Senaste nytt

SAS permitterar kabinpersonal och piloter

D

Deleted member 30163

Guest
Eh. När den skrevs var det 100 piloter det handlade om. Sas har betydligt mer än 200 piloter.
Op citerade norska medier, man pratar oftast om det som ligger nära. SAS har 200 anställda i Norge, det är vad jag tror jag sitter inte med sanningen, men eftersom många här jobbar på SAS vet dom säkert mer
 

mha321

Medlem
Op citerade norska medier, man pratar oftast om det som ligger nära. SAS har 200 anställda i Norge, det är vad jag tror jag sitter inte med sanningen, men eftersom många här jobbar på SAS vet dom säkert mer
Menar du att sas bara skulle ha 200 piloter I Norge? Så sent som för ett år sedan gick ju nästan 550 norska sas piloter ut i strejk - nu kan ju 350st ha avslutat sin anställning sedan dess, men det låter mycket.
 

chazzie

Medlem
Riktigt tråkigt men förmodligen enda sättet att överleva alls... Facken kommer att få sina kassakistor kraftigt urgröpta skulle jag tro, då otroligt många yrken också som påverkas av situationen.
 
Riktigt tråkigt men förmodligen enda sättet att överleva alls... Facken kommer att få sina kassakistor kraftigt urgröpta skulle jag tro, då otroligt många yrken också som påverkas av situationen.
Hur menar du att facken får kassorna urgröpta? Jag har dålig koll på Norge och Danmark men i Sverige drabbar ju inte det här fackförbundens kassor? Eller?
 
Man ska inte glömma att permitteringen och pausad verksamhet är ett led i att trigga krisstöd från regeringen. Jag är helt säker på att detta görs i samråd med regeringen, men jag kan självklart ha fel... :)
 

chazzie

Medlem
Hur menar du att facken får kassorna urgröpta? Jag har dålig koll på Norge och Danmark men i Sverige drabbar ju inte det här fackförbundens kassor? Eller?

Man ska inte glömma att permitteringen och pausad verksamhet är ett led i att trigga krisstöd från regeringen. Jag är helt säker på att detta görs i samråd med regeringen, men jag kan självklart ha fel... :)

SVT: Januaripartierna håller pressträff om nya budgetåtgärder

I krispaketet ingår ett permitteringsförslag där arbetsgivarens kostnader minskar med hälften, där den anställde får 90 procent av lönen och där staten står för mellanskillnaden. Förslaget börjar gälla från i dag och syftar till att rädda jobb. (TT)

Om du inget stöd kommer från regeringshåll så lär väl samtliga permitterade ha rätt till A-kasseersättning från fackförbunden, det är väl inget som de har ställt för normalt, att en så stor andel blir utan ordinarie lön, men om regeringen steppar upp så bör ju påverkan bli minimal, ja.
 
Toppen