Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

palmen

Moderator
Vet inte om det här är rätt tråd för min fråga men är det någon som har erfarenhet av att först begära pengar som ersättning vid claim och sedan ändra sig till SAS voucher (dubbla värdet)? Ärendet är inte hanterat än
Det finns ju ingen möjlighet att ändra befintligt ärende så det blir svårt av den anledningen. När du får mail av dom angående ärendet kan du ju fråga i ett svar men räkna inte med något. Supporten är ofta okapabel till att förstå vad man skriver i mail över huvud taget.
 

Arv

Medlem
Vet inte om det här är rätt tråd för min fråga men är det någon som har erfarenhet av att först begära pengar som ersättning vid claim och sedan ändra sig till SAS voucher (dubbla värdet)? Ärendet är inte hanterat än
Svarar inte helt på min fråga men jag mailade tillbaka på mitt claim och frågade om det kan påskyndas ifall jag väljer SAS voucher. Fick inget svar på det eller fråga från dem nu när de väl behandlade ärendet. Jag frågade inte heller nu eftersom de erbjöd att skicka det monetära beloppet.
 

palmen

Moderator
Svarar mig själv.

SAS menar på att eftersom första flighten blev cancellerad från deras håll så kunde de inte transportera mig till att vara redo för hemresan, dvs. att hemresan "avbokades" då avresan "cancellerades". Själva hemresan cancellerades officiellt 24h innan dess avgång, men då var min hemresa redan avbokad och räknas som avbokad av mig vilket inte gör mig berättigad till EU kompensationen.

Regelverk i deras bok, men fulspel i min, då i det fall hemresan hade varit på en separat bokning hade jag varit berättigad till EU claim på det benet också.
Spelar ju ingen roll, du hade ju kunnat ta dig upp till Kiruna på annat sätt för att vara redo för hemresan.
Men om du godkänt att hemresan avbokades så har du ju inget case då du valt avbokning istället för de andra alternativen med ombokning som du hade haft rätt till.
 

Arv

Medlem
Spelar ju ingen roll, du hade ju kunnat ta dig upp till Kiruna på annat sätt för att vara redo för hemresan.
Men om du godkänt att hemresan avbokades så har du ju inget case då du valt avbokning istället för de andra alternativen med ombokning som du hade haft rätt till.
Ja precis, lite så blev det för mig nu. Eftersom SAS inte erbjöd något annat alternativ/ombokning och vi var 7pas inkl. 3 barn så valde vi att avstå hela resan. Men du har rätt i att om vi hade tagit oss upp för egen maskin så hade vi kunnat be dem honorera hemresan som då inte var cancellerad.
 

pswe

Medlem
Svarar mig själv.

SAS menar på att eftersom första flighten blev cancellerad från deras håll så kunde de inte transportera mig till att vara redo för hemresan, dvs. att hemresan "avbokades" då avresan "cancellerades". Själva hemresan cancellerades officiellt 24h innan dess avgång, men då var min hemresa redan avbokad och räknas som avbokad av mig vilket inte gör mig berättigad till EU kompensationen.

Regelverk i deras bok, men fulspel i min, då i det fall hemresan hade varit på en separat bokning hade jag varit berättigad till EU claim på det benet också.
Det står dig ju fritt att boka det som två enkla framöver, finns fördelar och nackdelar med att ha allt på samma biljett. Att regelverket följs tycker jag känns sunt, blir inte bra om man ska kunna både ha kakan och äta upp den.
 

palmen

Moderator
Ja precis, lite så blev det för mig nu. Eftersom SAS inte erbjöd något annat alternativ/ombokning och vi var 7pas inkl. 3 barn så valde vi att avstå hela resan. Men du har rätt i att om vi hade tagit oss upp för egen maskin så hade vi kunnat be dem honorera hemresan som då inte var cancellerad.

Det står dig ju fritt att boka det som två enkla framöver, finns fördelar och nackdelar med att ha allt på samma biljett. Att regelverket följs tycker jag känns sunt, blir inte bra om man ska kunna både ha kakan och äta upp den.
Det ska inte spela någon roll om det är två enkelresor eller en tur och retur.
Om biljetten inte är avbokad för hemresan och även hemresan ställs in så har man full rätt att även få ersättning för den enligt 261/2004.
Finns lite rapporter på andra sidor om folk som skulle rest till USA och fått ersättning för både utresa och hemresa då hemresan aldrig avbokades och sedan blev inställd pga strejekn. Då utföll ersättningför båda flighterna (väldigt dyrt för SAS).

I just detta fallet så verkar det ju dock som att @Arv valt att boka av hemresan när utresan ställdes in. Då har man ju ingen resa hem oavsett vad och kan inte begära ersättning för den.
 

erixon

Medlem
Det finns ju ingen möjlighet att ändra befintligt ärende så det blir svårt av den anledningen. När du får mail av dom angående ärendet kan du ju fråga i ett svar men räkna inte med något. Supporten är ofta okapabel till att förstå vad man skriver i mail över huvud taget.
Tack för snabbt svar, jag kanske ger det ett försök :)
 

sh1pment

Medlem
Claim gjordes 6/9, natten till idag fick vi pengar enligt EU regler för försenat/inställt flyg. Inväntar fortfarande ersättning för utlägg för hotell/transport/mat.
 
Fick det här på mailen nu:
1669367554296.png


Inskickat 3 Augusti. Bara att fortsätta vänta I guess, men är ett väldigt enkelt case, enbart EU-ersättningen, inga extra hotellkostnader eller liknande.
 

JockeS

Medlem
Jag fick ersättning förra veckan för resa den 9 juli
SAS mailade mig idag om att dom betalar ut ersättning för vår resa. Claim gjordes i slutet Juli.
Funderar dock på hur återbetalningen sker då dom skriver "credit will reach to your account within 7 working days".
Minns inte om jag angivit någon kontoinformation i samband med vårat claim.
Betalat med AMEX. Så pengarna kanske går tillbaka dit?
 
Toppen