SAS permitterar kabinpersonal och piloter

chazzie skrev:Om du inget stöd kommer från regeringshåll så lär väl samtliga permitterade ha rätt till A-kasseersättning från fackförbunden, det är väl inget som de har ställt för normalt, att en så stor andel blir utan ordinarie lön, men om regeringen steppar upp så bör ju påverkan bli minimal, ja.Klicka för att utvidga...




Du är ute och cyklar, i Sverige är permittering per definition samma sak som att låta den anställde gå hem med bibehållen lön.







Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) | Lagen.nu

21 § En arbetstagare som permitteras har rätt till samma lön och andra anställningsförmåner som om arbetstagaren hade fått behålla sina arbetsuppgifter.
 
chazzie skrev:Om du inget stöd kommer från regeringshåll så lär väl samtliga permitterade ha rätt till A-kasseersättning från fackförbunden, det är väl inget som de har ställt för normalt, att en så stor andel blir utan ordinarie lön, men om regeringen steppar upp så bör ju påverkan bli minimal, ja.Klicka för att utvidga...
A-kassa finansieras av staten via vår skattsedel (mindre del av medlemmarnas avgifter till a kassan)



Bland annat Facket har fått förtroendet att administrera a kassor men det är en i huvudsak statligt finansierad försäkring.
 
Homer skrev:Du är ute och cyklar, i Sverige är permittering per definition samma sak som att låta den anställde gå hem med bibehållen lön.Klicka för att utvidga...
My bad, men som jag förstod i förlängningen kan det leda till varsel/uppsägning?




apknug skrev:A-kassa finansieras av staten via vår skattsedel (mindre del av medlemmarnas avgifter till a kassan)Bland annat Facket har fått förtroendet att administrera a kassor men det är en i huvudsak statligt finansierad försäkring.Klicka för att utvidga...


Kände inte till det till 100%, dock antar jag att det är någon form av fast summa budgeterat som förmodligen är för låg för detta scenario så något måste till från regeringshåll gissar jag. Det låter onekligen som att de kommer att göra det så förhoppningsvis löser sig allt tillslut för alla inblandade.
 
chazzie skrev:lär väl samtliga permitterade ha rätt till A-kasseersättning från fackförbundenKlicka för att utvidga...
A-kassan finansieras till allra största delen via skattsedeln men fackföreningarna har fått i ”politisk present” att de får lov att administrera det hela. På så sätt lyckas fackföreningarna ”locka in” fler medlemmar, genom att en del tror att de måste vara med i facket för att också kunna vara med i och få ut a-kasseersättning. Så är dock inte fallet, det går alldeles utmärkt att endast vara med i a-kassan, utan att vara med i något fackförbund. Den egna avgiften till a-kassan är närmast försumbar i det hela, det här är en statlig ersättning/försäkring.
 
chazzie skrev:My bad, men som jag förstod i förlängningen kan det leda till varsel/uppsägning?Klicka för att utvidga...


Grejen är väl att eftersom man inte kan låta anställda gå hemma utan lön så måste man istället säga upp dem. Men nu kanske det löser sig...
 
Intressant att se att samtliga flygningar med SAIL tycks ha ställts.

Ingen av de nio EI-registrerade maskinerna har flugit sen tisdag eftermiddag. Samtliga tycks stå, antingen i Köpenhamn eller i Stockholm.

Har den personalen sagts upp?

Vilka regler gäller för anställda i Irland?
 
KalleSus skrev:Intressant att se att samtliga flygningar med SAIL tycks ha ställts.Ingen av de nio EI-registrerade maskinerna har flugit sen tisdag eftermiddag. Samtliga tycks stå, antingen i Köpenhamn eller i Stockholm.Har den personalen sagts upp?Vilka regler gäller för anställda i Irland?Klicka för att utvidga...
De är väl inte ens anställda i Irland, utan inhyrda av ett baltiskt bemanningsföretag?
 
KalleSus skrev:Intressant att se att samtliga flygningar med SAIL tycks ha ställts.Ingen av de nio EI-registrerade maskinerna har flugit sen tisdag eftermiddag. Samtliga tycks stå, antingen i Köpenhamn eller i Stockholm.Har den personalen sagts upp?Vilka regler gäller för anställda i Irland?Klicka för att utvidga...
Jag skulle väl tro att flightdeck och kabin är anställda i UK och Spanien.
 
Inte sett någon CRJ från Cityjet? på Flightradar24 heller sedan 18mars. De borde ju rent storleksmässigt vara klart bäst att använda, men de prioriterar väl riktiga SAS men all rätt.
 
