Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

I floden av åsikter och inlägg här är det nog lätt att missa betydelsen av det här inlägget, även om det snabbt raderades/drogs tillbaka av SPF.
Jag tror detta inlägg saknar motstycke i svensk avtalsrörelse under senaste decennierna! Det här är inte "alkis-Leffe" i någon lokal fackförening (som valts till ombud för att ingen annan orkar bry sig) som skriver ett inlägg på fyllan om hur mycket han hatar de korkade cheferna hos sin arbetsgivare. Det här är det nationella fackförbundet (om än litet och inte medlem av någon centralorganisation), som lägger ut ett förberett inlägg formulerat på detta sätt. Och det inlägg innehåller personliga påhopp på fyra namngivna chefer hos deras arbetsgivare: Anko van der Werff, Simon Pauck Hansen, Carina Malmgren Heander och Joakim Ärlund.

Jag har (för ganska många år sedan) varit fackombud för Saco på lokal nivå och då varit med om att förhandla (som en av flera) om löner, två omgångar av uppsägningar p.g.a. arbetsbrist (i ett par fall med gråtande kollegor på mitt kontor) och uppsägningar av personliga skäl där personer misskött sig. Jag har varit med och tvingats förhandla med minst sagt mindre begåvade och direkt otrevliga HR-chefer som jag totalt saknat förtroende för. I de situationerna har vi gormat och svurit över de korkade idioterna på motsidan i våra interna möten mellan förhandlarna. Men inför medlemmarna, än mindre allmänheten, har vi har aldrig ägnat oss åt personliga påhopp eller demonisering av motparten, inte muntligen inför en begränsad krets och absolut inte skriftligen inför den breda allmänheten. Det ligger nämligen inte i medlemmarnas intresse att göra så. Tar man till det greppet går det nämligen inte att vara säker på att det alls går att förhandla med motparten längre.

Jag kan inte se ett enda seriöst LO-förbund agera på detta sätt i Sverige idag. Jag kan inte se ett enda seriöst TCO-förbund agera på detta sätt. Jag kan inte se ett enda seriöst Saco-förbund agera på detta sätt. De enda jag kan se agera på detta sätt skulle vara syndikalisterna i SAC, som bl.a. har en del medlemmar i kollektivtrafiken i Stockholm och åtminstone tidigare på Systembolaget. Mig veterligen har inte en enda arbetsgivare tecknat kollektivavtal med SAC, eftersom de betraktas som bindgalna vänsterextremister som inte går att ha att göra med. Det är ju minst sagt komiskt att se ett fackförbund där en stor andel av medlemmarna tjänar >100 000 kr/mån bete sig som syndikalisterna!

Skulle mitt fackförbund ha agerat på detta sätt skulle jag dels ha skämts ögonen ur mig, och dels ha gått ur.

Man kan för all del tycka att högre chefer och ledningsgrupp i börsbolag är överbetalda (även om man nog då också borde tycka att SAS-piloter är överbetalda), men trots det finns det knappast någon acceptans bland börsbolagens ägare (och därmed styrelse) att den här typen av agerande är något som chefsskiktet "får tåla". Jag tror att det här förändrar förutsättningarna för att alls bedriva fortsatta förhandlingar mellan SAS som arbetsgivare och SPF/SAS Pilot Group. Det går inte att bedriva ett fungerande företag med den här typen av fackföreningar. Då måste man hitta en lösning där man inte behöver ha med sådana här fackföreningar att göra. En fundering är ju att SPF:s medlemmar är ju trots allt inte de enda piloterna i världen. Kanske kan den tanken leda fram till ett förslag på lösning? ;)
Du har helt rätt, men pilotföreningen har hållit på såhär i flera månader i inlägg efter inlägg på FB, Instagram och Twitter.
 

varva77

Medlem
Slump??
 

Attachments

  • 0D2FAFF1-035F-49AC-9F66-9588912DA1CD.jpeg
    0D2FAFF1-035F-49AC-9F66-9588912DA1CD.jpeg
    35 KB · Visningar: 304

srg

Medlem
Landade precis på ORD från DEN och har drygt 2h innan jag måste välja terminal för antingen min ursprungsbokning med SAS eller safetybookingen med Lufthansa...
 
Toppen