Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

apaulsson

Medlem
Så länge det finns platser lediga, torde det väl vara görbart. Däremot är det nog bara att bita i det sura äpplet gällande köerna. Finns nog ingen kundtjänst i världen som är dimensionerad för den mängd samtal och chattar som kommer in nu.

Ja, jag var fullt beredd på att vänta länge i kö och tyckte till och med tre timmar var ganska snabbt med tanke på vad jag läst om väntetiderna. Däremot helt oacceptabelt att bli utkastad från chatten utan att ens ha fått ställa sin fråga. Då kan man ju undra varför chatten ens är öppen. Det standardsvar jag fick finns redan på hemsidan och jag hade inte behövt stå tre timmar i kö för att få det.

Tänkte att det skulle vara mer fördelaktigt för SAS att boka om mig till flighter i augusti istället för att betala tillbaka pengarna men nu blir det att ansöka om återbetalning istället och hoppas det går snabbt.
 

Trox

Medlem
Status verkar tyvärr inte spela någon roll överhuvudtaget nu... Hon i kassan sa att ombokningarna sker automatiskt, så det förklarar varför de är så idiotiska. Min sambo är fast i Berlin, och där ställde de in hennes flight helt och hållet trots att hennes första ben var via underleverantör.
Jag kom fram till slut. Ombokade till annat bolag. Tror ej att de ens försökte innan jag ringde och påpekade att det fanns en fungerande rutt. Förvisso ruggigt dåliga tider, men ändå.
 

sh1pment

Medlem
Är i new york ock fick vid 5 imorse lokal tid veta att mitt flyg ställts in och fortfarande ej fått något svar gällande om det var möjligt att omboka mig eller inte. Nu är klockan 07:40. Hur länge har ni fått vänta på besked kring om de hittar några nya biljetter eller om det va kört?
 

palmen

Moderator
Ja, jag var fullt beredd på att vänta länge i kö och tyckte till och med tre timmar var ganska snabbt med tanke på vad jag läst om väntetiderna. Däremot helt oacceptabelt att bli utkastad från chatten utan att ens ha fått ställa sin fråga. Då kan man ju undra varför chatten ens är öppen. Det standardsvar jag fick finns redan på hemsidan och jag hade inte behövt stå tre timmar i kö för att få det.

Tänkte att det skulle vara mer fördelaktigt för SAS att boka om mig till flighter i augusti istället för att betala tillbaka pengarna men nu blir det att ansöka om återbetalning istället och hoppas det går snabbt.
Jag tror inte chatten löser sådana ärenden heller med ombokningar. Bäst att ringa in även om köerna är långa.

Det är absolut inget försvar för hur de hanterar chatten. Fullt förståeligt att man tappar suget också, men tipset är nog att ringa, eller om du är nära Kastrup/Arlanda att åka dit.
 

apaulsson

Medlem
Jag tror inte chatten löser sådana ärenden heller med ombokningar. Bäst att ringa in även om köerna är långa.

Det är absolut inget försvar för hur de hanterar chatten. Fullt förståeligt att man tappar suget också, men tipset är nog att ringa, eller om du är nära Kastrup/Arlanda att åka dit.

Ja, jag försöker komma fram på telefon men kön är full oavsett om man väljer svenska eller engelska. Funderar på att åka upp till Arlanda som en sista utväg.

Någon här som vet om SAS, på grund av strejken, ombokar utan extra kostnad från Business Smart till Business Pro som är det enda som finns kvar på de avgångar som jag vill boka om till i augusti?
 

jb2731

Medlem
Är i new york ock fick vid 5 imorse lokal tid veta att mitt flyg ställts in och fortfarande ej fått något svar gällande om det var möjligt att omboka mig eller inte. Nu är klockan 07:40. Hur länge har ni fått vänta på besked kring om de hittar några nya biljetter eller om det va kört?
Min svägerska med familj väntade 5tim innan dom ringde och dom hade inte fått något svar på sms då iaf. Jag skulle ringa direkt!
 

OLN

Medlem
Är det någon som vet hur tätt inpå avgång man kan omboka (bonusbiljett bokad på sas.com)?
Normalt avbokning min 24h innan avgång, men kan man omboka/avboka senare nu med ”strejkreglerna”?
 
Ja, jag försöker komma fram på telefon men kön är full oavsett om man väljer svenska eller engelska. Funderar på att åka upp till Arlanda som en sista utväg.

Någon här som vet om SAS, på grund av strejken, ombokar utan extra kostnad från Business Smart till Business Pro som är det enda som finns kvar på de avgångar som jag vill boka om till i augusti?
Av egen erfarenhet - för resor bokade på poäng nej.
För resor betalda med pengar så ja, när flyget är flaggat som troligtvis inställt om strejken fortsätter.
 

Patrik_82

Medlem
Högst troligt gör de inte den ombokningen utan kommer leta alternativ för inställda flighten från London. Betydligt billigare att lösa en biljett där ifrån än från Bangkok.

Men tycker absolut att du ska föreslå direktflighten, du kan inte få mer än nej.
Uppdatering

Satt i telefonkö 4 timmar igår till vanliga supporten innan det kopplade ifrån (Skype)

Gjorde ett nytt försök ikväll till numret för strandade passagerare.
Tog drygt 1 timme att få svar.
Föreslog TG960 den 12/8 och det gick igenom.
Bokningsklass Y för samtliga.
 
Toppen