Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag tycker att BC inte ska spekulera om/när det blir strejk hos SAS
Diskutera när det eventuellt ligger ett strejkvarsel på bordet!

Å så var vi där igen med denna tråden! Finns ingen som helst mening att diskutera detta förrän det finns ett lagt strejk varsel! Förhandlingen har sin gång mellan piloterna och arbetsgivaren, egentligen inget konstigt. Med handen på hjärtat så tror inte jag att så många här på detta forumet heller hade gått med på vilka saker som helst från sin arbetsgivare. PUNKT!

Å så var vi där igen med denna tråden! Finns ingen som helst mening att diskutera detta förrän det finns ett lagt strejk varsel! Förhandlingen har sin gång mellan piloterna och arbetsgivaren, egentligen inget konstigt. Med handen på hjärtat så tror inte jag att så många här på detta forumet heller hade gått med på vilka saker som helst från sin arbetsgivare. PUNKT!
Det finns ju ändå ett värde på forumet här att vi mevetna resenärer kan ta hänsyn till att det kan bli strejk till påsk, och då boka resor där efter med hängslen och livrem.

• Gilla
Reactions: hco
Jag går absolut inte med på vad som helst från arbetsgivaren. Blir det för dåligt arbetsklimat byter jag arbetsgivare till något bättre.
Piloterna vet ju dock att de inte kommer få det bättre någon annan stans (det gällde innan pandemin också) och därför är de ju inte villiga att byta arbetsgivare heller. Istället tvingades ju de yngre piloterna till att byta arbetsgivare när de fick gå pga Covid och många av dom har ju nu jobb på sas största konkurrenter istället. Kvar blev de med högst lön på sas och en hel del orimliga krav och även en hel del rimliga krav på arbetsgivaren.

Det finns ju ändå ett värde på forumet här att vi mevetna resenärer kan ta hänsyn till att det kan bli strejk till påsk, och då boka resor där efter med hängslen och livrem.

Kan bara hålla med.
Några veckor sedan var jag på Kastrup och rotade runt för att förhoppningsvis hitta min väska pga flerdagars "fackligt möte"
Sitter nu i Algarve och undrar hur/om /när jag ska ta mig hem med SAS pga stackars pilotets strejk, för vilken gång i ordningen.
Börjar bli lite för mycket för min del.
Finnns ju som sagt alternativ....

Tror det rent strategiskt är smart av dem att inte strejka, det skapar bara kaos och kostnader. Risk att SAS kursar bara pga strejk. Bättre att fortsätta förhandla även om avtalet har löpt ut.

SAS piloterna säger genom SPG ingen strejk i påsk
Ingen behöver vara orolig för strejk i påsk SPG
Ingen förhandling är in planerad, nästa steg kan vara medling enligt SPG
Källa: Dagens Industri
Det är ju faktiskt ganska rimligt att försöka medling och inte gå direkt på strejk....
Tror det rent strategiskt är smart av dem att inte strejka, det skapar bara kaos och kostnader. Risk att SAS kursar bara pga strejk. Bättre att fortsätta förhandla även om avtalet har löpt ut.
De kanske dessutom har lärt sig av tidigare gånger där de verkligen inte fått allmänheten med sig. Och att ta just påsken med maximalt med semester resenärer är visserligen det som skulle slå hårdast mot arbetsgivaren, men också det som skulle ge dem mest badwill hos allmänheten.

Toppen