Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Ja, och det kommer antagligen vara fler jobbresor som är möjliga att göra i Eco Flex än i Plus. Plus har ju likafullt varit en separat premiumkabinklass högre än Go/economy, vilket gör att alla resepolicies som har "economy only" eller liknande har flaggat Plus som brott mot resepolicyn, men antagligen kommer Eco Flex inte flaggas automatiskt på samma sätt.
Men sen tillkommer diverse tillval som Lounge och mat som kommer att kosta extra.

En tom plats är en kostnad och den kostnaden måste kunderna betala för eftersom det är en del av affärsidén att erbjuda tomma platser för de som åker i Business. Sen försvinner Plus-biljetterna som var rätt så billiga och som SAS sålde många av på en del flighter.

Om inte Business blir snordyrt (säg att de tredubblar dagens Plus-priser), så lär även ekonomi-resenärerna känna av höjda priser.
Jag tror du inte riktigt känner till hur flygbiljetter fungerar. För att täcka intäktsbortfallet för en tom stol i mitten behöver brevid varande stolar ta in 50% av mer intäkter var.

Säg att SAS i dagens läge drar in 700kr på en plus-stol efter alla skatter och avgifter. Från det skall man sedan ta ut kostnaden för allt passageraren konsumerar eller kostar under hela resan. Säg att SAS har kvar 500kr i rent täckningsbidrag, dvs ”vinsten” på att sälja just exakt den stolen. Så för att det ska löna sig för SAS med att ha stolen tom mellan två business (istället för tre Plus), så behöver täckningsbidraget för en business stol vara 751kr.
Räkna dubbel kostnad för KSV (mat, bubbel, service) och vi kommer till en fare på 1151kr istället för 700. Lägg på skatter och avgifter, och du har en prislapp på 2000-2200kr för business, istället för 1600kr.
Så 27% högre biljettpris till konsument ger breakeven för SAS. Inte tredubbelt.

Tro mig, Business är väldigt lönsamt för flygbolag, och möjliggör lägre priser i andra klasser.

Exemplet är räknat på en t/r ARN-LHR i Plus Smart/Plus Pro. Finns säkert massor med smågrejer jag missat, speciellt kring skatter och avgifter.

Jag tror du inte riktigt känner till hur flygbiljetter fungerar. För att täcka intäktsbortfallet för en tom stol i mitten behöver brevid varande stolar ta in 50% av mer intäkter var.

Säg att SAS i dagens läge drar in 700kr på en plus-stol efter alla skatter och avgifter. Från det skall man sedan ta ut kostnaden för allt passageraren konsumerar eller kostar under hela resan. Säg att SAS har kvar 500kr i rent täckningsbidrag, dvs ”vinsten” på att sälja just exakt den stolen. Så för att det ska löna sig för SAS med att ha stolen tom mellan två business (istället för tre Plus), så behöver täckningsbidraget för en business stol vara 751kr.
Räkna dubbel kostnad för KSV (mat, bubbel, service) och vi kommer till en fare på 1151kr istället för 700. Lägg på skatter och avgifter, och du har en prislapp på 2000-2200kr för business, istället för 1600kr.
Så 27% högre biljettpris till konsument ger breakeven för SAS. Inte tredubbelt.

Tro mig, Business är väldigt lönsamt för flygbolag, och möjliggör lägre priser i andra klasser.

Exemplet är räknat på en t/r ARN-LHR i Plus Smart/Plus Pro. Finns säkert massor med smågrejer jag missat, speciellt kring skatter och avgifter.
400 kr extra kanske jag kan ställa upp på, även om jag hellre skulle vilja ha en ekonomibiljett där man kan välja till extra, valfria, faciliteter. Fasttrack, Lounge, mat, priority skulle jag gärna vilja ha medan champagne och ombokningsmöjlighet skulle jag kunna vara utan.

Men sen tillkommer diverse tillval som Lounge och mat som kommer att kosta extra.

Javisst, jag säger inte att Eco Flex kommer vara samma som Plus (och antagligen kommer Eco Flex vara rätt så dyrt), bara att det kommer vara möjligt för fler som reser inom jobbet att boka Eco Flex än Plus, så därför är det fördelaktigt för SAS. Att det är just fast track och same day change som ingår som förmåner och inte lounge och mat ombord (som lättare kan ses som "onödig lyx") gör det också lättare att motivera valet av den biljettypen gentemot billigaste Eco.

Personligen så tror jag att dessa förändringar med ändring från Plus till Business inom Europa och allt som följer med det kommer vara nästan till 100% negativt för mig, men nu är ju inte mina preferenser och behov det som driver SAS affärsbeslut, så det kan nog potentialt bli bra för bolaget som helhet.

Lounge betalar nog få företag för åt sina anställda ifall de har policy som kräver Eco-biljett.
Dessa tillval är helt frivilliga.
Då betalar jag gärna inträdet själv! 300 kan jag gå med på för en extra bit mat och avkoppling.

Eco-biljett där man kan skräddarsy resan själv med alla de extra faciliteter som finns i dagens Plus är jag positiv till - så är det på Norwegian och vissa Charterbolag. Då blir det också fritt för den anställde att välja och vraka fritt och betala själv om företaget bara betalar Eco.

Kaffe till alla hoppas jag kommer finnas kvar, det är viktigt!

Last edited:
Super, då är ju problemet löst.
SAS säljer tillgång till Fast Track och Lounge, och du kan köpa eller förbeställa mat ombord.
Även för Economy-biljetter.
Bara jag slipper betala för kaffet så. Gratis kaffe till alla på SAS-flyg är det bästa med dem.

Samt att man kan uppgradera måltiden ett snäpp för nån eller ett par hundra. Varma måltider som man blir mätt av och lite tillbehör som sallad och nån god kaka.

Last edited:
Det låter som om vi måste räkna med att SAS-biljetter kommer att bli dyrare i framtiden och att tiden med SAS lågprisflyg snart är förbi.
Det låter på dina resonemang som att du kan fortsätta flyga Norwegian eller någon annan LCC. Jag och många andra tycker det är utmärkt att det äntligen blir tydlig differentiering mellan erbjudandena på marknaden och att inte alla springer åt samma håll. Vad gäller priserna så kommer vi säkert se väldigt olika skillnader mellan ECO och C, precis som man redan gör med LH och andra som har C-klass. Ibland skiljer det flera tusen, ibland kan man hitta C-biljett som bara ligger några hundra över ECO. Vilket även gäller GO/PLUS idag.

Toppen