstiden konjunkturanpassas i högre grad än tidigare (läs: arbetsgivaren vill att piloterna arbetar mer de perioder på året när efterfrågan på flygresor är som högst). Dessutom accepteras inte längre att piloterna kräver ett avgörande inflytande över företagets skötsel. Det handlar inte om de får 93 000 eller 103 000 i månadslön. Ytterst handlar det om förmågan att anpassa sig till en ny, kärvare, verklighet.Under ett långt arbetsliv har jag sett liknande saker hända i gamla, etablerade branscher under strukturomvandling. Ofta slutar det med att delar av personalen vägrar att anpassa sig. Man känner sig sviken av arbetsgivaren. Man känner inte igen företaget. Det var inte på dessa premisser man anställdes. En del anställda vill inte bara ha anställningsskydd, utan i praktiken även ”förändringsskydd”. En del söker sig självmant bort från företaget, andra avvecklas. Väl anställda hos andra kan både arbetsuppgifter och villkor vara sådana som man vägrade acceptera på den gamla arbetsplatsen. Men då har man ju självmant valt det och anställts på sådana premisser. Kan tyckas märkligt, men så fungerar många.Tyvärr är jag övertygad om att de ”gamla” piloterna i SAS hellre strejkar bolaget till döds än accepterar den verklighet som råder år 2022. Vad tror du?Klicka för att utvidga...
TLC skrev:Pressemøde med danske regering kl. 11:15 omkring SASKlicka för att utvidga...