Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Lön eller + statliga kostnader?
Det kränkande är att man drar in statliga kostnader som man normalt aldrig gör utan detta är bara att "plussa på".
Om nu Rickard Gustavsson tycker att t ex statliga traktamente är för högt (då vissa i SAS tjänar pengar på det dvs om man nu inte räknar utläggen...) så får han väl sparka in Magdalena Anderssons dörr och säga att det är för högt..
Men om det är så kränkande (är inte det ordet förbrukat i och med alla som blir kränkta nuförtiden...) att SAS blandar och ger gällande medellönen så är det ju bara för piloterna att faktiskt säga vad den är. Det finns ju tydligen 70-80 sätt att räkna medellönen enligt piloterna (hmm, om SAS sätt är ett av dessa så är det kanske ändå inte så kränkande) så de kan ju förklara hur de räknar och presentera sin medellön.

Sen vet jag inte om man just nu skall okritiskt lita på människor som jobbar inom SAS (på samma sätt som man skall vara kritisk mot vad som hamnar i media).

Som sagt är jag inte anställd i SAS men jag försöker få en mer nyanserad bild på vad som händer.
Just för att få en mer nyanserad bild så vore det ju oerhört intressant att få höra fackets siffror både på dagens ersättningsnivåer, och vilka påslag dom kräver.

Det där att som arbetsgivaren gör att räkna in traktamente och tillägg i månadslönen känns orättvist. Jag har också traktamente när jag reser och det är för att täcka matkostnader på restaurang samt (som det känns) i viss mån att jag inte kommer hem till familjen på kvällen.

Jag har OB för helg och kvällsjobb med. Inte anser jag att min månadslön blir högre för detta. Det är en kompensation för att jag offrar en lördagskväll med jobb !

Jag har tillägg med, efter en viss tids bortavaro blir jag kompenserad för att jag helt enkelt inte varit hemma på två veckor (eller mer). Det är min arbetsgivares sätt att kompensera för att man ärligt talar sätter familj, vänner och privatliv på spel med ett mobilt liv. Jag anser inte att dessa tillägg ska räknas in i min månadslön heller. Jag har ex vis ibland ledig helg på en plats där jag kanske inte vill vara helt enkelt, det är en kompensation för detta.

Jag klagar inte personligen, jag hade vägrat ett kontorsjobb (och tynat bort) inom samma väggar varje dag, men faktum kvarstår...detta är jag, det finns gott om exempel i min bransch på folk som inte pallat trycket. Det kan vara alkohol, en fru som tröttnar eller att man inte av olika anledningar klarar friheten.

Så ja, piloter och jag har mycket gemensamt. Vi spenderar 100 nätter per år i hotellrum och yrket blir mer en livsstil än ett jobb. Vissa klarar det, men de flesta gör det inte. De som gör det blir kompenserade för detta...det har inget med månadslönen att göra

Det där att som arbetsgivaren gör att räkna in traktamente och tillägg i månadslönen känns orättvist. Jag har också traktamente när jag reser och det är för att täcka matkostnader på restaurang samt (som det känns) i viss mån att jag inte kommer hem till familjen på kvällen.

Jag har OB för helg och kvällsjobb med. Inte anser jag att min månadslön blir högre för detta. Det är en kompensation för att jag offrar en lördagskväll med jobb !

Jag har tillägg med, efter en viss tids bortavaro blir jag kompenserad för att jag helt enkelt inte varit hemma på två veckor (eller mer). Det är min arbetsgivares sätt att kompensera för att man ärligt talar sätter familj, vänner och privatliv på spel med ett mobilt liv. Jag anser inte att dessa tillägg ska räknas in i min månadslön heller. Jag har ex vis ibland ledig helg på en plats där jag kanske inte vill vara helt enkelt, det är en kompensation för detta.

Jag klagar inte personligen, jag hade vägrat ett kontorsjobb (och tynat bort) inom samma väggar varje dag, men faktum kvarstår...detta är jag, det finns gott om exempel i min bransch på folk som inte pallat trycket. Det kan vara alkohol, en fru som tröttnar eller att man inte av olika anledningar klarar friheten.

Så ja, piloter och jag har mycket gemensamt. Vi spenderar 100 nätter per år i hotellrum och yrket blir mer en livsstil än ett jobb. Vissa klarar det, men de flesta gör det inte. De som gör det blir kompenserade för detta...det har inget med månadslönen att göra
Fast har du inte traktamente så används mer pengar från lönen. Så traktamentet är ju ändå en summa som gör att du har mer pengar från den ”riktiga lönen” att använda. Att det sen rent faktiskt inte ingår i begreppet lön är en en sak, men likväl en ersättning som används för levnadskostnader.

Fast har du inte traktamente så används mer pengar från lönen. Så traktamentet är ju ändå en summa som gör att du har mer pengar från den ”riktiga lönen” att använda. Att det sen rent faktiskt inte ingår i begreppet lön är en en sak, men likväl en ersättning som används för levnadskostnader.
Levnadskostnader på tjänsteresan. Traktamente går åt på tjänsteresan lön betalar vanliga levnadskostnader för mig och min familj....

