Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Inte förvånad att, även om de var nära en lösning så blev det strejl. När facket bedrivit smuskastningskampanj mot arbetsgivaren i sociala medier i flera månader så bli det ju svårt att inte strejka. Frågan är nu hur många dagar strejken behöver pågå för att SPF ska känna att de har skadat SAS tillräckligt? 3 dagar? Och sedan tillbaka till förhandlingsbordet. Har vi ett nytt avtal innan söndag?

Inte förvånad att, även om de var nära en lösning så blev det strejl. När facket bedrivit smuskastningskampanj mot arbetsgivaren i sociala medier i flera månader så bli det ju svårt att inte strejka. Frågan är nu hur många dagar strejken behöver pågå för att SPF ska känna att de har skadat SAS tillräckligt? 3 dagar? Och sedan tillbaka till förhandlingsbordet. Har vi ett nytt avtal innan söndag?
Någonstans däromkring tror jag nog också. Lördagsavgångarna går som vanligt.

Jag börjar bli lite delad i frågan nu. Oerhört tragisk situation. Som svensk och som återkommande resenär med SAS och Star Alliance så vill jag givetvis se att bolaget överlever och frodas - samtidigt som jag nu gärna önskar att se samtliga strejkande piloter gå ut som arbetslösa. Det är helt enkelt inte ok att visa denna typ av illojalitet efter flera år av pandemi.

Därutöver är jag genuint nyfiken på hur komplext själva yrket som pilot faktiskt är, som berättigar denna typ av beteende. Kan definitivt ha jättefel här - men känslan är att det med dagens teknik bör vara ett ganska monotont och automatiserat yrke? Någon med insyn får gärna informera. Som sagt, enormt brasklapp på antagandet..

Skandinaviens mest självupptagna yrkesgrupp: SAS piloter.

Och har alltid varit så.
Arbetade i min ungdom påSAS ett antal år.
En förmån var sk fribiljetter, kunde resa nästan gratis men på stand by basis.
Prioriteringsgången var antal anställningsår. Längst anställingstid gick först. Gällde alla anställda, från chefer till de som sopade hangargolven.
MEN, ett viktigt undantag!
Helt rätt gissat
Kaptensfruar.
De hade sin rätt att, med näsan i vädret, boarda först.
Var flighten fullbokad skulle de beredas plats på flightdäck. Kaptenen var ju den som enväldigt bestämde ombord.
Med den attityden redan då är jag inte det minsta förvånad över deras strejk agerande.

Helt rätt av piloterna, kudos! SAS är ett skandinaviskt bolag och givetvis ska skandinavisk arbetskultur vara ett fundament i detta statliga bolag.

Sist vi i Sverige hade en holländsk företagsledare i strejksituation fick vi blodbad, just saying.
Går inte att hålla vid liv, ska vi ha skandinavisk personal på Bolt o Wolt-mopparna också?

0% sympati för de SAS piloter som strejkar. Facket har gått ut i media, köpt plats som reklam för sympati. Nej, SAS kan inte bara återanställa de 500+ som blev av med jobbet. Det bör även facken förstå. Mitt i sommaren när många samlat och sparat, vad skall facket och de piloter säga till dom, förutom det som de gång på gång säger…..

Sparka samtliga, betala böterna. Det finns praxis för felaktig uppsägning och vad boten blir. Bara att räkna ut om det blir billigare än kämpa sig genom strejken.

Vart ska du hitta nya piloter sen?

SAS Connect har haft svårt att hitta ersättare till SAS-piloterna och SAS Link flyger begränsat eftersom de inte hittar piloter.

Av dessa 900 hur många är för denna strejk tro? Skulle vara spännande att veta?
Om inte 100% så en klar majoritet. Ett fackförbund är ju summan/viljan av dess medlemmar. Hade 90% av piloterna velat flytta sin anställning till ett utländskt bemanningsföretag med sämre kollektivavtal hade det inte blivit ngn konflikt.
Sedan gissar jag att de har massiv stöttning från de piloter, där SAS frångick/kringgick återanställningsrätten, som nu flyger åt bl a Connect.

Mina tankar går ut till alla familjer som såg fram emot sin första utlandssemester på tre år. Den svenska modellen tackar er för ert offer.
1. Piloternas strejk har inget med den svenska modellen att göra 2. Det en del här refererar till som den svenska modellen handlar inte om den, utan om en variant av industripolitik som s-regeringar drev på 60-70-talen. 3. Den svenska modellen bygger på kamp men också kompromiss, av vilka de närmast syndikalistiska piloterna bara anammat den förra.

Toppen