Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

Sökte bonusnatt på Scandic. Noterar att det går att kombinera points + cash :) T,ex bra när det inte finns tillräckligt med poäng på kontot eller om man vill spara en del av sina poäng :)

Screenshot_20250918_160236_Samsung Internet.jpg
 
Noterat att man skruvat upp priserna på flera hotell i koncernen, redan inflation av scandic-poäng som förs över på SAS?
Min sweetspot Scandic Luleå har gått upp från 10 000 poäng till 15 000 poäng per natt.
Hade en vistelse i Luleå för 10000p för cirka en vecka sedan så höjningen är helt ny. Ser att det fortfarande ligger på 10000p i Gällivare, vilket är riktigt fördelaktigt med tanke på att ett dubbelrum normalt ligger på ca 2500kr/natt där.
 
Har du fått någon återkoppling från Scandic om detta? (om du nu uppmärksammat dem på problemet).

Jag fick ett nytt mail häromdagen som kom från "Scandic Guestservices" och var ett nytt mail och inte ett svar på något av alla mina mail till kundtjänsten. De skrev att de blivit uppmärksammade på att jag haft problem, undrade om det blivit löst, och bad mig att annars beskriva problemet.

Det är väl bra att någon annan nu tittar på problemet, men jag konstaterade att jag under drygt 4 månader har pratat med dem i telefon i 84 minuter (över 8 samtal) och skickat 15 mail till dem, där jag beskrivit problemet ett flertal gånger, så jag kan ju tycka att de borde kunna se vad problemet är i sina egna system istället för att förvänta sig att jag ska förklara hela problemet igen...
Nåväl, efter en liten rant så beskrev jag hela processen igen, så nu får vi väl se hur länge det tar innan jag får något svar och om de lyckas hitta någon lösning.

I det där nya mailet jag fick, så lovade de ju att om jag återkom med en kort beskrivning av ärendet så skulle de hjälpa mig vidare "så snart som möjligt" och att detta är en fråga som de "prioriterat högt". Jag skrev som sagt var en lång och utförlig beskrivning av problemet (kanske det som var mitt fel när de uttryckligen frågade efter en kort beskrivning...), men sen har det varit total radiotystnad igen. I fredags skrev jag ett till mail och konstaterade att det inte direkt känns som att detta är så högt prioriterat eller att deras "så snart som möjligt" är så snabbt när de inte ens kan återkoppla och visa på att de läst mitt svar efter en vecka. Inte heller det gav någon respons, utan det är fortfarande tyst....

Man blir lite matt....

Edit: @Diamond-in-the-ruff hur har det gått för dig sen du hamnade i samma limbo som jag varit i sen maj? Har något ändrats för dig?
 
@Thornado
Ingen ändring när det gäller att logga in på Scandics hemsida eller använda Scandics app. Det går fortfarande inte.
SAS hemsida visar däremot korrekt Friends nivå.

Fick liknande mail från "Scandic Guestservices" med frågan om allt nu var löst. Jag svarade också ingående om händelseförloppet. Sedan dess, radiotystnad. Låter det gå en vecka till innan jag puffar på deras uppmärksamhet.
 
@Thornado
Ingen ändring när det gäller att logga in på Scandics hemsida eller använda Scandics app. Det går fortfarande inte.
SAS hemsida visar däremot korrekt Friends nivå.

Fick liknande mail från "Scandic Guestservices" med frågan om allt nu var löst. Jag svarade också ingående om händelseförloppet. Sedan dess, radiotystnad. Låter det gå en vecka till innan jag puffar på deras uppmärksamhet.

Jag skickade ett till mail igår och påpekade att jag fortfarande inte fått någon respons. Nu återkom de och ursäktade sig så mycket och bedyrare att mitt "ärende är nu prioriterat hos oss, och vi arbetar aktivt tillsammans med vår IT-avdelning för att hitta en lösning så snart som möjligt." Dessutom erbjöd de mig nu 40000 Scandic-poäng i kompensation. Jag hade definitivt tänkt be om någon summa poäng som kompensation när de så småningom löst det här, så det är väl iaf bra att de erbjuder det proaktivt (om än sent omsider).
 
