Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

JensE

Medlem
Fattar inte heller varför man väljer att strejka. Speciellt hur arbetsmarknaden ser ut nu för piloter.
Personligen om jag inte tycker att arbetsvillkoren är ok så hade jag inte skrivit under till att börja med, eller så hade jag tackat för mig och dragit vidare i karriären om villkoren försämras så jag inte längre kunde acceptera dem.

Tror dom kommer få noll sympatier som förra gången.
 
Läst på Reddit:
en sak värd att komma ihåg: Piloter kan inte som vi andra byta till ett nytt jobb på samma nivå hos en konkurrent om de är missnöjda med lön eller villkor. Allt styrs av den interna senioritetsordningen, alltså hur länge du har varit anställd relativt andra på samma bolag. Är du erfaren kapten på SAS och byter till ett annat bolag får du alltså börja om på botten som styrman på de minsta planen, med villkor därefter.
 

Canadien

Medlem
Läst på Reddit:
en sak värd att komma ihåg: Piloter kan inte som vi andra byta till ett nytt jobb på samma nivå hos en konkurrent om de är missnöjda med lön eller villkor. Allt styrs av den interna senioritetsordningen, alltså hur länge du har varit anställd relativt andra på samma bolag. Är du erfaren kapten på SAS och byter till ett annat bolag får du alltså börja om på botten som styrman på de minsta planen, med villkor därefter.

Varför är det så då? Borde inte det gå att ändra på? Givetvis behöver man börja om till viss del om det är en helt annan flygplanstyp men det låter som det är något annat som stoppar här?
 

PP4EH

Medlem
Ska spela djävulens advokat lite ( är djävulen själv kind of sort of)
Dom har en poäng att SAS via media målar upp en bild av deras arbetssituation, inte minst lönerna på ett felaktigt sätt.
Ni har alla säkert läst om snitt lönen på 95000kr, det lämnar inte mycket till övers för sympati från folket.
Men då dom 95000kr inte är lögn så är det en ordentligt sanning med modifikation.

SAS piloterna har väldiga skillnader mellan dom olika senioriteterna. Det sitter en grupp gamla rävar där som har helt sinnesjuka inkomster, dessa är dom som drar upp snittlönen. 50% av dessa piloter går i pension under dom kommande 3-5 åren. SAS själva har bekräftat att dom skall anställa 150 piloter på år dom kommande 10 åren, och att dessa nya piloter kommer kosta långt mycket lägre än dom befintliga legenderna..och det kommer ge mycket mer klirr i kassan hos SAS.

Så hur ser det ut för en ny SAS pilot lönemässigt?
Styrman går in på 33K upp till 68K ( över 20 år!!!)
Kapten går in på 60K upp till 86K ( över 15år, då det i snitt tar 8 år innan du blir uppgraderad)

Detta är då exklusive traktamenten som jag inte tycker ska nämnas ens i media, men det gör det. Ett traktamente är inget man får gratis, man måste spendera tid borta från hemmet så det är en personligt pris man betalar för dom pengarna.

För jämförelse, och det SAS piloterna menar med marknadsmässiga löner.

Luthansa ( man vill gärna jämföra flag carrier med flag carrier)

Styrman går in på 55K upp till 120K ( över 20 år )
Kapten går in på 135K upp till 155K ( över 15 år)
Dessa är shorthaul lönerna på LH, en longhaul kapten på LH med högsta senioritet drar in 243K i månaden!

Låt oss ta Norwegian som SAS gillar att kolla ner på.

Styrman går in på 40K upp till 68K
Kapten går in på 70K upp till 100K

Så !
 

Ricci

Medlem
Varför är det så då? Borde inte det gå att ändra på? Givetvis behöver man börja om till viss del om det är en helt annan flygplanstyp men det låter som det är något annat som stoppar här?
En sak kan vara att SAS-piloter har en helt annan pensionsordning (sen 2012 tror jag).
Där en endast är de sista åren innan deras pension som stora pensionavsättningar görs.
Så slutar piloterna innan så har SAS sluppit pensionsavsättning.
 

PP4EH

Medlem
Varför är det så då? Borde inte det gå att ändra på? Givetvis behöver man börja om till viss del om det är en helt annan flygplanstyp men det låter som det är något annat som stoppar här?
Jo du det är så att det är bolagspolicy har inget att göra med flygplanstyp etc.
SAS kör den policyn.
Ponera att jag är en kapten på Wizzair eller Ryan tjänar 100K i månaden.
SAS söker piloter , vad skojigt jag kan flytta hem till Sverige...
Men nej trotts att jag flyger A320 eller 737 och skall fortsatt flyga det på SAS så måste jag börja i HÖGER SÄTE dvs styrman Inrikes och jobba mig upp.
Så jag säger upp mig på mitt lågpris bolag säger hejdå till mina 100K i månaden och hoppar in på SAS runt 37K i månaden.
Hur många tror ni gör detta?

