Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Undrar om detta är ett test av det nya servicekonceptet. "Mat så färsk att hoppar av tallriken"

Alla andra reguljära flygbolag har business med blockat mittsäte inom europa. De måste ha gjort analysen att det är lönsamt (personligen uppskattar jag det framför plus konceptet), frågan är väl om vi i skandinavien saknar betalningsviljan eller varför konceptet inte skulle fungera för oss?
Sett ifrån betalningsförmågan har Skandinavien mycket billiga normala business class priser (på bolag som erbjuder det). Vi har ju efter pandemin sett att LH-gruppen strukturellt kraftigt begränsade tillgången till billiga bokningsklassarna, vilket verkar ha lättat lite. Om betalningsviljan fanns, skulle jag anta att normala business class priser skulle ligga närmare andra höginkomstländernas. Jag tror det brister just i viljan ej förmågan.

Det har blivit mer accepterat att skryta i Sverige men jag upplever det fortfarande mer jantelagslandet än mitt hemland Holland.

Om marknaden före covid har någon relevans kvar är inte jag orolig för extrema business class priser på SAS från Stockholm. Många kvitter det nog med byte i Köpenhamn eller anna europeisk hubb, så konkurrensen om betalande pax kommer finnas. Jag killgissar att kombinationen av konkurrensen och betalningsviljan har föranlett produkten Plus. Vi får se om marknaden och kultur har ändrats nog för att business klass intra-europa ska bära sig bättre än för 10-år sedan.

Nu är ju SAS väldigt "scandinavian" gubevars, så motsvarande satsning borde bli att de sågar hål i bulkhead och kör en shotslucka vid 1B och 1E
Men nu är det ju AFKLM som bestämmer över service och dryckesutbud

95891e33253f9183270885d07a37ebf3.jpg

Nu är ju SAS väldigt "scandinavian" gubevars, så motsvarande satsning borde bli att de sågar hål i bulkhead och kör en shotslucka vid 1B och 1E
Lansera en egen variant va Linie Akvavit, där man istället för att ha korsat ekvatorn två gånger (eller vad som än är deras USP), så garanterar att varje flaska varit på 30,000 fots höjd, eller korsat minst X antal tidszoner.

Airlinie Akvavit.

Toppen