Som sagt är jag inte anställd i SAS men jag försöker få en mer nyanserad bild på vadom händer.
Vi har haft ett antal....SAS strejker och alla ogillar dem förstås sedan BC bildades och det blivit nästan hatiska drev av det.
Jag har delvis tagit/fått offerkoftan på mig vilket är ok när jag har tid och förklara min bild på strejken vilket INTE är densamma som SPG bild på den.
Vart är nyansen? ”Tro inte allt ni läser i media”? Det är ju trivialt.

Det är tämligen glasklart att piloterna vill ha 13% löneökning. Det är vidare tämligen glasklart att ledningen inte accepterar det.

Personligen kan jag ju tycka att det här tyder på större samhällsomvandlingar där verkligheten nu även nått piloterna. Det är genomgående i hela samhället så att det blir sämre löner, sämre anställningsavtal och sämre samhällsekonomi med större samhällsklyftor samt en nästan exponentiellt växande social oro.
Jag var en tur till huvudstaden idag och jag har aldrig sett så många tiggare och burksamlare som jag såg idag. Det var tragiskt att bevittna.

Problemet är såklart globalismen, en globalism som flygbranschen lustigt nog är beroende av. Piloterna är tjänstemän i detta samhällsbygge. Jag ser deras motstånd som ett motstånd mot en globalism som gått överstyr. I det avseendet kan jag sympatisera med piloterna. Men denna samhällsomvandling har skett länge. Och ingen ensamstående morsa i förorten som arbetar ute på Arlanda bitchar om jobbiga tider eller att öka sin relativt låga lön med 13%. Man nöjer sig med inflationsökning, man knegar på och drar sitt strå till stacken. Ur det perspektivet så kan jag inte alls sympatisera med piloterna.

Är man tjänare för, eller är man revoltörer mot, samhällsordningen?

Kanske gräver man sin egen grav när SAS såsom vi känner henne blir utraderat. Det blir utländska bolag med sämre villkor som tar över marknaden. Vilket i sig kanske kommer innebära att gemene man börjar ifrågasätta samhällsordningen på riktigt. Spännande tider.

I ett tidigare räkneexempel antog jag att medelgrundlönen, dvs lön utan traktamente och tillägg skulle hamna på 80 000 SEK per månad.

Jag kände att jag gärna ville räkna på det. Eftersom piloterna far mellan olika länder där traktamentesnivåerna ligger mellan några hundralappar om dagen till nästan 1000 SEK i Danmark. Jag räknar dock med att de flesta inte får traktamente för Danmark.

Så i mitt worst case scenario räknar jag istället på 888 SEK till Schweiz.

Vi vet följande fakta:
Piloterna måste enligt nuvarande avtal ha minst 12 dagar ledigt per månad. Således jobbar de max 19 dagar per månad.

Vi vet också att piloterna inte har några andra tillägg. Det är åtminstone vad pilotfacket själva har sagt.

Om man arbetar 19 dagar per månad och kvitterar ut maximalt traktamente alla dessa dagar, dvs man flyger bara till Schweiz, så får man 19×888 SEK = 16 872 SEK i traktamente.

Eftersom pilotfacket själva har sagt att man inte har några tillägg så blir medelgrundlönen 93 000 SEK - 16 872 SEK = 76 128 SEK, dvs ganska nära den uppskattning jag gjorde på 80 000 SEK.

Jag är dock ganska säker på att det inte finns någon enda pilot som bara flyger på Schweiz vilket då leder till att traktamentet blir lägre än i min kalkyl och att medelgrundlönen då är högre.

Detta baseras på SAS uppgifter om att en medellön inklusive traktamente ligger på 93 000 SEK.

Det baseras också på de svenska traktamentesnivåerna.

Personligen så tycker jag att piloterna ska överge de orimliga lönekraven och istället fokusera på arbetsvillkoren i övrigt.

Nu går kabinfacket officiellt ut och stödjer pilotstrejken.
994509566751a640b4731aeb3e1cb61d.jpg

Intressant. Således har kabinfacken nu satt krokben för sina kollegor i cockpit. Mellan raderna säger de att "Vi kommer att kräva samma sak när det är vår tur" och det kommer ju inte att göra det lättare för piloterna att få igenom sina krav.

För det andra så understryker man tydligt att man vill ha skandinaviska villkor. Vad menar man med detta? Vill man ha skandinaviska villkor gällande arbetstider, ledighet mm men samtidigt snegla på andra länder när det gäller lönen?

Någonstans måste man väl ändå efterlysa någon slags röd tråd i sitt tänkande och i sina krav. *suck* Jag blir så trött.

Levnadskostnader på tjänsteresan. Traktamente går åt på tjänsteresan lön betalar vanliga levnadskostnader för mig och min familj....
Absolut. Precis samma för oss alla som lyfter traktamente. Men faktum kvarstår att vi hade konsumerat mat som betalts med lönen även om vi hade varit hemma.

Last edited:
Toppen