På andra bolag kan du komma in som direct entry som kapten om du flugit samma typ, och även i vissa fall då du inte ens flyger samma typ.

Dock är senioriteten inget du kan ta med dig från ett annat bolag ( om inte det är samma koncern).. man börjar alltid på år 1.
 

Canadien

Medlem
Så jag säger upp mig på mitt lågpris bolag säger hejdå till mina 100K i månaden och hoppar in på SAS runt 37K i månaden.
Hur många tror ni gör detta?
Nej det gör ju givetvis ingen, men är det inte pilotbrist? Isåfall bör ju SAS inte få några sökande till sina tjänster med den policyn.
 

MrDollar

Medlem
Tack för bra input & information.

Då är det mao Lufthansa long-haul man ska satsa på... :)

Ska spela djävulens advokat lite ( är djävulen själv kind of sort of)
Dom har en poäng att SAS via media målar upp en bild av deras arbetssituation, inte minst lönerna på ett felaktigt sätt.
Ni har alla säkert läst om snitt lönen på 95000kr, det lämnar inte mycket till övers för sympati från folket.
Men då dom 95000kr inte är lögn så är det en ordentligt sanning med modifikation.

SAS piloterna har väldiga skillnader mellan dom olika senioriteterna. Det sitter en grupp gamla rävar där som har helt sinnesjuka inkomster, dessa är dom som drar upp snittlönen. 50% av dessa piloter går i pension under dom kommande 3-5 åren. SAS själva har bekräftat att dom skall anställa 150 piloter på år dom kommande 10 åren, och att dessa nya piloter kommer kosta långt mycket lägre än dom befintliga legenderna..och det kommer ge mycket mer klirr i kassan hos SAS.

Så hur ser det ut för en ny SAS pilot lönemässigt?
Styrman går in på 33K upp till 68K ( över 20 år!!!)
Kapten går in på 60K upp till 86K ( över 15år, då det i snitt tar 8 år innan du blir uppgraderad)

Detta är då exklusive traktamenten som jag inte tycker ska nämnas ens i media, men det gör det. Ett traktamente är inget man får gratis, man måste spendera tid borta från hemmet så det är en personligt pris man betalar för dom pengarna.

För jämförelse, och det SAS piloterna menar med marknadsmässiga löner.

Luthansa ( man vill gärna jämföra flag carrier med flag carrier)

Styrman går in på 55K upp till 120K ( över 20 år )
Kapten går in på 135K upp till 155K ( över 15 år)
Dessa är shorthaul lönerna på LH, en longhaul kapten på LH med högsta senioritet drar in 243K i månaden!

Låt oss ta Norwegian som SAS gillar att kolla ner på.

Styrman går in på 40K upp till 68K
Kapten går in på 70K upp till 100K

Så !

Jo du det är så att det är bolagspolicy har inget att göra med flygplanstyp etc.
SAS kör den policyn.
Ponera att jag är en kapten på Wizzair eller Ryan tjänar 100K i månaden.
SAS söker piloter , vad skojigt jag kan flytta hem till Sverige...
Men nej trotts att jag flyger A320 eller 737 och skall fortsatt flyga det på SAS så måste jag börja i HÖGER SÄTE dvs styrman Inrikes och jobba mig upp.
Så jag säger upp mig på mitt lågpris bolag säger hejdå till mina 100K i månaden och hoppar in på SAS runt 37K i månaden.
Hur många tror ni gör detta?

På andra bolag kan du komma in som direct entry som kapten om du flugit samma typ, och även i vissa fall då du inte ens flyger samma typ.

Dock är senioriteten inget du kan ta med dig från ett annat bolag ( om inte det är samma koncern).. man börjar alltid på år 1.
 

PP4EH

Medlem
Nej det gör ju givetvis ingen, men är det inte pilotbrist? Isåfall bör ju SAS inte få några sökande till sina tjänster med den policyn.
Jo det är pilotbrist, men dom får en del sökanden ändå, unga killar/tjejer som är i början på sin karriär.
Antingen via den statliga skolan THFS, eller någon som har 1-3 års erfarenhet som kanske drar in max 50K och känner att dom kan ta ett tapp på 15K för att få va hemma i kära skandinavien, få svensk pension och en trygg arbetsgivare.

Sen någon enstaka räv som vart ute å snurrat i världen och gjort en massa pengar, som bara vill glida igenom dom sista 5-10 åren till pensionen.

Men några 150 per år i 10 år kommer blir svårt att hitta med dom lönerna och den policyn.
 
Toppen