Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag skulle hellre vilja veta mer om det som har antytts här på forumet, att det finns väldigt starka hinder för piloter att "rösta med fötterna" och gå till ett annat bolag. Om det stämmer, så är det ju närmast att se som ett systemfel eftersom det mer eller mindre tvingar fram strejker som enda sättet att väsentligt få upp lönen. Vilka har drivit fram de avtalen, är det facken eller arbetsgivarna? Det kanske är en typ av avtal som är så skadlig för samhället att det borde förbjudas med lagstiftning?

Det stämmer och är en väldigt ålderdomlig (statlig) fom av lönesättning där man har en lönetrappa som bestäms av antal anställningsår (anciennitet) i bolaget och inte på hur duktig man är. Väldigt omodern modell men verkar vara svår att få bort ur flygbranschen. Fri lönesättning som alla andra grupper har vore mycket bättre för att öka rörligheten på arbetsmarknaden.
 
Försökt leta efter svar på nätet men kan inte hitta. Har det skrivits något om hur länge SAS klarar av en strejk innan det börjar riktigt stor kris med ekonomin för bolaget? Dom behöver ju inte betala ut löner till piloterna under strejken men den besparingen måste ju ätas upp av alla andra kostnader?

Eller mår SAS som bolag så bra nu att risken för det som var på väg att hända 2012 inte kommer ske igen inom kort. Man undrar hur långt piloterna vill gå och driva frågan lön kontra ha en anställning.

Kan de i praktiken lockouta kabinanställda för att sätta press på piloterna (fast man vill väll inte gå i konflikt med kabinfacket).

Det som jag tycker är mest skrämmande är att inga förhandlingar pågår enligt medlarna.
 
Någon som har provat att boka om en award resa enligt specialregler som nu gäller: Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan tidigast vara mellan 06 maj 2019 och 30 september 2019.
Om man har business klass I men endast business C D J Z finns på annat datum - kan man ändå boka om eller måste bokningsklass I finnas på andra datum?
 
Jag har en flight OSD-ARN och ARN-LHR på onsdag 1/5 och har nu möjligheten att boka om flighten. Om jag tittar på informationen jag hittar så kommer det vara OSD-ARN som är inställd om strejken fortsätter men ARN-LHR går som vanligt. Online finns inte möjligheten att boka av OSD-ARN men är det någon av er som har lyckats med det över telefon? Alternativt, om vi tar oss till Arlanda på annat sätt (annat bolag eller bil) kan vi checka in på flighten till London då?
 
Jag har en flight OSD-ARN och ARN-LHR på onsdag 1/5 och har nu möjligheten att boka om flighten. Om jag tittar på informationen jag hittar så kommer det vara OSD-ARN som är inställd om strejken fortsätter men ARN-LHR går som vanligt. Online finns inte möjligheten att boka av OSD-ARN men är det någon av er som har lyckats med det över telefon? Alternativt, om vi tar oss till Arlanda på annat sätt (annat bolag eller bil) kan vi checka in på flighten till London då?
Ja du kan boka av första sträckan, men du måste ringa SAS före avgången, och då kan du flyga ARN-LHR.
 
Någon som har provat att boka om en award resa enligt specialregler som nu gäller: Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan tidigast vara mellan 06 maj 2019 och 30 september 2019.
Om man har business klass I men endast business C D J Z finns på annat datum - kan man ändå boka om eller måste bokningsklass I finnas på andra datum?
Om det bara är SK-ben så borde det gå bra för dem att boka om inom SK, oavsett tillgängligheten på Award.
 
Frun (EBG) + son flyger en award resa med sas från ARN till Stuttgart idag och hem 1 maj. Flyget idag utförs av cityjet och ska inte påverkas, men hemresan är verkligen i riskzonen. Visst borde lättaste sättet att komma i kontakt med sas vara inne på flygplatsen (efter security)? Någon som sett köerna vid sas star alliance service desk bredvid hissarna/trapporna till T5 sas loungerna?
 
Kan de i praktiken lockouta kabinanställda för att sätta press på piloterna (fast man vill väll inte gå i konflikt med kabinfacket).

Jag har funderat på samma sak. Hur långt ska det gå innan SAS bestämmer sig för lockout? Både som en åtgärd för att spara pengar, men också för att markera för kabinpersonalen och andra att "nu har man gått för långt".

Det är väl inte utan att man kan se kabinfackens uttalade stöd från igår som ett första statement inför deras egna kommande förhandlingar. Så jag tycker väl att de redan har bjudit in till en konflikt.
 
Toppen