Senaste nytt

SAS operated by X-fly

SK989

Medlem
Jag har flugit med X-fly som SAS-wetlease många gånger, såväl CRJ som ATR. X-fly är ett estniskt flygbolag och flygplanen har, de gånger jag tänkt på saken, varit registrerade i Estland (regnumret börjar med ES). Samtliga gånger har kabinbesättningen varit estnisk, i cockpit har det varierat men sällan svensk/skandinavisk. Jag talar själv estniska, om än med brytning, och brukar småprata med kabinbesättningen på estniska vilket de tycker är roligt.

I veckan flög jag X-fly som SAS inrikes för första gången och då var all besättning svensk, såväl i kabin som i cockpit. Planet, en ATR, var dock estniskregistrerat. Var det en slump eller kan det vara så att SAS avtalat med X-fly att svenska inrikeslinjer ska ha svensk besättning?
 

Mr Basic

Medlem
Jag har flugit med X-fly som SAS-wetlease många gånger, såväl CRJ som ATR. X-fly är ett estniskt flygbolag och flygplanen har, de gånger jag tänkt på saken, varit registrerade i Estland (regnumret börjar med ES). Samtliga gånger har kabinbesättningen varit estnisk, i cockpit har det varierat men sällan svensk/skandinavisk. Jag talar själv estniska, om än med brytning, och brukar småprata med kabinbesättningen på estniska vilket de tycker är roligt.

I veckan flög jag X-fly som SAS inrikes för första gången och då var all besättning svensk, såväl i kabin som i cockpit. Planet, en ATR, var dock estniskregistrerat. Var det en slump eller kan det vara så att SAS avtalat med X-fly att svenska inrikeslinjer ska ha svensk besättning?
Vet inte om det besvarar din fråga men känner en som jobbar i kabinen åt X-fly (AT76). Han flyger alla möjliga sträckor, inrikes och utrikes.

Edit. Han är britt bosatt i Sverige sedan länge (om nu nationalitet skulle spela ngn roll).
 

pswe

Medlem
Mest sannolikt slumpen. Jag har flugit inrikes många gånger med enbart engelsktalande besättning alternativt att en av ombordbesättningen från XFly har talat ”viss” svenska.
Skulle säga att det har varit blandat på både crj och atr för min del vid inrikesflygningar. Utöver svensk och estnisk mix i crew har jag också haft dansk i cockpit.
 

Agö

Medlem
Xfly från Köpenhamn blandat. Såväl ester (som talar danska), svenskar, danskar i kabinen, svenskar, norrmän, danskar i cockpit.
 
Toppen