Senaste nytt

SAS operated by X-fly

SK989

Medlem
Jag har flugit med X-fly som SAS-wetlease många gånger, såväl CRJ som ATR. X-fly är ett estniskt flygbolag och flygplanen har, de gånger jag tänkt på saken, varit registrerade i Estland (regnumret börjar med ES). Samtliga gånger har kabinbesättningen varit estnisk, i cockpit har det varierat men sällan svensk/skandinavisk. Jag talar själv estniska, om än med brytning, och brukar småprata med kabinbesättningen på estniska vilket de tycker är roligt.

I veckan flög jag X-fly som SAS inrikes för första gången och då var all besättning svensk, såväl i kabin som i cockpit. Planet, en ATR, var dock estniskregistrerat. Var det en slump eller kan det vara så att SAS avtalat med X-fly att svenska inrikeslinjer ska ha svensk besättning?
 
Jag har flugit med X-fly som SAS-wetlease många gånger, såväl CRJ som ATR. X-fly är ett estniskt flygbolag och flygplanen har, de gånger jag tänkt på saken, varit registrerade i Estland (regnumret börjar med ES). Samtliga gånger har kabinbesättningen varit estnisk, i cockpit har det varierat men sällan svensk/skandinavisk. Jag talar själv estniska, om än med brytning, och brukar småprata med kabinbesättningen på estniska vilket de tycker är roligt.

I veckan flög jag X-fly som SAS inrikes för första gången och då var all besättning svensk, såväl i kabin som i cockpit. Planet, en ATR, var dock estniskregistrerat. Var det en slump eller kan det vara så att SAS avtalat med X-fly att svenska inrikeslinjer ska ha svensk besättning?
Vet inte om det besvarar din fråga men känner en som jobbar i kabinen åt X-fly (AT76). Han flyger alla möjliga sträckor, inrikes och utrikes.

Edit. Han är britt bosatt i Sverige sedan länge (om nu nationalitet skulle spela ngn roll).
 
Mest sannolikt slumpen. Jag har flugit inrikes många gånger med enbart engelsktalande besättning alternativt att en av ombordbesättningen från XFly har talat ”viss” svenska.
Skulle säga att det har varit blandat på både crj och atr för min del vid inrikesflygningar. Utöver svensk och estnisk mix i crew har jag också haft dansk i cockpit.
 
Xfly från Köpenhamn blandat. Såväl ester (som talar danska), svenskar, danskar i kabinen, svenskar, norrmän, danskar i cockpit.
 
XFly börjar nu minska sin produktion där Köpenhamn verkar vara först ut. Idag har tre ATR maskiner lämnat Köpenhamn. ES-ATH, ES-ATI och ES-ATJ. Maskinerna har flugits till en flygplats utanför Toulouse. Då är det enbart fyra ATR maskiner kvar i trafik för SAS samt att CRJ900 maskinerna verkar jobba vidare.

Cityjet ökar nu i Köpenhamn och en del frekvenser på några linjer kommer gå med SAS Scandinavia, SAS Connect och säkert även SAS Link. Men antalet frekvenser kommer säkert påverkas på en del linjer även i Köpenhamn och en linje (vet ej vilken) kommer pausas i november/december i väntan på att BRA kommer in som ny underleverantör.

Självklart tråkigt med XFly stöket nu i höst men tror det kommer bli bättre med BRA från januari och framåt.

Sista XFly flygningen hos SAS verkar vara 31 oktober :)
 
XFly börjar nu minska sin produktion där Köpenhamn verkar vara först ut. Idag har tre ATR maskiner lämnat Köpenhamn. ES-ATH, ES-ATI och ES-ATJ. Maskinerna har flugits till en flygplats utanför Toulouse. Då är det enbart fyra ATR maskiner kvar i trafik för SAS samt att CRJ900 maskinerna verkar jobba vidare.

Cityjet ökar nu i Köpenhamn och en del frekvenser på några linjer kommer gå med SAS Scandinavia, SAS Connect och säkert även SAS Link. Men antalet frekvenser kommer säkert påverkas på en del linjer även i Köpenhamn och en linje (vet ej vilken) kommer pausas i november/december i väntan på att BRA kommer in som ny underleverantör.

Självklart tråkigt med XFly stöket nu i höst men tror det kommer bli bättre med BRA från januari och framåt.

Sista XFly flygningen hos SAS verkar vara 31 oktober :)
Ja det kommer bli BRA ;) Men fler ATR kärror vilket jag personligen inte uppskattar. För ingen vet väll om det kommer in fler jet kärror hos BRA eller om SAS har haft några krav på jet? Tänker att risken finns att GOT-ARN kommer trafikeras med fler ATR kärror framåt eftersom BRA haft det innan?
 
Ja det kommer bli BRA ;) Men fler ATR kärror vilket jag personligen inte uppskattar. För ingen vet väll om det kommer in fler jet kärror hos BRA eller om SAS har haft några krav på jet? Tänker att risken finns att GOT-ARN kommer trafikeras med fler ATR kärror framåt eftersom BRA haft det innan?
BRA flyger ju mycket charter med sina nya jet maskiner , men det går väll inte så mycket charter under veckorna, så lär väll bli några avgångar med jet kan jag tänka mig på Göteborg. Det är väll vad jag hoppas i alla fall.
 
Ja det kommer bli BRA ;) Men fler ATR kärror vilket jag personligen inte uppskattar. För ingen vet väll om det kommer in fler jet kärror hos BRA eller om SAS har haft några krav på jet? Tänker att risken finns att GOT-ARN kommer trafikeras med fler ATR kärror framåt eftersom BRA haft det innan?
BRA flyger ju mycket charter med sina nya jet maskiner , men det går väll inte så mycket charter under veckorna, så lär väll bli några avgångar med jet kan jag tänka mig på Göteborg. Det är väll vad jag hoppas i alla fall.

BRA kommer flyga 1 styck A319 för SAS. Jag misstänker att den kommer utgå från Arlanda basen och inte Kastrup.

Vidare i nuläget så är det planerat med SAS A320Neo på många avgångar på både Malmö och Göteborg under januari - mars där tidtabellen hittills är klar.
 
Toppen