De håller dock inte ut i 1-2 år vid strejk...fcx skrev:Nja, snarare 60-80 miljoner per dag. Vilket innebär att kassan räcker rätt långt. Tittar man på senaste kvartalsrapporten så kan SAS hålla ut 1-2 år med nuvarande utflöde av pengar (om ingenting ändras).Klicka för att utvidga...
Piloterna!micsjo skrev:Det är ju något som kostar pengar på SAS som inte kostar lika mycket på andra ställen.Klicka för att utvidga...
Vad jag förstått det som så kanske 80K på SAS och 35K på ett lågprisbolag?Fredrik skrev:Vad tjänar en pilot på SAS kontra Norwegian?Klicka för att utvidga...
Utan kapitaltillskott är det där en överoptimistisk tolkning där jag tror att du blandar mellan resultat/soliditet och likviditet (som brukar vara mycket svårare att analysera externt enbart på rapportdata, och varierar upp och ner över tiden).fcx skrev:Nja, snarare 60-80 miljoner per dag. Vilket innebär att kassan räcker rätt långt. Tittar man på senaste kvartalsrapporten så kan SAS hålla ut 1-2 år med nuvarande utflöde av pengar (om ingenting ändras).Klicka för att utvidga...
Ping skrev:Då var det dags för SAS traditionella händelse igen.Som skattebetalare tycker jag man borde låta SAS konka.Lägg ner linjer som inte är lönsamma, tycker någon stat att det är så viktig för infrastrukturen får väl dessa sponsra linjerna.SAS är för min del som reser mycket inom Europa nästan alltid dyrare, sämre anslutning (längre väntetid), sämre avgång och ankomsttider, sämre service (fast nu försämras service från andra bolag också, så...).Det går redan dåligt för SAS, även om de nu verkar börja återhämta sig. Piloterna som enligt Svensk näringsliv 2019 hade en snittlön på 93 000sek/månad, väldigt hög (statministern hade samma år 172 000sek/månad, specialistläkare 79 200sek/månad år 2020) Facket kontrade inte med någon snittlön så då antar jag att den siffran stämmer ganska bra. Det är dock synd att annan SAS personal dras med vid ett eventuellt fall.Jag känner tyvärr ingen sympati för piloterna. Kanske nyrekryterade piloter som inte är nära denna snittlön.Bättre starta ett helt nytt bolag som kan ha en fungerande ekonomi.Bara min personliga åsikt, tackar media för uppmärksamheten så man undviker SAS ännu mer.Klicka för att utvidga...
En flygkapten på Norwegian verkar tjäna 100,000-140,000 SEK/månad. Källa: 1.43 in i den här videonFredrik skrev:Vad tjänar en pilot på SAS kontra Norwegian?Klicka för att utvidga...
Sitter över Kräkland just nu men kan inte förstå konceptet att man retar sig på att piloterna kämpar för sin sak. Precis som du eller ngn annan får kämpa för sin sak. Varför denna avundsjuka? Se till att ni är piloter i så fall.Sir Lemon skrev:Är du förutom att vara en provokatör beredd att betala pilot-tillägg på 40% på dina flygbiljetter om du nu ens flyger?Klicka för att utvidga...
Ingen här är avis. Vi sitter oftast strax bakom piloterna i planet halvsovandes i ett stort skönt Businessclass-säte sippandes champagne //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.pngcantona skrev:Sitter över Kräkland just nu men kan inte förstå konceptet att man retar sig på att piloterna kämpar för sin sak. Precis som du eller ngn annan får kämpa för sin sak. Varför denna avundsjuka? Se till att ni är piloter i så fall.Klicka för att utvidga...
Kan du inte svara på frågan istället?cantona skrev:Sitter över Kräkland just nu men kan inte förstå konceptet att man retar sig på att piloterna kämpar för sin sak. Precis som du eller ngn annan får kämpa för sin sak. Varför denna avundsjuka? Se till att ni är piloter i så fall.Klicka för att utvidga...
Är detta jämförbara siffror dock? Så vitt jag visste, men det kan vara olika och tex beroende på bas, så är Ryan piloter till största egenföretagare? Vilket isåfall innebär att tex egenavgifter och pensionsavsättningar ska dras av från dessa 1.5 miljoner, vilket gör att faktiska inkomsten hamnar rejält under vad sas piloterna får I snitt...Fredrik skrev:Hur mycket tror du piloterna skulle få betalt i det bolaget? Jag frågade nyss om SAS kontra Norwegian. Det cirkulerar nämligen siffror om Ryanairs piloter där deras kaptener tjänar över 1,5 miljoner/år...Det är mycket klagomål på SAS piloter men det vore bra att jämföra dem med andra piloter om vi ska ha en legitim synpunkt.Klicka för att utvidga...
Vad är din fråga? 40%? Hur vet du det? Vad har det att göra med vad jag är beredd att betala med piloternas löner?Sir Lemon skrev:Kan du inte svara på frågan istället?Klicka för att utvidga...
Det är väl det klassiska "demand and supply" du får betalt hur stor efterfrågan det finns.Fredrik skrev:Hur mycket tror du piloterna skulle få betalt i det bolaget? Jag frågade nyss om SAS kontra Norwegian. Det cirkulerar nämligen siffror om Ryanairs piloter där deras kaptener tjänar över 1,5 miljoner/år...Det är mycket klagomål på SAS piloter men det vore bra att jämföra dem med andra piloter om vi ska ha en legitim synpunkt.Klicka för att utvidga...
Den som försvarar orimliga lönekamper med strejkmedel i ett bolag plågat med överkostnader av löne/arbetsinnehåll till den grad att det står vid konkursens rand, tänker jag, bör ha en beredvillighet att betala för dessa lönekostnader i syfte att ha ngn form av trovärdighet. Det finns, som bekant, inga gratisluncher.cantona skrev:Vad är din fråga? 40%? Hur vet du det? Vad har det att göra med vad jag är beredd att betala med piloternas löner?Klicka för att utvidga...
Presentera fakta. Hur vet du vad de begär? Källa på det! Hur vet du vad de är erbjudna? Gissa kan ju vem som helst göra.Sir Lemon skrev:Den som försvarar orimliga lönekamper med strejkmedel i ett bolag plågat med överkostnader av löne/arbetsinnehåll till den grad att det står vid konkursens rand, tänker jag, bör ha en beredvillighet att betala för dessa lönekostnader i syfte att ha ngn form av trovärdighet. Det finns, som bekant, inga gratisluncher.Klicka för att utvidga...
Ricci skrev:Det är väl det klassiska "demand and supply" du får betalt hur stor efterfrågan det finns.Norrwegian har gjort upp med sina piloter idag för att säkra sina flygningar.Norwegian indgår ny aftale med 688 piloter - CHECK-IN.dkI USA saknas det piloter och hundratals flygplan står på marken.Pilotmangel: American Airlines sætter 100 fly på jorden - CHECK-IN.dkKlicka för att utvidga...
Kika gärna på siffrorna i de redovisningar som finns. Har konkurshotet undgått just dig?cantona skrev:Presentera fakta. Hur vet du vad de begär? Källa på det! Hur vet du vad de är erbjudna? Gissa kan ju vem som helst göra.Klicka för att utvidga...