Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Någon som vet, eller kan hänvisa mig till plats detta står tydligt, vad som händer med påverkade SAS bonus (2-4-1) flygningar vid ev. strejk? Har SAS något som helst ansvar att se till att du kommer iväg till resmålet, eller erbjuder de endast poäng+voucher tillbaka? Och hur pass sent kan man nås av att flyget är inställt? Tänker främst på alla event (kostnader) som inte är av- eller ombokningsbara på resmålet.
Förra strejken 2019, som du kan scrolla upp och läsa om, så bokades det om friskt till andra bolag. Sedan blev det ett EU-rättsfall som slutade med stt SAS även skulle betala förseningsersättning till resenärerna.

I detta läge bör alla ställa upp, även om SAS är uppdelat i 3 bolag etc. En strejk skulle ju innebära att det blir otroligt svårt för dom att hitta jobb på hemmaplan men för oss som lever i Skandinavien med avlånga länder är flyget extremt viktigt. Alla bor inte i Malmö, Göteborg eller Stockholm. Vi behöver vårt nationella flygbolag. Hoppas verkligen att de inser vad det skulle innebära.

I detta läge bör alla ställa upp, även om SAS är uppdelat i 3 bolag etc. En strejk skulle ju innebära att det blir otroligt svårt för dom att hitta jobb på hemmaplan men för oss som lever i Skandinavien med avlånga länder är flyget extremt viktigt. Alla bor inte i Malmö, Göteborg eller Stockholm. Vi behöver vårt nationella flygbolag. Hoppas verkligen att de inser vad det skulle innebära.
Det är inte direkt så att vi behöver SAS för detta, andra aktörer kan gå in och fylla den luckan om sas försvinner.

Men det är ju som alla strejkerna med piloter/cabin crew, de räknar iskallt med att bolaget inte kommer gå i konkurs och därför kan de hålla på så här. Risken är ju att sas försvinner om ägarna slutar skjuta till pengar. Deras avtal kommer då bli betydligt sämre eller i bästa fall likvärdiga när de väl hittar ett annat jobb framöver.

Väldigt "nyanserad" artikel av Brännström, den grävande reportern från natten då Palme mördades inte fick han fram mycket då heller.

Liknar mest en partsinlaga från Svensk Pilot föreningen där deras interna mail citeras i dess helhet.
Naturligtvisis, media är en viktig del i förbundets strategi. Nu ska ledningen "mjukas upp" lite. Nervösa kunder som bokar av. Nybokningar som minskar. Lite likviditespress, lite dålig PR.
Vi får se vem som är kallast i det kommande chicken-racet.[/QUOTE]

Väldigt "nyanserad" artikel av Brännström, den grävande reportern från natten då Palme mördades inte fick han fram mycket då heller.

Liknar mest en partsinlaga från Svensk Pilot föreningen där deras interna mail citeras i dess helhet.
Håller med dig fullt ut. Inte ett dugg nyanserat. Det som gör mig mest förbannad är att dom iskallt räknar med statliga stöd som ska rädda SAS inte ett ord om vad dom kan göra själva? Att vara så medvetna om att man kommer få utstå påhopp och glåpord från allmänheten och då inte försöka undvika det är ofattbart enl mig. Jag har tidigare sett upp till piloter och ansett att dom är kloka och förnuftiga generellt men att ständigt sätta sig på tvären mot sin arbetsgivare och kräva att allt ska vara som det var förr det känns inte förnuftigt eller 2022 :(

...Jag har tidigare sett upp till piloter och ansett att dom är kloka och förnuftiga generellt men att ständigt sätta sig på tvären mot sin arbetsgivare och kräva att allt ska vara som det var förr det känns inte förnuftigt eller 2022 :(
Det var väl någon flygbolags-VD som kommenterade en jobbig förhandling i stil med: "Till piloter rekryterar vi de individer som kan sitta på en flygande och brinnande kruttunna och lugnt bara sitta kvar där och följa ett bestämt protokoll för att landa den. "
Med den bilden i bakhuvudet kan man se svårigheten att övertyga motparten om att det är krisläge.

Toppen