Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Då betalar jag gärna inträdet själv! 300 kan jag gå med på för en extra bit mat och avkoppling.

Eco-biljett där man kan skräddarsy resan själv med alla de extra faciliteter som finns i dagens Plus är jag positiv till - så är det på Norwegian och vissa Charterbolag. Då blir det också fritt för den anställde att välja och vraka fritt och betala själv om företaget bara betalar Eco.

Kaffe till alla hoppas jag kommer finnas kvar, det är viktigt!
Väldigt mkt prat från din sida om Norwegian.

Sen pratar du också på om alla tillval du gärna vill betala extra för.

Personligen ser jag hellre att allt det är inkluderat i en riktig business och är tills vidare glad över förändringen. Du kan ju i lugn och ro fortsätta välja charter och Norwegian. Då slipper du också champagnen. Antar att du väljer à la carterestauranger vid lunchen också även om det kostar 4x så mkt totalt.

Jodå, jag har provat både Norwegian, SAS, Lufthansa och några andra flygbolag så jag vet. Lufthansa var nog det dyraste, där man i Eco inte ens kunde beställa en ordentlig frukost ens om man var villig att betala en slant för det och var tvungen att betala för kaffet. På det flyget var mellanskillnaden Biz-Eco 3,5 gånger dyrare. SAS biljetter var i regel långt billigare men högre än LCC och hade alltid kaffe samt erbjöd frukost som tillval på morgonflyg.

Norwegian hade billigt pris, men all servering ombord kostade ocker.

Jag som bor i landet Lagom har alltid gillat mellantinget, dvs SAS.

Men flygbolag är ingenting man kan välja själv, det styrs av både tid, pris och ort. Samt antal mellanlandningar.
Det är väl i högsta grad valfrihet att välja flygbolag själv. Sen att du kanske har särskilda önskemål som bara Norwegian kan tillhandahålla är ju isf din sak. ;)

IMG_6560.jpeg

Det har gått utmärkt i alla år med Champagne och drinkar och de har aldrig begränsat det till bara tre enheter med mitt EBD ;-)

Jag tror kanske Egypt Air hade passat alldeles utmärkt för Dig, garanterat alkoholfritt, halalslaktat och passar din lägre prisklass. De har ganska stort nätverk också. Skönt det finns alternativ för alla :)

IMG_6561.jpeg

Skål igen alla, fjärde glaset Charles Heidsieck och en Baileys till desserten!

Tro mig, Business är väldigt lönsamt för flygbolag, och möjliggör lägre priser i andra klasser.
Absolut men det finns väl en anledning till varför det togs bort från första början för x antal år sedan? Det var väl knappast pga för hög lönsamhet. Long haul är ju en helt annan sak och det är klart att om det är en förutsättning för JV kan det hämtas in på annat sätt men att intraeuropabusiness i sig skulle vara så lönsamt 2025 tvivlar jag på.
Hursomhelst skall det bli mycket intressant att se hur denna satsning faller ut. Att det kommer vara ett antal till/från LHR/CDG/AMS/CPH är det nog ingen tvekan om. Dock är ju frågan hur många som vill slanta upp i början på juni från Arlanda till Antalya….

Personligen tycker jag det här ska bli spännande att följa hur SAS lyckas med
sin Business class produkt - flyger ett par ggr per år CPH - ATH och där jag tycker Aegean Business class är långt mycket bättre produkt än SAS Plus.

Har en del flyg CPH - AGP och där tycker jag SAS Plus är en trevligare produkt jämfört med alternativen som finns tex Norwegian direkt eller mellanlandning i Europa.

Hoppas SAS lyckas med produkten, det kommer nog bero på sträcka där pris/kvalité/konkurrens kommer att vara avgörande. För egen del ser jag framemot att testa SAS Business class. Kul med lite ändring!
Aegean business är en bra produkt att kopiera som en startpunkt.

SAS måste ju också förhålla sig till marknadspriserna för Business class inom Europa. Några exempel ARN-MAD t&r i juli:
Brussels ca 5500 kr
Lufthansa ca 5800 kr
Swiss ca 6000 kr
TAP ca 6700 kr
Iberia ca 7200 kr
KLM ca 7200 kr
AF ca 7600 kr

Det är ungefär på dessa prisnivåer det ligger även till andra ställen i Europa. Tror SAS kommer ligga i den övre delen ihop med AFKLM.

Visa bifogad bild 164291

Det har gått utmärkt i alla år med Champagne och drinkar och de har aldrig begränsat det till bara tre enheter med mitt EBD ;-)

Jag tror kanske Egypt Air hade passat alldeles utmärkt för Dig, garanterat alkoholfritt, halalslaktat och passar din lägre prisklass. De har ganska stort nätverk också. Skönt det finns alternativ för alla :)

Visa bifogad bild 164292
Skål igen alla, fjärde glaset Charles Heidsieck och en Baileys till desserten!
Champagne och Bacon passar också bra...

Alkohol bör man nog avstå ifrån om man ska flyga, den bryts ner långsammare på höga höjder och är man onykter kanske man inte klarar evakueringen så bra om det skulle vara nödvändigt.

Dessutom är fylleri ombord en stor säkerhetsrisk, därav ransoneringen på max tre drinkar per person.

Jag hoppas att man i framtiden håller en mer restriktiv syn på alkohol, speciellt på flyg till semesterorter.
Tror iofs att max tre drinkar per skalle har sin grund och botten i svensk alkohollagstiftning att göra och inget med säkerheten att göra. Om du tänker efter, ett vinglas på flyget är ju som ett halvt (och knappt det) vinglas på en normal restaurang och skulle knappast kalla ett glas vin för fylleri

SAS måste ju också förhålla sig till marknadspriserna för Business class inom Europa. Några exempel ARN-MAD t&r i juli:
Brussels ca 5500 kr
Lufthansa ca 5800 kr
Swiss ca 6000 kr
TAP ca 6700 kr
Iberia ca 7200 kr
KLM ca 7200 kr
AF ca 7600 kr

Det är ungefär på dessa prisnivåer det ligger även till andra ställen i Europa. Tror SAS kommer ligga i den övre delen ihop med AFKLM.

Jag drömmer fortfarande om när Plus just hade introducerats och man kunde få ARN-MAD t/r för strax över 2000 kr, med helt fritt val ur serveringsvagnen, fullt flexibel/återbetalningsbar biljett, och 10000 poäng intjänade.....

Men som sagt var, Business är säker bra för SAS, men inte för mig.

God morgon från SAS loungen i CPH. Utmärkt form efter god middag och några timmars sömn med lie-flat.

Jag saknar också 10k poäng till medelhavet. Knappast aktuellt igen men det naturliga är väl ändå att SAS höjer både intjäningen och awardpriset för denna nygamla finare produkt?

Toppen