Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Har det gått att utläsa hur prisbilden kommer att se ut? Några år sedan jag åkte men LH-gruppen har ju ivf historiskt gått att få (från 2500-3000 i god tid/liten efterfrågan) till väldigt överkomligt pris medan AF/KLM såvitt jag sett är helt annorlunda. PLUS tycker jag också ofta varit hyfsat prisvärt.
 
En aktuell historia om mitt-platsen.

Flög plus idag, det är rätt luftigt i kabinen och jag och medresenären väljer 1A och 1C. 1C är inte så kul under boarding, så jag hoppar in i 1B och väntar där till alla boardat.

En resenär i kaptensuniform boardar, med en otrolig mängd väskor. Trycker in 2 av de i luckan ovanför oss, men den sista är en STOR rimova, så han ropar på flygvärdinna och ber henne hitta plats. Hon kommenterar att "it's a really big bag for a carry-on". Kaptenen kommenterar något med att han trodde det var "riktig business" han var bokad i och det därför borde vara OK.

Det känns som rätt taskig attityd och om han verkligen flyger för SAS är det ju totalt okunnigt att tro att det finns business intra-scand och att det då inte finns några begränsningar för carry-on varken i mått eller antal.

Sedan börjar han packa ur personliga grejer och lägger på 1C. Jag inser vad han tänker sig så jag gör mig beredd på att skicka honom till mitt-stolen. Flygvärdinnan vet dock att jag är i 1C och kommer över och frågar om det är OK att en kollega sitter där. Det hade han väl kunnat få om han uppfört sig, men nu känner jag mig inte generös utan svarar kort att det vill vi helst inte. Nä, svarar hon, han kan sitta på sin egen plats.
Helt förbluffad är jag - trodde att han kanske i sista minuten var inkastad på det här planet och platsen inte var hanterad i gate - men han förvisas till 2F, där det också är luftigt och tomt mittsäte.

Men när betalande statuskund ska flytta till mittsäte som man valt bort för en som redan har en plats med fritt mittsäte så har SAS satt nivån.
Undrar om kaptener kommer att tycka att 1B är OK även när det är "riktig business".?
 
En aktuell historia om mitt-platsen.

Flög plus idag, det är rätt luftigt i kabinen och jag och medresenären väljer 1A och 1C. 1C är inte så kul under boarding, så jag hoppar in i 1B och väntar där till alla boardat.

En resenär i kaptensuniform boardar, med en otrolig mängd väskor. Trycker in 2 av de i luckan ovanför oss, men den sista är en STOR rimova, så han ropar på flygvärdinna och ber henne hitta plats. Hon kommenterar att "it's a really big bag for a carry-on". Kaptenen kommenterar något med att han trodde det var "riktig business" han var bokad i och det därför borde vara OK.

Det känns som rätt taskig attityd och om han verkligen flyger för SAS är det ju totalt okunnigt att tro att det finns business intra-scand och att det då inte finns några begränsningar för carry-on varken i mått eller antal.

Sedan börjar han packa ur personliga grejer och lägger på 1C. Jag inser vad han tänker sig så jag gör mig beredd på att skicka honom till mitt-stolen. Flygvärdinnan vet dock att jag är i 1C och kommer över och frågar om det är OK att en kollega sitter där. Det hade han väl kunnat få om han uppfört sig, men nu känner jag mig inte generös utan svarar kort att det vill vi helst inte. Nä, svarar hon, han kan sitta på sin egen plats.
Helt förbluffad är jag - trodde att han kanske i sista minuten var inkastad på det här planet och platsen inte var hanterad i gate - men han förvisas till 2F, där det också är luftigt och tomt mittsäte.

Men när betalande statuskund ska flytta till mittsäte som man valt bort för en som redan har en plats med fritt mittsäte så har SAS satt nivån.
Undrar om kaptener kommer att tycka att 1B är OK även när det är "riktig business".?
Man blir ju lite bekymrad när en pilot inte kan se skillnad på olika siffror och bokstäver, såsom 1C och 2F. Det trodde jag behövdes för att kunna flyga? :cool:

Konversation på engelska gör att jag misstänker att det rörde sig om SAS Connect?
 
Lite mer info om vad som kommer:

 
Med risk för att låta gnällig tycker jag nedan är en tråkig försämring. Jag brukar oftare än jag äter mat ta lite snacks till min öl/mitt vin. Och barnen tar gärna lite godis efter maten.