Jag skickade ett till mail igår och påpekade att jag fortfarande inte fått någon respons. Nu återkom de och ursäktade sig så mycket och bedyrare att mitt "ärende är nu prioriterat hos oss, och vi arbetar aktivt tillsammans med vår IT-avdelning för att hitta en lösning så snart som möjligt." Dessutom erbjöd de mig nu 40000 Scandic-poäng i kompensation. Jag hade definitivt tänkt be om någon summa poäng som kompensation när de så småningom löst det här, så det är väl iaf bra att de erbjuder det proaktivt (om än sent omsider).
Jag har samma problem som du men inte orkat ta i det alls.
Om du får någon bra återkoppling som jag kan använda så får du gärna DMa mig så gör gärna det.
 
Jag har samma problem som du men inte orkat ta i det alls.
Om du får någon bra återkoppling som jag kan använda så får du gärna DMa mig så gör gärna det.

Får väl se hur det går för dem med att faktiskt lösa problemet för mig. När de väl gjort det så har de väl förhoppningsvis hittat en metod som går att följa för att fixa det för andra (eller allra helst, en fix i systemet som gör att problemet inte uppstår). Återkommer när de lyckats fixa mitt problem.....
 
En liten varning till alla kring utgångsdatum vid överföring av poäng från scandic till SAS:

Scandic räknar inte poäng som överförs till SAS som uttag av poäng i en vanlig transaktion. Poängen försvinner från ditt scandic-konto, MEN de räknas inte av mot antalet poäng som går ut inom kort. Dvs när nu når tidsgränsen för poäng förfaller på Scandic kontot, så kommer de troligen poängen som du överförde att gå ut och dras av en gång till från ditt saldo.

Jag skriver troligen, men är personligen övertygad om att det blir så, även om jag inte väntade ut och lät felet faktiskt hända.
Det är lite komplicerat att förklara.

Jag hade 2665 scandic poäng som skulle gå ut 25-10-01.
Skärmavbild 2025-09-30 kl. 21.47.19.png


På första dagen (12/8) som överförings-funktionen öppnade förde jag över 2665 poäng (och det var lite hicka i systemet då, men det ordnade till sig). Det som såg konstigt ut redan då var att scandic fortsatte redovisa att "Du har 2665 användbara poäng som förfaller 251001".

Ju mer tiden gick och detta låg kvar insåg jag att jag inte ville chansa (alldeles för många historier om medlemmar som inte på månader får Scandic att få rätt på annat på kontot). Så jag bestämde mig för att tömma scandic-kontot i dag, så att de inte kunde dra av de 2665 poängen en gång till, mot nya färska poäng som inte alls går ut.
När jag nu gör den överföringen till SAS idag, så ser jag att återigen där är en batch om 1333 EB poäng (dvs motsv just dessa 2665 Scandic-poäng jag tjänade in för tre år sedan ) som får ett omedlebart förfallodatum. Dvs Scandic har fortsatt rapporterat till SAS att av de poängen ni nu tar över har en batch om 2665 poäng expiry date i morgon. (Det är dock gjort så att man får en månads grace, så poäng som förfaller 250930 hos scandic får 251031 som förfallo hos EB efter överföring).

Att en batch om 2665 poäng fortfarande anses förfalla i morgon, trots att jag alltså för 1,5 månad sedan överförde 2665 poäng som då också ansågs förfalla 251001 visar på att där är en rätt jobbig bugg på scandic-sidan. Eftersom Scandic inte anser att de äldsta poängen är förbrukade trots att de överförts till SAS kommer den som lämnar kvar ett saldo hos Scandic mest troligen bli av med lika mång poäng en gång till när förfallo-datum inträder.

Nu har jag en Scandic-poäng kvar, varav 2665 kommer att förfalla i morgon. Jag räknar då med att mitt enda sista poäng kommer att försvinna i morgon, trots att det egentligen inte förfaller förrän 2028.
Samtidigt har jag nu 1333 EB poäng som förfaller om en månad, trots att det utlovades att "de behåller sin förfallotid, dock max 12 månader". SKitkul.
 
Last edited:
Toppen