Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag ser att från 8 maj och framåt trafikeras alla avgångar från Luleå med SAS Connect, är det då SAS räknar med att en ev strejk kan uppstå? Eller ska SAS Main helt plötsligt sluta flyga inrikes? Vad blir i så fall kvar till dem?

I appen står dessa med en asterisk bakom flygnumret, tex SK001*, utan någon vidare förklaring. Verkar inte vara likadant på webben dock… någon slags preliminär tidtabell?

Jag har följande biljetter med SAS under april månad:
1. CPH-AMS som trafikeras av Cityjet.
2. LHR-CPH där det inte står vem som trafikerar sträckan.
I fallet #1 ovan är jag väl safe eftersom det är med Cityjet och är det inte SAS Ireland som trafikerar LHR-CPH så jag borde vara safe där också, eller?

Jag har följande biljetter med SAS under april månad:
1. CPH-AMS som trafikeras av Cityjet.
2. LHR-CPH där det inte står vem som trafikerar sträckan.
I fallet #1 ovan är jag väl safe eftersom det är med Cityjet och är det inte SAS Ireland som trafikerar LHR-CPH så jag borde vara safe där också, eller?

Ingenting är safe. Kan ju bli sympati stejk tex. Och även dessa bolag behöver ju tex ground service. Däremot är väl inte deras piloter organiserade i SPF.

LHR linjerna är väl inte alltid Connect (fd sas Ireland), men för det mesta. Det brukar stå operated by sas connect när det är det - senast igår bokade jag en biljett lhr-arn och det står tydligt på e ticket (däremot står det inte på bekräftelsen). Så om det inte står är nog sannolikheten stor att det är mainline.

Ska flyga till Bergen på fredag, så man blir ju lite nojjig att det ska bryta ut en strejk. Ni som kommer ihåg hur det varit tidigare, hur tidigt innan strejken bröt ut gick facket ut med strejkvarsel?

Vet inte exakt hur snabbt det kan bli strejk. Men finns en varsel tid så kommer ta minst ett par dagar, förra rundan synkades med Påsken och dit är det två veckor…

Ska flyga till Bergen på fredag, så man blir ju lite nojjig att det ska bryta ut en strejk. Ni som kommer ihåg hur det varit tidigare, hur tidigt innan strejken bröt ut gick facket ut med strejkvarsel?
Vet inte exakt hur snabbt det kan bli strejk. Men finns en varsel tid så kommer ta minst ett par dagar, förra rundan synkades med Påsken och dit är det två veckor…
Strejk ska varslas minst 7 arbetsdagar före, alltså drygt en vecka. Påsken i sig kan ju också inverka på vad som räknas som arbetsdag.

Ingenting är safe. Kan ju bli sympati stejk tex. Och även dessa bolag behöver ju tex ground service. Däremot är väl inte deras piloter organiserade i SPF.
I Danmark är nog inget säkert vad gäller strejker, men i Sverige är det extremt ovanligt med strejker från andra än de som faktiskt har en konflikt med sin arbetsgivare, bl.a. eftersom det kan bli ganska dyrt för de inblandade eftersom en "sympatistrejk" normalt innebär att bryta mot fredsplikten i ingångna avtal.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen