Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Så vi ska flyga till Kiruna på mån den 11 för att sedan med hyrbil åk ut mot Norge. All bokningar framåt hänger på att vi tar oss till Kiruna. Rätt osugen på ta tåg med tre små barn.

Vad tror ni vi har för chanser att flighten kommer att gå?
En tanke är att cancelera alla bokningar 48h innan och sadla om semestern till annat land. Kommer SAS hjälpa oss boka om till helt annan destination och flygbolag inom Star Alliance ? Till Kiruna finns inga andra flyg den dagen med andra bolag.
Nej, sas kommer inte boka om er till helt annan resa, det får du göra själv i så fall via valfritt flygbolag och sen begära återbetalning om sas ställer in.

Större chans de bokar om er till Luleå och sen lösa transport till Kiruna.

• Gilla
Reactions: Arv
Jag läste någonstans i tråden att SAS kan ändra en befintlig bokning till award? Vad gäller? Vi är 4 st

Vi har en award till USA via bla ZRH. Vår första flight är SAS Mainland ARN-CPH och från CPH till ZRH är det CityJet och därefter SWISS.

SAS flighten står som påverkad om strejken fortsätter.

Mina backup.

Tågresa Stockholm- Kastrup (förvånad över att vi lämnar hemmet istortsätt samtidigt som med flyget och ankommer Kastrup någon minut tidigare än om vi flugit).

En enkel i SAS plus PRO med morgonflighten ARN-ZRH som trafikeras av Xfly.

Ang enkelresan med flyg är helt enkelt frågan om SAS kan förvandla den och på något sätt få in den i vår ordinarie award? Ytterligare en parameter blir att vi överskrider max layover på 24h med ca 2h. Men detta borde man ha överseende med i dessa tider men det kan ju fortfarande bli computer sa(y)s no…
Citerar mig själv efter att ha kommit fram till kundtjänst efter 3h.

De kan ändra vanliga biljetter till awards, men det krävs att flighten blivit inställd. Behåller mina backups och hoppas att det löser sig på något sätt.

Hur fungerar detta egentligen med ombokningarna?
Säg nu att vårat flyg blir inställt och vi får sms om detta.
Har dom redan löst ombokning eller krävs det kontakt med SAS per telefon för att lösa om/avbokning?
Tänker på alla människor som sitter 3-6 timmar i kö

Hvordan er det praktiske set-up i ARN i forhold til SAS customer service center og få hjælp til ombooking.
Er der prioritet for EBD - og har I nogen ide om hvornår de åbner (kl 4? og lukker)?

Tak :)

Såvitt jag vet är det prioritet för GOLD när man tar nummerlapp. Hur det är nu med tanke på strejken vet jag dock inte.

• Gilla
Reactions: TLC
Någon här som fått sin resa från ARN till USA ombokad via annan *A aktör samma datum som er ursprungsbokning? Nyfiken/orolig över hur många som faktiskt blivit erbjudna nya resor kontra info att det är avbokat och pengarna ska tillbaka.

Om ja, hur långt innan avgång fick ni reda på att flighten är cancelled, samt när kontaktades ni med alternativa bokningar via annat bolag?

Tycker det är otydligt från SAS sida vad som gäller angående vad man ska förvänta sig vid inställt flyg, speciellt på bonusresor. De har ju ett ganska stort antal eurobonusmedlemmar och man kan ju anta att det finns ett antal som har använt poäng till semestern. Läser man trådarna här på forumet så kan man få uppfattningen att det inte är helt säkert att man blir ombokad till annat flygbolag om man befinner sig på bonusresa vid inställt flyg. I slutändan har ju SAS misslyckats med ett av sina viktigaste uppdrag, att ta hand om sina kunder. Då kunde de ju i alla fall vara tydliga med om de följer EUs regler om passagerares rättigheter eller inte gällande ombokningar vid inställt flyg.

Har precis pratat med SAS kundtjänst, engelsk, efter att väntat ca 6 timmar totalt i kö.
Vårat flyg från Kastrup ska lyfta 09:30 på måndag, 11/7, men kommer sannolikt bli inställt.

Det vi ville veta var ifall vi redan nu kunde se på ombokning till annat bolag för att säkra resan.
Men svaret var följande:
Nej det går inte att innan vi fått info om inställt flyg, boka om till annat flygbolag för att säkra resan.
Det enda som går att göra just nu är att boka om till ett senare datum inom SAS.

Så man måste vänta tills man får mail/SMS om inställt flyg och DÅ ringa in för att dom ska kunna hitta lösningen med andra flygbolag/rutter m.m.

Detta borde jag kanske förstått, men med 2 barn som längtat i flera månader för att komma iväg så ville vi ha svar.
Vet att det även är fler än jag som undrat detta.

Har precis pratat med SAS kundtjänst, engelsk, efter att väntat ca 6 timmar totalt i kö.
Vårat flyg från Kastrup ska lyfta 09:30 på måndag, 11/7, men kommer sannolikt bli inställt.

Det vi ville veta var ifall vi redan nu kunde se på ombokning till annat bolag för att säkra resan.
Men svaret var följande:
Nej det går inte att innan vi fått info om inställt flyg, boka om till annat flygbolag för att säkra resan.
Det enda som går att göra just nu är att boka om till ett senare datum inom SAS.

Så man måste vänta tills man får mail/SMS om inställt flyg och DÅ ringa in för att dom ska kunna hitta lösningen med andra flygbolag/rutter m.m.

Detta borde jag kanske förstått, men med 2 barn som längtat i flera månader för att komma iväg så ville vi ha svar.
Vet att det även är fler än jag som undrat detta.
Ja, alla måste vänta tills flyget är inställt vilket sker 1-2 dagar innan. Det du kan göra är att avboka med SAS och boka något helt annat själv.

Toppen