Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Ser ännu mer fram emot Business nu efter hemresa från Malaga i helgen. Som frekvent SAS-resenär kan jag konstatera att den här flygningen sammantaget var under SAS normala standard. Jag har genomfört flera resor tidigare med SAS Connect som upprätthållit i princip SAS nivå, men inte den här gången. Först bussgate (inget som SAS kan hållas ansvarig för) som innebar att förmånen till boarding efter prioritet uteslöts. 12 min vänta i ett utrymme som översteg 25 grader innan ombordstigning på bussen. Därefter i luften lämnades dagens Plus-låda ut punktligt, men dryckesvagnen dröjde därefter närmare en kvart. Efter upplevelsen med bussgate så var detta okänsligt av ombordpersonalen. Det är känt för mig att tre drycker alkohol ingår i Plus på vissa destinationer. Att hålla kolla på detta har skötts diskret, medan den här gången fördes ett tydligt protokoll mitt framför näsan på oss i Plus-kabinen vilket kändes påträngande. Dessutom en besättning som uppvisade en nivå på engelska-kunskaper som understeg europeiska flygbolags genomsnitt. Beröm till information från kaptenen som var klart och tydligt och relevant. Som helhet kom dock flygningen inte upp till SAS-standard den här gången. Givetvis ingen skillnad på oturen att få bussgate ibland även med Business, men förhoppningsvis hade ett glas vatten kunnat presterats snabbare.
 
Ser ännu mer fram emot Business nu efter hemresa från Malaga i helgen. Som frekvent SAS-resenär kan jag konstatera att den här flygningen sammantaget var under SAS normala standard. Jag har genomfört flera resor tidigare med SAS Connect som upprätthållit i princip SAS nivå, men inte den här gången. Först bussgate (inget som SAS kan hållas ansvarig för) som innebar att förmånen till boarding efter prioritet uteslöts. 12 min vänta i ett utrymme som översteg 25 grader innan ombordstigning på bussen. Därefter i luften lämnades dagens Plus-låda ut punktligt, men dryckesvagnen dröjde därefter närmare en kvart. Efter upplevelsen med bussgate så var detta okänsligt av ombordpersonalen. Det är känt för mig att tre drycker alkohol ingår i Plus på vissa destinationer. Att hålla kolla på detta har skötts diskret, medan den här gången fördes ett tydligt protokoll mitt framför näsan på oss i Plus-kabinen vilket kändes påträngande. Dessutom en besättning som uppvisade en nivå på engelska-kunskaper som understeg europeiska flygbolags genomsnitt. Beröm till information från kaptenen som var klart och tydligt och relevant. Som helhet kom dock flygningen inte upp till SAS-standard den här gången. Givetvis ingen skillnad på oturen att få bussgate ibland även med Business, men förhoppningsvis hade ett glas vatten kunnat presterats snabbare.

Det här låter ju framförallt som ett crew-/personlighetsproblem, och frågan är om det verkligen skulle ha blivit så mycket högre servicenivå med just dessa personer (och på denna dag, kan ju vara humörberoende) även om det funnits Business class ombord. Risken är väl att om det finns Business (och man kanske betalat ett högre pris för det), så har man även något högre förväntningar, så då kan besvikelsen bli ännu större.
 
Kanske avhandlats redan, men tror ni FlyPremium kommer gälla som förr, att det räcker med den lägre nivån för Europa-flighter? Eller kommer man behöva 200k+nivån för att boka t ex ARN-LHR i business men betala poäng för Go?
 
...

Jag sitter förresten just nu i en skön Delta lounge efter en mycket trevlig flight i domestic First med just Delta. ...
Just där sitter du väl iofs inte för att du flög first med Delta utan troligen tack vare Amex plat?
Delta first domestic serverar bara chips och sprit typ, om det inte är riktigt långa inrikesflyg. Och inrikesloungen har inget att göra med resan.
Men jag håller med, vore kul om SAS spottade upp sig!
 
Kanske avhandlats redan, men tror ni FlyPremium kommer gälla som förr, att det räcker med den lägre nivån för Europa-flighter? Eller kommer man behöva 200k+nivån för att boka t ex ARN-LHR i business men betala poäng för Go?
Kolla typ sida 20-21 i denna tråd för lite diskussion kring detta, men ingen vet ju med säkerhet.
 
Just där sitter du väl iofs inte för att du flög first med Delta utan troligen tack vare Amex plat?
Delta first domestic serverar bara chips och sprit typ, om det inte är riktigt långa inrikesflyg. Och inrikesloungen har inget att göra med resan.
Men jag håller med, vore kul om SAS spottade upp sig!
IMG_6518.jpeg


Delta F var det och mitt valda kött, mört och saftigt, smakade väldigt bra tack.
 
Visa bifogad bild 164405

Delta F var det och mitt valda kött, mört och saftigt, smakade väldigt bra tack.
Det ser nice ut (och är väl på en av de längre inrikes-rutterna). Jepp, delta F är inte alls otrevligt ;)

Du skrev "sitter i loungen" i inlägget, men jag inser nu att maten du pratade om var från flyget och inte loungen som jag trodde. Och att det var ett inlägg typ 10 sidor bakåt, så inget att tjafsa om nu!
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Ser ännu mer fram emot Business nu efter hemresa från Malaga i helgen. Som frekvent SAS-resenär kan jag konstatera att den här flygningen sammantaget var under SAS normala standard. Jag har genomfört flera resor tidigare med SAS Connect som upprätthållit i princip SAS nivå, men inte den här gången. Först bussgate (inget som SAS kan hållas ansvarig för) som innebar att förmånen till boarding efter prioritet uteslöts. 12 min vänta i ett utrymme som översteg 25 grader innan ombordstigning på bussen. Därefter i luften lämnades dagens Plus-låda ut punktligt, men dryckesvagnen dröjde därefter närmare en kvart. Efter upplevelsen med bussgate så var detta okänsligt av ombordpersonalen. Det är känt för mig att tre drycker alkohol ingår i Plus på vissa destinationer. Att hålla kolla på detta har skötts diskret, medan den här gången fördes ett tydligt protokoll mitt framför näsan på oss i Plus-kabinen vilket kändes påträngande. Dessutom en besättning som uppvisade en nivå på engelska-kunskaper som understeg europeiska flygbolags genomsnitt. Beröm till information från kaptenen som var klart och tydligt och relevant. Som helhet kom dock flygningen inte upp till SAS-standard den här gången. Givetvis ingen skillnad på oturen att få bussgate ibland även med Business, men förhoppningsvis hade ett glas vatten kunnat presterats snabbare.
du har tur som kom hem - sitter just nu på Malaga flygplats och väntar på mitt flyg,
lite småkaotisk efter dagens power outage tom snack om undantagstillstånd
 
Toppen