Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

fred80

Medlem
Har jag förstått det här rätt nu om jag läser enbart de uttalandena partnerna gör i media.

1. pilotfacken vill att piloter som sagts upp under pandemin, ska återställas till samma kontrakt de hade innan uppsägningen samt de anser att SAS dotterbolag(Link & Conect) är brevlåde företag för de erbjuder inte samma villkor som SAS AB? Samt att de tycker man ska spara på ledningen o inte piloterna och man frågar den skandinaviska modellen.

2. SAS välkomnar piloter åter men då med nya avtal för de behöver i sin plan få ner kostnader. De hävdar att de följer modellen vi har i Skandinavien.

Har jag missat något?
 

apknug

Medlem
Känns ju mest som att SAS vägrar vika ner sig och piloterna är för fega för att strejka egentligen, annars hade det blivit klart nu.
Helt klart. Piloterna vet att går dom på strejk kommer de aldrig tillbaks igen. Annars hade de kört igång strejken.

Bättre att sitta ett tag till vid bordet och se om det inte kan bli lite glassiga år innan pensionen. Finns säkert några yngre kollegor de kan slänga framför bussen som bete så det blir ett avtal.
 

FlyHi

Medlem
Den danske forhandlingsleder for piloterne siger:

“Keld Bækkelund Hansen fortæller, at arbejdsgiverne i øjeblikket har fået noget af det, de ville have, og det samme har lønmodtagerne. Nu handler det om at "få det hele til at passe sammen".

“- Vi er enige om de store ting, men vi er ikke i mål endnu, siger han.”

Dansk Metal er normalt ret krigeriske, så tolker han udtalelser som positive.

Mon ikke de stort set er enige, men trænger tid for at få detaljerne på plads og skrevet ned.



Varslet pilotstrejke udskydes igen - TV 2
 

Sir Lemon

Medlem
En förhandlingspåverkande komponent som framförallt piloterna förlorar på, om strejken kontinuerligt skjuts upp är just tiden. Strejkvapnets kraft tappar värde när den aldrig inträffar. Flygplanens lyfter och SAS fortsätter inkassera. Självklart fördärvas företagets rykte ändå, men inte i paritet med den bad-will som en genomförd strejk skulle innebära. Dessutom finns en besläktad variant av strejkhot som skulle kunna benämnas ”Vargen kommer”, som framförallt drabbar piloterna.
 
Toppen