Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Jag letade efter en award i kortdistans-trafiken och har en spaning/fundering.
...
Här undrar jag hur läget blir efter övergången till business. Skulle det kunna bli så att bokningstrycket minskar något och att sas därmed också blir lite mer generösa med att släppa bonuspatser i business kortdistans?
Bara för att jag publicerade min fundering så lossnade det lite! ;) Rutten jag tittade på att flyga om ca 2 veckor, där dök det plötsligt upp lite mer platser. Har inte djupat, men känner en viss tillförsikt att "euro-business" inte kommer att vara noll award nära avgång.

Bara för att göra en liten jämförelse, hur det i alla fall ser ut på rutter jag ofta har koll på. Tillgång på CPH-HEL i morgon, Finnair business mot SAS plus blir det då. Båda flyger 4 direkt-flyg på rutten, med liknande tidtabell. Finnair har flera bonusplatser på samtliga avgångar, men SAS har i alla fall plats på 2 av 4. Tycker att det är bättre än vanligt. Dock är morgonavgången välsåld och points-and-cash-priset är hysteriskt.
Skärmavbild 2025-09-15 kl. 08.00.11.png

Screenshot 2025-09-15 at 07-55-26 Välj flygresor Finnair.png

Kollar jag vad SAS erbjuder 1 OKT på samma rutt så finns det bussiness award på 3 av 4 avgångar, inkl morgonavgången. Och på dessa tre går det att boka 9 award-platser i ett svep. Det tycker jag verkar lovande, även om jag nu bara tittat på en enda liten rutt.

Bara för att jag publicerade min fundering så lossnade det lite! ;) Rutten jag tittade på att flyga om ca 2 veckor, där dök det plötsligt upp lite mer platser. Har inte djupat, men känner en viss tillförsikt att "euro-business" inte kommer att vara noll award nära avgång.

Bara för att göra en liten jämförelse, hur det i alla fall ser ut på rutter jag ofta har koll på. Tillgång på CPH-HEL i morgon, Finnair business mot SAS plus blir det då. Båda flyger 4 direkt-flyg på rutten, med liknande tidtabell. Finnair har flera bonusplatser på samtliga avgångar, men SAS har i alla fall plats på 2 av 4. Tycker att det är bättre än vanligt. Dock är morgonavgången välsåld och points-and-cash-priset är hysteriskt.
HEL-CPH är en av mina vanligaste rutter och magkänslan är att tillgång på bonusplatser med SAS blivit sämre över åren. Kanske ändras det nu då de verkar öka antalet avgångar (efter senaste årens neddragningar).

För en resa i december ARN-CDG låg lägsta bud för uppgradering till Business fram till för någon dag sedan på 600 SEK. Senaste dagarna höjdes lägsta bud till 1 200 SEK (men lägsta budet i poäng ligger kvar på 5 000 p). Hade varit intressant att läsa om det är en generell höjning eller endast en "normal" höjning på grund av de vanliga okända faktorerna (tid till avgång, bokningsläget etc.).

Bud från 600 SEK kändes lite väl generöst även om det såklart aldrig finns några garantier till lyckad uppgradering. Start på 1 200 SEK känns rätt rimligt, därav min misstanke om att SAS kanske justerat detta inför införandet av Business först nu.

Lägsta bud har kunnat flaxa upp 2-3 gånger tidigare pris, har gjort så åtminstone ett årm vet inte om det avspeglar någon sorts riktig efterfrågan eller om det bara är ett sätt att se om man kan få in nya bud som ligger högre.

Det skulle alltså kunna vara att de har bara låga bud och vill gärna uppgradera en eller flera pga LF men försöker manipulera fram mer pengar

Lägsta bud har kunnat flaxa upp 2-3 gånger tidigare pris, har gjort så åtminstone ett årm vet inte om det avspeglar någon sorts riktig efterfrågan eller om det bara är ett sätt att se om man kan få in nya bud som ligger högre.

Det skulle alltså kunna vara att de har bara låga bud och vill gärna uppgradera en eller flera pga LF men försöker manipulera fram mer pengar
Ja exakt, därav intresserad av om det finns något mönster där mer eller mindre alla europa-flighter fått högre lägsta bud eller om det bara är "den vanliga" höjningen.

Toppen