Du skal dog være opmærksom på at du formodentlig ikke længere vil kunne kunne vælge “gratis” fra trolleyen med chokolade, smoothie og chips. Dette er i udgangspunktet ikke en del af hvad den kommende Business Class tilbyder, hvilket vi egentlig syntes er helt i orden. Uden at vi kunne få det bekræftet, så tænker vi at en rejsende i Business Class sagtens kan købe en pose chips fra buy onboard udvalget for Economy.
 
Med risk för att låta gnällig tycker jag nedan är en tråkig försämring. Jag brukar oftare än jag äter mat ta lite snacks till min öl/mitt vin. Och barnen tar gärna lite godis efter maten.

Du skal dog være opmærksom på at du formodentlig ikke længere vil kunne kunne vælge “gratis” fra trolleyen med chokolade, smoothie og chips. Dette er i udgangspunktet ikke en del af hvad den kommende Business Class tilbyder, hvilket vi egentlig syntes er helt i orden. Uden at vi kunne få det bekræftet, så tænker vi at en rejsende i Business Class sagtens kan købe en pose chips fra buy onboard udvalget for Economy.

Ja, det är verkligen en försämring.

Ledigt mittensäte kan väl vara trevligt, men är inte dealbreaker för mig, men jag väljer hellre fritt från övriga menyn än nån tveksam businessmåltid om den blir av liknande kvalitet som det man får på Lufthansa intra-Europa. Och hellre en chokladboll än champagne för mig.


Nu är jag ju dock inte riktigt målgruppen för Business. "Original-Plus" (som Plus var när det först infördes) med bra poängintjäning, fullt återbetalbar (alla typer av Plus) och fritt val ur vagnen, allt till ett ofta riktigt rimligt pris, var helt perfekt för mig och mina behov.
 
Ja, det är verkligen en försämring.

Ledigt mittensäte kan väl vara trevligt, men är inte dealbreaker för mig, men jag väljer hellre fritt från övriga menyn än nån tveksam businessmåltid om den blir av liknande kvalitet som det man får på Lufthansa intra-Europa. Och hellre en chokladboll än champagne för mig.


Nu är jag ju dock inte riktigt målgruppen för Business. "Original-Plus" (som Plus var när det först infördes) med bra poängintjäning, fullt återbetalbar (alla typer av Plus) och fritt val ur vagnen, allt till ett ofta riktigt rimligt pris, var helt perfekt för mig och mina behov.
Plus var riktigt bra i början, som jag skrivit många gånger. Glas-glas, duk på bordet, varm handduk, 3st Hedh Escalante praliner, fritt val ur vagnen, bra poängintjäning och ofta ledigt mittsäte.
 
Med risk för att låta gnällig tycker jag nedan är en tråkig försämring. Jag brukar oftare än jag äter mat ta lite snacks till min öl/mitt vin. Och barnen tar gärna lite godis efter maten.

Du skal dog være opmærksom på at du formodentlig ikke længere vil kunne kunne vælge “gratis” fra trolleyen med chokolade, smoothie og chips. Dette er i udgangspunktet ikke en del af hvad den kommende Business Class tilbyder, hvilket vi egentlig syntes er helt i orden. Uden at vi kunne få det bekræftet, så tænker vi at en rejsende i Business Class sagtens kan købe en pose chips fra buy onboard udvalget for Economy.

Jag kan delvis hålla med, men förstår att de vill renodla till två tydligt olika produkter. Det jag tror skulle vara mycket uppskattat är dock om man, eller i alla fall barn, får välja en sak från köpesortimentet som komplement. Där skulle man kunna vinna många "gratispoäng".
 
Jag skulle tro att SAS kommer att höja poängpriset för bonusresor i Europa för business jämfört med Plus. Jag har kikat på flera europeiska destinationer fr.o.m. i höst och inte på någon linje finns bokningsbara platser för vanliga bonusresor i plus/business.
 
Jag skulle tro att SAS kommer att höja poängpriset för bonusresor i Europa för business jämfört med Plus. Jag har kikat på flera europeiska destinationer fr.o.m. i höst och inte på någon linje finns bokningsbara platser för vanliga bonusresor i plus/business.

Om så sker så blir det även intressant att se vilka förändringar som kommer i Mastercard Premium FlyPremium.
Att kräva "business-nivå" på FlyPremium även på shorthaul bara för att det råkar ha samma namn låter väldigt hårt och skulle vara en avsevärd försämring av FlyPremium för väldigt många. Å andra sidan, om man inte ändrar nivån som är nu för "nivån över economy" på shorthaul så skulle det ju vara en viss förbättring.
 
Toppen