Jag tror du inte riktigt känner till hur flygbiljetter fungerar. För att täcka intäktsbortfallet för en tom stol i mitten behöver brevid varande stolar ta in 50% av mer intäkter var.
Säg att SAS i dagens läge drar in 700kr på en plus-stol efter alla skatter och avgifter. Från det skall man sedan ta ut kostnaden för allt passageraren konsumerar eller kostar under hela resan. Säg att SAS har kvar 500kr i rent täckningsbidrag, dvs ”vinsten” på att sälja just exakt den stolen. Så för att det ska löna sig för SAS med att ha stolen tom mellan två business (istället för tre Plus), så behöver täckningsbidraget för en business stol vara 751kr.
Räkna dubbel kostnad för KSV (mat, bubbel, service) och vi kommer till en fare på 1151kr istället för 700. Lägg på skatter och avgifter, och du har en prislapp på 2000-2200kr för business, istället för 1600kr.
Så 27% högre biljettpris till konsument ger breakeven för SAS. Inte tredubbelt.
Tro mig, Business är väldigt lönsamt för flygbolag, och möjliggör lägre priser i andra klasser.
Exemplet är räknat på en t/r ARN-LHR i Plus Smart/Plus Pro. Finns säkert massor med smågrejer jag missat, speciellt kring skatter och avgifter.