Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Vi kan nog.anta att SAS har räknat på det.och kommit fram till att de kommer få intäkter på businesstolarna som överstiger alternativkostnaden i form av färre stolar till salu.

Rätt eller fel så är.vi nog ganska många som inte ser Norwegian som ett alternativ även om de skulle vara billigare
Jo, men om man allt oftare måste byta i Köpenhamn för att flyga ut i Europa så behövs alla platser på ARN-CPH mer än nånsin för att alla ska kunna komma ut i världen.
 
Jag misstänker att det inte kommer vara så stort problem med de tomma mittsätena, för jag tror inte man kommer ha lika bra åtgång på dessa biljetter som på plus. Så det är knappast 6-10 rader Business som vi ska förvänta oss, utan kanske 3-4, dvs 6-8 tomma säten. Är det ingenting? Nej. Är det värt det för SAS för dyrare biljetter (bättre marginal?) och tillgång till JV med de stora spelarna? Högst troligtvis.
Vardagar har SAS 15 avgångar ARN-CPH, helgerna ungefär hälften. Givet 4 rader business på alla, så tappar SAS 120 säten de hade kunnat fylla på en vardag. Inte ens en hel A320NEO.

Jo, men om man allt oftare måste byta i Köpenhamn för att flyga ut i Europa så behövs alla platser på ARN-CPH mer än nånsin för att alla ska kunna komma ut i världen.
Sen är det nog mest intercontinentala/widebody flyg som folk kommer att byta till i CPH, inte så mycket resten av Europa. En del, men det är knappast SAS strategi. Och SAS fyller hellre sina plan med folk som byter till långflyg, så ifall Norwegian plockar lite slattar i form av point-to-point, så får det väl vara så.
 
Utdrag från insideflyer artikeln :)



Visa bifogad bild 164272

Fast det där är ju en lite lustig formulering. Först säger de att "det inte blir några förändringar" för att sen säga att man kommer kunna boka Business intra-Europa för economy-poäng om man har högsta nivån i FlyPremium. Om det verkligen skulle krävas högsta nivån (200k poäng) så är det ju en ganska signifikant försämring. Det är väl knappast någon som tvivlat på att det skulle funka om man har högsta nivån, men förhoppningsvis så går det även med en lägre nivå än så då det räcker med 50k poäng för att boka Plus till Go-pris nu.
Eftersom de nu anser att det är en bättre produkt, så är det väl kanske rimligt med en något högre nivå, men inte hela vägen till 200k. Det blir ju då avsevärt fler som inte kommer upp i någon nivå där de kan använda FlyPremium alls så kommer bli svårare för SEB kort att motivera folk att skaffa Mastercard Premium.

Min gissning är väl dock att det inom kort kommer komma en uppdatering av villkoren för FlyPremium så att nivån kopplas till spend på kortet istället för totalt intjänade poäng. Nuvarande modell är ju lite udda då det räcker att göra ett köp i månaden för att få sina minst 6k nivåpoäng per år och kunna använda FlyPremium även om alla andra poäng kommer från andra källor.
 
Jo, men om man allt oftare måste byta i Köpenhamn för att flyga ut i Europa så behövs alla platser på ARN-CPH mer än nånsin för att alla ska kunna komma ut i världen.
Nu flyger jag inte varje vecka, men det är väldigt sällan det är helt fullt på dessa flighter, har seatblock på säkert 90% av flighterna.

Det kommer inte heller vara 10 rader Business som standard, utan betydligt färre.

Kan AF, KLM, BA, LH, LX, AY mfl få ekonomi i detta så lär möjligheten även finnas för SAS.
 
Fast det där är ju en lite lustig formulering. Först säger de att "det inte blir några förändringar" för att sen säga att man kommer kunna boka Business intra-Europa för economy-poäng om man har högsta nivån i FlyPremium. Om det verkligen skulle krävas högsta nivån (200k poäng) så är det ju en ganska signifikant försämring. Det är väl knappast någon som tvivlat på att det skulle funka om man har högsta nivån, men förhoppningsvis så går det även med en lägre nivå än så då det räcker med 50k poäng för att boka Plus till Go-pris nu.
Eftersom de nu anser att det är en bättre produkt, så är det väl kanske rimligt med en något högre nivå, men inte hela vägen till 200k. Det blir ju då avsevärt fler som inte kommer upp i någon nivå där de kan använda FlyPremium alls så kommer bli svårare för SEB kort att motivera folk att skaffa Mastercard Premium.

Min gissning är väl dock att det inom kort kommer komma en uppdatering av villkoren för FlyPremium så att nivån kopplas till spend på kortet istället för totalt intjänade poäng. Nuvarande modell är ju lite udda då det räcker att göra ett köp i månaden för att få sina minst 6k nivåpoäng per år och kunna använda FlyPremium även om alla andra poäng kommer från andra källor.
Instämmer, jag tror man måste göra nåt för att lappa FlyPremiums "Plus"-nivå, som slutar funka på allt annat än inrikes och longhaul. Att höja intjäningskravet, och sedan slänga på Business intra-Norden och intra Europa? Eller kanske ändra så att man inte får Business för Economy, utan man får en fast poängrabatt?
 
Instämmer, jag tror man måste göra nåt för att lappa FlyPremiums "Plus"-nivå, som slutar funka på allt annat än inrikes och longhaul. Att höja intjäningskravet, och sedan slänga på Business intra-Norden och intra Europa? Eller kanske ändra så att man inte får Business för Economy, utan man får en fast poängrabatt?
Vid första anblick så tänkte jag att förändringen var riktigt dålig. Men efter att ha funderat så är plus på inrikes fortfarande prisvärt. Det är också ok på longhaul för att slippa Economy. Men just på Europaresor gör det inte så mycket för min del. Poängkostnaden är ganska hög för en så (ofta) kort resa jämfört med en longhaul plus.
 
Jag misstänker att det inte kommer vara så stort problem med de tomma mittsätena, för jag tror inte man kommer ha lika bra åtgång på dessa biljetter som på plus. Så det är knappast 6-10 rader Business som vi ska förvänta oss, utan kanske 3-4, dvs 6-8 tomma säten. Är det ingenting? Nej. Är det värt det för SAS för dyrare biljetter (bättre marginal?) och tillgång till JV med de stora spelarna? Högst troligtvis.
Vardagar har SAS 15 avgångar ARN-CPH, helgerna ungefär hälften. Givet 4 rader business på alla, så tappar SAS 120 säten de hade kunnat fylla på en vardag. Inte ens en hel A320NEO.


Sen är det nog mest intercontinentala/widebody flyg som folk kommer att byta till i CPH, inte så mycket resten av Europa. En del, men det är knappast SAS strategi. Och SAS fyller hellre sina plan med folk som byter till långflyg, så ifall Norwegian plockar lite slattar i form av point-to-point, så får det väl vara så.
120 säten är mycket som går till spillo.
 
120 säten är mycket som går till spillo.
Mycket enligt vem? 4,4% av maxcapacitet på 2700 stolar.
Ifall alla de säten skulle gå till Norwegian, skulle de inte ens fylla ett plan.

Jag skulle inte säga det är mycket. Och SAS verkar instämma. Och det är bara ett problem ifall alla avgångar har närmare 100% kabinfaktor, vilket vi redan vet inte stämmer.

Är det slösaktigt från ett miljöperspektiv? Potentiellt. Är det dåligt för SAS? Osannolikt.
 
Toppen