Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

palmen

Moderator
Någon som hört varför Sas börjat ställa in fler Sas Connect senaste tiden? Idag ställdes flera avgångar in från både Köpenhamn och Arlanda. Blir lite orolig när man ska ut senare i veckan…
För att de kanske flyttar om dessa flighter att flyga något annat?
Eller så kan de också bli kort on folk av vilken anledning som helst.
 

Borje L

Medlem
Är det någon här som har koll på hur länge det tar att få igång långlinjerna om strejken skulle lösas idag? Tex LAX och SFO. Kan de ta med en extra besättning dit som ”deadheadar” dit och som sedan flyger returen samma dag? Eller räknas deadheading som tjänstetid?
 
Halloj! Har lite funderingar som någon här kan bringa lite klarhet i. Vi är fem st som åker upp till Kirunafjällen för en veckas flugfiskeäventyr. Vi flyger upp med SAS nästa måndag 25 juli men pga av situationen har vi nu bokat nattåg ToR som avgår söndag med hemresa 1 aug avbokningsbart och återbetalningsbart. Vi måste verkligen vara uppe i Kiruna på måndag då vi bokat guider och helikopter etc. Låt säga att konflikten löses under helgen nästa vecka men vi har inte fått besked om flighten avgår och vi bestämmer oss att ta ta tåget då vi verkligen måste vara på plats måndag 25 juli. Sen visar det sig att sas flighten avgår som beräknat får vi tillbaka pengar för dit resan och kan vi nyttja SAS returen hem den 1 aug trots att vi inte åkt med planet upp då det är samma bokning? Tacksam för input
 

DRG

Medlem
Kändes mer märkligt att dom ställde in
2/3 flyg till Palma på en och samma dag men kanske var tillfälligheter på båda dom som du säger.
2/3 låter mycket, men det kan ju också vara så att de flyg man har ut faktiskt inte är helt fulla. Många med flexibla biljetter har säkert valt att boka av och då använder man kanske piloterna till att flyga andra sträckor på orter där mycket folk sitter fast för hemresa? Det som talar emot är väl dock att de destinationer du nämner är sommardestinatipner där en hel del kan sitta fast hem, men kanske har man bokat dem med andra Star Aliance bolag tidigare under strejken så att det inte är så många. De jag känner med hemresa under strejken har invant fall redan kommit hem med bara någon dags försening.
 
Skulle hem till Stockholm från Gdansk idag, och trots försäkran från när jag pratade med dem härom dagen så skulle första flighten till Köpenhamn (Cityjet) inte påverkas ifall sista flighten ställdes in. Nu blev jag ombokad till en flight om två dagar, detta är helt galet...
 

taxvalp

Medlem
Halloj! Har lite funderingar som någon här kan bringa lite klarhet i. Vi är fem st som åker upp till Kirunafjällen för en veckas flugfiskeäventyr. Vi flyger upp med SAS nästa måndag 25 juli men pga av situationen har vi nu bokat nattåg ToR som avgår söndag med hemresa 1 aug avbokningsbart och återbetalningsbart. Vi måste verkligen vara uppe i Kiruna på måndag då vi bokat guider och helikopter etc. Låt säga att konflikten löses under helgen nästa vecka men vi har inte fått besked om flighten avgår och vi bestämmer oss att ta ta tåget då vi verkligen måste vara på plats måndag 25 juli. Sen visar det sig att sas flighten avgår som beräknat får vi tillbaka pengar för dit resan och kan vi nyttja SAS returen hem den 1 aug trots att vi inte åkt med planet upp då det är samma bokning? Tacksam för input

1. Om utresan inte är inställd men ni väljer att resa på annat sätt så får ni inte tillbaka det ni har betalat för biljetterna. Däremot kan ni få tillbaka flygskatterna.
2. Inrikesbiljetter är i princip enkelbiljetter så även om ni har ”missat” första flyget så har ni kvar platserna på hemresan.
 

Trox

Medlem
Min flight till turkiet blev inställd idag. Bokas returresan automatiskt av, eller ligger den kvar så att man kan resa hem på den, om man tar sig ned på annat sätt?
 
Toppen