En aktuell historia om mitt-platsen.
Flög plus idag, det är rätt luftigt i kabinen och jag och medresenären väljer 1A och 1C. 1C är inte så kul under boarding, så jag hoppar in i 1B och väntar där till alla boardat.
En resenär i kaptensuniform boardar, med en otrolig mängd väskor. Trycker in 2 av de i luckan ovanför oss, men den sista är en STOR rimova, så han ropar på flygvärdinna och ber henne hitta plats. Hon kommenterar att "it's a really big bag for a carry-on". Kaptenen kommenterar något med att han trodde det var "riktig business" han var bokad i och det därför borde vara OK.
Det känns som rätt taskig attityd och om han verkligen flyger för SAS är det ju totalt okunnigt att tro att det finns business intra-scand och att det då inte finns några begränsningar för carry-on varken i mått eller antal.
Sedan börjar han packa ur personliga grejer och lägger på 1C. Jag inser vad han tänker sig så jag gör mig beredd på att skicka honom till mitt-stolen. Flygvärdinnan vet dock att jag är i 1C och kommer över och frågar om det är OK att en kollega sitter där. Det hade han väl kunnat få om han uppfört sig, men nu känner jag mig inte generös utan svarar kort att det vill vi helst inte. Nä, svarar hon, han kan sitta på sin egen plats.
Helt förbluffad är jag - trodde att han kanske i sista minuten var inkastad på det här planet och platsen inte var hanterad i gate - men han förvisas till 2F, där det också är luftigt och tomt mittsäte.
Men när betalande statuskund ska flytta till mittsäte som man valt bort för en som redan har en plats med fritt mittsäte så har SAS satt nivån.
Undrar om kaptener kommer att tycka att 1B är OK även när det är "riktig business".?