Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Denna Brännström... ska det vara så svårt att ställa en kritisk fråga. Tex om hur personalen ser på att det med jämna mellanrum pumpas in miljarder för att hålla dem under vingarna? Vore också väldigt intressant att veta hur mycket sämre deras villkor är jämfört med konkurrenterna. Är de så extremt dåliga att "säkerheten äventyras" ligger det i läsarens intresse att detta kommer ut (även för personalen kan man tycka). Det borde ivf vara en del av researchen inför en sådan här artikel. Sist men inte minst får jag inte ihop resonemanget öht. "Säkerheten äventyras" för att de är rädda att förlora jobbet. Ser inte riktigt korrelationen men säg att det finns en, det är ju precis detta man försöker undvika genom att göra SAS långsiktigt konkurrenskraftigt. Något personalen verkar ha noll intresse av.
Edit: Tyvärr låst nu... ni missade ivf inget
SAS-personalens larm: Konflikten riskerar flygsäkerheten

Sonen och svärmor ska åka till New York 20-23/4. Har biljetter med Swiss sedan tidigare, men såg att det släpptes flera SAS-biljetter nu på morgonen som är direkt från Arlanda till Newark och direkt även på hemvägen. Det är att föredra, så jag bokade dem också.

Om pilotföreningen inte lägger något strejkvarsel på fredag 15/4 borde de kunna åka och hinna hem utan risk för att drabbas av en eventuell strejk. Det måste ju varslas 7 arbetsdagar innan. Men det är det där med "borde". Behöver inte fatta definitivt beslut förrän söndag 17/4 eller till och med måndag 18/4.

Hoppas fortfarande lite naivt på att det löser sig utan strejk, även om jag har svårt att se hur det skulle gå till.

I tisdagens DI fanns det en annons från Svensk Pilotförening där man nästan får intrycket att de kämpar för alla löntagare och deras arbetsvillkor.

3817C112-19A4-4A04-B474-C573B267E234.png

Toppen