Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Det vi inte ska missa är att folk antingen väljer budget eller lyx. Går att se på hotellmarknaden där budget- och lyxsegmentet går bra medans allt mellanting har det svårt. Kolla bara hur många nya Comfort hotell och upplevelsehotell som har öppnat upp postcovid. Fritidsresenärerna som åker till Malaga i Plus har nog inga problem att betala 1000kr extra per skalle för att åka nya business.

Om man jämför med hur prisskillnaden brukar ligga så är det lite väl optimistiskt att tro att prishöjningen stannar där.

Jämför du en resa på random datum i oktober tar SAS 2700 för Plus medan business är uppe och nosar på 5000kr hos AF/KLM. Och ska man dessutom jämföra med flyg som avgår samtidigt är man uppe i 7000kr per person och business. Det kommer med andra ord inte stanna på någon tusenlapp per skalle.

Låt säga då att du faktiskt tar med partnern och två barn. I Plus går det på knappa 11000. I business på AF/KLM kommer det kosta 2000. Ska man envisas med att flyga 06 på morgonen kommer det kosta 28000 kr per väg.

Tor retur betalar du då 22kkr för SAS Plus medan du betalar 56kkr i AF/KL business. Jag tror inte många är pigga på det.

Låt säga då att du faktiskt tar med partnern och två barn. I Plus går det på knappa 11000. I business på AF/KLM kommer det kosta 2000. Ska man envisas med att flyga 06 på morgonen kommer det kosta 28000 kr per väg.

Tor retur betalar du då 22kkr för SAS Plus medan du betalar 56kkr i AF/KL business. Jag tror inte många är pigga på det.
Vilken destination kollar du på som kostar 14 tusen per person T/R?

Vill också tillägga att du inte ska stirra dig blind på vad AF/KLM tar för business då både Paris och Amsterdam/Holland har en väldigt hög betalningsvilja.

Det vi inte ska missa är att folk antingen väljer budget eller lyx. Går att se på hotellmarknaden där budget- och lyxsegmentet går bra medans allt mellanting har det svårt. Kolla bara hur många nya Comfort hotell och upplevelsehotell som har öppnat upp postcovid. Fritidsresenärerna som åker till Malaga i Plus har nog inga problem att betala 1000kr extra per skalle för att åka nya business.
Men sedan tappar man hela segmentet ”vi som åker i arbetet men inte får boka business”. Det tror jag är ett ganska stort segment.
Konstigt att man tycker Plus kräver för mycket, då det egentligen bara är kalla maten plus fri tillgång till vagnen.

Får se hurdan prissättning det blir, och hur flexbiljetter kommer erbjudas, men jag tror mitt nyss påbörjade EB-intjäningsår kommer bli knepigare än tänkt. Och tråkigare. Vill ju äta alla goda café-grejer nu när vi fått svart på vitt att de ingår!

Vilken destination kollar du på som kostar 14 tusen per person T/R?

Vill också tillägga att du inte ska stirra dig blind på vad AF/KLM tar för business då både Paris och Amsterdam/Holland har en väldigt hög betalningsvilja.

ARN-AGP för det var det de exemplet som lyfte i tråden.

Nej klart man inte ska stirra sig blind på det. Men om man ska ligga i linje med sina kollegor så är det deras priser man får förhålla sig till på ett eller annat sätt.

Men sedan tappar man hela segmentet ”vi som åker i arbetet men inte får boka business”. Det tror jag är ett ganska stort segment.
Konstigt att man tycker Plus kräver för mycket, då det egentligen bara är kalla maten plus fri tillgång till vagnen.

Får se hurdan prissättning det blir, och hur flexbiljetter kommer erbjudas, men jag tror mitt nyss påbörjade EB-intjäningsår kommer bli knepigare än tänkt. Och tråkigare. Vill ju äta alla goda café-grejer nu när vi fått svart på vitt att de ingår!

Man tappar ingenting. De som inte får åka business slutar ju inte plötsligt flyga bara för att de får boka ren eko. Så passar man på att höja priserna lite i eko samtidigt så har man inte tappat några inkomster heller.

Man tappar ingenting. De som inte får åka business slutar ju inte plötsligt flyga bara för att de får boka ren eko. Så passar man på att höja priserna lite i eko samtidigt så har man inte tappat några inkomster heller.
Nej, men de kanske inte är villiga att betala gamla pluspriser för Eco. Riktigt icke-lojala flyger nåt helt annat.
Jag bokar idag gärna en Plus på företagets nota, men försvinner det så blir det billigaste Eco som ger mig kabinväska.

Att erbjuda affärsresande en ”eco plus” klass som gav fast-track och lounge var ett bra lockbete för just den kategorin, men även mer sporadiska resenärer. Kanske till och med lite för bra, verkar det som. Håll Plus och ta bort loungen bara.

Tråkigt men inte oväntad bekräftelse(?). Får se prissättningen och vad som händer med MC premium men stora fördelen med PLUS tycker jag var/är prissättningen där man ofta upplever det som prisvärt och därmed lägger några extra hundralappar, ibland mer, på resan. Men visst, de tjänade ju uppenbarligen inte multum på upplägget men undrar om detta kommer att generera mer. Lägger de sig som Lufthansagruppen kan jag tänka mig att betala men skall de lägga sig på 80-90 talspriser får det vara.

Utdrag från ovanstående artikel :)

Visa bifogad bild 157249

Å på inrikes verkar det bli Ekonomi och Premium:
Visa bifogad bild 157250
Låter bra. Air France har nog varit med och haft synpunkter om namnet på plus.

En sak i klasserna och prissättningen som vi inte riktigt berört är flexibilitet mm

Förr var plus kostnadseffektivt eftersom de var återbetalats
Ska det fortsättas med light, smart osv blir det ju massor av bokningsklasser att välja på och möjlighet för sas att prissätta tex business billigare i någon värdelös super light utgåva.

Själv hoppas jag på lite färre val, men modet är ju sådant att klassernas förmåner ska lösas ut och säljas separat

Om jag förstått det hela rätt byter Plus namn till Premium och kommer att erbjudas på långdistansflyg och inrikesflyg men inte övrigt flyg? På övriga flyg försvinner Plus och ersätts istället av Business. Då är det ju intressant att se var redan bokade passagerare i Plus hamnar när ändringen väl genomförs. Om SAS placerar t.ex. de i lägre bokningsklasser i Plus i Ekonomi skulle jag säga att det är en klockren nedgradering från vad man köpt och då kickar EU-261/2004 in = 30% återbetalning av biljettpriset på resor upp till 150 mil och 50% på resor mellan 150 mil och 350 mil. Om SAS är konsekventa ska som jag förstår det Plus ersättas med Business även på "turistlinjer" som t.ex. till Kanarieöarna och då skulle det bli tal om 75% återbetalning av priset vid nedgradering eftersom sträckan överstiger 350 mil. Men SAS brukar ju inte vara konsekventa så det skulle inte förvåna mig om Plus i namnet Premium finns kvar på vissa europeiska linjer ändå...

Toppen