Scanwing skrev:Inte sett någon CRJ från Cityjet? på Flightradar24 heller sedan 18mars. De borde ju rent storleksmässigt vara klart bäst att använda, men de prioriterar väl riktiga SAS men all rätt.Klicka för att utvidga...
Däremot tycks Regional Jet flyga en del med några ATR-er.



edit: Eller Xfly - eller vad de heter just idag...
 
Jag fick höra på lite omvägar idag att kabinanställda i Danmark för SAS inte är permiterade.

Enligt ett avtal mellan Danska Regeringen, SAS och CAU (3mån) så slipper SAS betala in pensionsinbetalningar för CC.

CC kommer vara tillgängliga för SAS och schedulerade i standby. Deras schema kommer nu veckovis istället för månadsvis.

Det verkar vara en bra lösning för alla parter som läget är nu.



Som sagt det var på omvägar så jag vet inte hur sant det är.
 
Ricci skrev:Jag fick höra på lite omvägar idag att kabinanställda i Danmark för SAS inte är permiterade.Enligt ett avtal mellan Danska Regeringen, SAS och CAU (3mån) så slipper SAS betala in pensionsinbetalningar för CC.CC kommer vara tillgängliga för SAS och schedulerade i standby. Deras schema kommer nu veckovis istället för månadsvis.Det verkar vara en bra lösning för alla parter som läget är nu.Som sagt det var på omvägar så jag vet inte hur sant det är.Klicka för att utvidga...
Känns inte det som dyrare än permittering? Facket vann?
 
Dansk kabinpersonal lär vara dyrare att behålla än den svenska.
 
gjohansson skrev:Känns inte det som dyrare än permittering? Facket vann?Klicka för att utvidga...
Nja, har nu hört nu igen att det är en semi-permittering, pensionsinbetalningar att utebli och det är 3 månaders avtal.

Men som sagt det är 3:e hands info så ta det med en nypa salt.
 
Ricci skrev:Nja, har nu hört nu igen att det är en semi-permittering, pensionsinbetalningar att utebli och det är 3 månaders avtal.Men som sagt det är 3:e hands info så ta det med en nypa salt.Klicka för att utvidga...
Förstår inte riktigt vad du menar men det kommer väl kanske klarare upplysningar sen då
 
Svenska regeringens åtgärd med korttidsarbete 60% lär ju inte vara tillräckligt för ett företag som SAS

som nästan helt saknar inkomster, nästan alla planen står väl på backen, plus att återbetalning av biljetter också tömmer kassan.
 
Pressrelease specifikt för Danmark





March 21, 2020 16:56

SAS har i Danmark stillet næsten alle fly på jorden. Det betyder, at der reelt set ikke er meget arbejde tilbage at udføre. Derfor gør SAS nu brug af den danske hjælpepakke og sender omkring 3.500 medarbejdere midlertidigt hjem.



SAS har i Danmark ca. 4.200 ansatte.

SAS iværksætter regeringens hjælpepakke - SAS
 
Homer skrev:Svenska regeringens åtgärd med korttidsarbete 60% lär ju inte vara tillräckligt för ett företag som SASsom nästan helt saknar inkomster, nästan alla planen står väl på backen, plus att återbetalning av biljetter också tömmer kassan.Klicka för att utvidga...




Se där



Den senaste veckan har kritiken tilltagit nästan varje dag både från oppositionen och företagarorganisationer om att regeringen gör för lite för det svenska näringslivet i corona-krisen.

Men nu ger regeringen och dess stödpartier centerpartiet och liberalerna svar på tal.



Regeringen inför generösare regler för korttidspermitteringar för att sänka kostnaderna för utsatta företag. Kostnaderna ska sjunka och staten ska ta stora delar av kostnaderna. Företagen får utökade möjligheter att korttidspermittera personal. Korttidspermitteringarna ska kunna gå upp till 80 procent av arbetstiden. Detta gäller i tre månader från och med maj.

Enligt det tidigare förslaget kunde företagen låta personalen gå ned 60 procent i arbetstid.



– Det vi går fram med nu sänker kostnaderna väldigt mycket, säger Mats Persson.

Som också säger att det inte är aktuellt med korttidspermittering på 100 procent då det skulle innebära att

företag skulle tjäna pengar på en sådan lösning, alltså få mer av staten än vad en medarbetare kostar.



Nya regler för korttidspermitteringar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio





 
Back
Top