Senaste nytt

SAS operated by X-fly

Nu på torsdag flyger XFly sista avgången och från och med idag verkar Cityjet öka på Arlanda. Två maskiner flög upp igår och planeras i trafik från idag.

Cityjet har även tidigare skymtats på Arlanda i höst men har då tillfälligt slingats in från andra linjer.

Blir inledningsvis EI-FPS och nymålade EI-GEC på Arlanda vad det verkar :)

Screenshot_20241026_190513_Flightradar24.jpg





Screenshot_20241026_222041_Flightradar24.jpg
 
Sista timmarna nu med Xfly produktionen.

Tre ATR maskinern lämnade redan i slutet på september. Ikväll/natt lämnar de sista fyra ATR maskinerna tillsammans med sex CRJ900.

Jag kommer sakna några av deras kabinmedarbetare som har gjort ett bra jobb, men i övrigt kommer jag inte sakna mycket av Xfly. Även om de flugit bättre sista året så har produktionen varit svajig med en hel del förseningar och inställningar.

Nu ser jag framemot en stabilare produktion med BRA och mera skandinaviska besättningar både i kabin och på flight deck :)
 
Tre av fem av mina Xfly-flygningar från ARN har varit sena pga att vi fått vänta på crew som flugits in från Tallinn. Skönt att slippa det strulet nu.
Men till priset att det blir mycket färre avgångar till Tallinn. Från sex dagliga mellan Stockholm och Tallinn idag de flesta dagar blir det framöver oftast bara två flyg per dag - första flyget kommer fram på eftermiddagen (utom söndagar då första flyget landar kl. 11). Och inte mycket andra alternativ finns heller.
 
Men till priset att det blir mycket färre avgångar till Tallinn. Från sex dagliga mellan Stockholm och Tallinn idag de flesta dagar blir det framöver oftast bara två flyg per dag - första flyget kommer fram på eftermiddagen (utom söndagar då första flyget landar kl. 11). Och inte mycket andra alternativ finns heller.

Det växer successivt och från början av mars är tillgängligheten betydligt bättre på Tallinn igen :)

Screenshot_20241031_201503_Samsung Internet.jpg
 
Men till priset att det blir mycket färre avgångar till Tallinn. Från sex dagliga mellan Stockholm och Tallinn idag de flesta dagar blir det framöver oftast bara två flyg per dag - första flyget kommer fram på eftermiddagen (utom söndagar då första flyget landar kl. 11). Och inte mycket andra alternativ finns heller.
Blir bättre i vår som det ser ut, men visst fram till mars blir lite drabbat precis som en del inrikesrutter.
 
SK1784 är den sista flygningen och det är ES-ACJ som kommer att utföra den
Hon har flugit på tid den mesta av ankomsterna sedan den 16 september har hon haft 7 sena ankomster ingen mer än 30 minuter, senaste var den 13 oktober och då 30 minuter sen till ARN från UME
Har inte orkat räknat hur många ben hon har flugit under tiden

Det har varit två inställda En tur och retur ARN-AAR kan ha varit inställd på grund av få pax.

Detta måst SAS varit nöjd med, säkert finns det någon maskin som inte har sådant här bra resultat

Källa: FR24
 
SK1784 är den sista flygningen och det är ES-ACJ som kommer att utföra den
Hon har flugit på tid den mesta av ankomsterna sedan den 16 september har hon haft 7 sena ankomster ingen mer än 30 minuter, senaste var den 13 oktober och då 30 minuter sen till ARN från UME
Har inte orkat räknat hur många ben hon har flugit under tiden

Det har varit två inställda En tur och retur ARN-AAR kan ha varit inställd på grund av få pax.

Detta måst SAS varit nöjd med, säkert finns det någon maskin som inte har sådant här bra resultat

Källa: FR24

Sista året har det fungerat bättre, men i inledningen av 2021-2022 var det inget bra. Säkert problem med uppstarten efter pandemin med bemannings problem mm
 
Det verkar som att det inte är helt över för Xfly ännu ;) Det finns en av maskinerna (ES-ACM) som både igår och idag gör någon SAS flight till och från Köpenhamn.

Screenshot_20241102_085047_Flightradar24.jpg
 
Toppen