Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Om prissättningen på 70 000 poäng t.o.r. i business till Europa stämmer så är ju en partneraward billigare i business än en ren SAS-award, vilket väl är lite oväntat? Flyger man t.ex. med SAS till Frankrike och hem med Air France så blir det en billigare biljett (60 000 poäng) än att flyga med SAS både dit och hem.
 
Vad är JV?

Ger det mer pengar än betalande kunder?
"Ett joint venture innebär att flygbolagen kan samarbeta om biljettpriser, tidtabeller och andra strategier, vilket i praktiken innebär en nära samordning av deras verksamhet på den specifika marknaden.

För SAS skulle ett sådant samarbete innebära en stor fördel, då det skulle kunna förbättra deras intäkter på transatlantiska rutter."

Text från: https://www.chatflights.se/post/delta-och-sas-inleder-codeshare-avtal-och-fordjupar-samarbetet
 
Det ger bättre betalande kunder. Att tappa hypotetiskt 2/3 av en A320NEO av point-to-point trafik ARN-CPH per dag till Norwegian är småpotatis i jämförelse.
Det låter som om vi måste räkna med att SAS-biljetter kommer att bli dyrare i framtiden och att tiden med SAS lågprisflyg snart är förbi.
 
Last edited:
Utveckla gärna.
En tom plats är en kostnad och den kostnaden måste kunderna betala för eftersom det är en del av affärsidén att erbjuda tomma platser för de som åker i Business. Sen försvinner Plus-biljetterna som var rätt så billiga och som SAS sålde många av på en del flighter.

Om inte Business blir snordyrt (säg att de tredubblar dagens Plus-priser), så lär även ekonomi-resenärerna känna av höjda priser.
 
120 säten är mycket som går till spillo.
På 15 flighter en dag är det mindre än 5% av platserna.
SAS har inte 95% beläggningsgrad idag så vad är problemet. De reser redan med tomma stolar och nu kommer dessa bli allokerade till de som flyger Business.

Joint Venture med AF/KLM/Delta (är Virgin också med?) är värt ofantligt mycket mer pengar än att fylla upp några tomma stolar.

En av de största anledningarna till att SAS bytte allians är för att Star Alliance JV över Atlanten inte lät SAS vara med.

I en perfekt värld har man 100% beläggning på sina flighter, men inte ens Ryanair, Wizz och andra Low Cost bolag är nära den utopin, så att tro att SAS skulle nå dit är helt orimligt.
 
Om inte Business blir snordyrt (säg att de tredubblar dagens Plus-priser), så lär även ekonomi-resenärerna känna av höjda priser.
Om de tar bort 1/3 av platserna på de rader som idag är plus, så behöver de inte tredubbla för att kompensera. De behöver höjas 50%.

En del kommer också tas in på economy flex som ju inte finns idag. Den är också för de som inte längre flyger plus. Därmed behöver de inte faktiskt höja med 50% ens. Faktum är att rätt många jobb resenärer kommer hamna i economy flex snarare än business pga rese policy.

Det behöver inte påverka dagens economy resenärer överhuvudtaget.
 
Om de tar bort 1/3 av platserna på de rader som idag är plus, så behöver de inte tredubbla för att kompensera. De behöver höjas 50%.

En del kommer också tas in på economy flex som ju inte finns idag. Den är också för de som inte längre flyger plus. Därmed behöver de inte faktiskt höja med 50% ens. Faktum är att rätt många jobb resenärer kommer hamna i economy flex snarare än business pga rese policy.

Det behöver inte påverka dagens economy resenärer överhuvudtaget.
Med Flex och diverse trevliga tillval som Lounge så blir det nästan som Plus. Sen vore det trevligt om man kunde på uppgradera till finare måltid (trerätters varm som finns på vissa Charterbolag) om flygningen är längre än 2,5 timme.
 
Faktum är att rätt många jobb resenärer kommer hamna i economy flex snarare än business pga rese policy.

Ja, och det kommer antagligen vara fler jobbresor som är möjliga att göra i Eco Flex än i Plus. Plus har ju likafullt varit en separat premiumkabinklass högre än Go/economy, vilket gör att alla resepolicies som har "economy only" eller liknande har flaggat Plus som brott mot resepolicyn, men antagligen kommer Eco Flex inte flaggas automatiskt på samma sätt.
 
Toppen